Kølesystem Golf III 1,9 TD
Fra : Jacob

Dato : 08-02-04 08:05

Hej NG

Nå jeg har skiftet kølervæske på min golf, hvordan får jeg så luften ud af
systemet. Der er ingen luftskruer.

Jacob

Fra : Mogens...

Dato : 08-02-04 08:13

On Sun, 8 Feb 2004 08:04:36 +0100, "Jacob" <mma@tiscali.dk> wrote:

>Nå jeg har skiftet kølervæske på min golf, hvordan får jeg så luften ud af
>systemet. Der er ingen luftskruer.

Du får lige en forklæaring hér, så du kan komme igang

Jacob skriver:
Da jeg skiftede køler på min gamle golf fra 86' startede jeg med at
tage slangen af til køleren og dræne hele systemet. Derefter pustede
jeg rent vand med en vandslange ind gennem alle de slanger jeg kunne
se havde noget med kølesystemet, det gjorde jeg til vandet der kom ind
var ligeså klart som det der kom ud., derefter monterede jeg den nye
køler og samlede alle slanger.

Jeg læste hvor mange liter vand/kølervæske der kunne være i system,
og hældte på i beholderen til der ikke kunne være mere. Standen i
beholderen faldt meget det første stykke tid, og mindre til sidst. Da
jeg havde fyldt ca 80% af kølervæsken i, startede jeg motoren og lod
den køre i tomgang.

Jeg holdt så øje med beholderens kølerstand, som begyndte at falde
igen, og jeg kunne se om der kom vand tilbage i beholderen via
tilbageløbsslangen, da der kun kom vand tilbage og ikke luft/vand, og
da vandstanden ikke faldt mere, var det slut, og jeg havde nok brugt
98% af vandet. Det var en meget vellykket operation, jeg fik
ligepludselig varme ind i bilen igen :)

Tobias skriver efterfølgende:
Husk også at åbne HELT for varmen inde i kabinen, så den eventuelle
luft (der kan være i bilens varmeapparat) også kan komme ud.
Ellers er det ikke så svært, hold øje med vædske standen hele tiden
under opvarmingsperioden (mens motoren køre i tomgang) + hold øje med
termometeret inde i bilen.

Hvis den bliver for varm lige pludselig tyder det på at der er en luft
lomme et sted. Sluk motoren og tryk på slanger for at få vandet
igennem systemet. Idet termostaten åbner (når motoren når
drifttemperatur i tomgang) kan motoren suge en del vand i sig, du skal
derfor ikke blive bange hvis det lige pludselig sker. Bare fyld efter
med vand.

/Mogens

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 08-02-04 12:52

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

På min A4 skal man løfte beholderen til kølevæske 15 cm op når man påfylder
for ikke at få luft i systemet, ellers sidder der en udluftningsskrue ved
varmeapparatets indgang i motorrummet.

/Carsten