lufts udvidelse i varme ?? /stirling engin~
Fra : klaus nielsen

Dato : 07-02-04 22:24

hejsa
hvor meget udvider luft sig feks fra 30 grader til 100 grader osv. ?
og det samme for helium.
findes der tabeller der viser det ? og også hvis man feks har en beholder på
1 liter luft man varmer op til X grader hvor meget luft trykket er ?
det er fordi jeg vil prøve at bygge en stirling motor. men arbejds
cylinderen skal vel helst have et vist rumfang i forhold til cylinderen med
fortrænger stemplet i
på forhånd tak

--
klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-02-04 22:58

Scripsit "klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk>

> hvor meget udvider luft sig feks fra 30 grader til 100 grader osv. ?
> og det samme for helium.

Man kan vist med tilstrækkelig god tilnærmelse behandle både luft og
ren helium som en ideel gas i det problem. Så er rumfanget af en
mængde gas *ved konstant tryk* proportionalt med den absolutte
temperatur.

Du regner altså temperaturerne om til absolutte tal - i dette tilfælde
ca 300 K og 370 K; den relative udvidelse er så den samme som
forholdet mellem temperaturerne: 370K/300K = 1,23.

> og også hvis man feks har en beholder på 1 liter luft man varmer op
> til X grader hvor meget luft trykket er ?

Hvis du holder volumen konstant opfører trykket sig også proportionalt
med (den absolutte) temperatur.

--
Henning Makholm "They want to be natural, the anti-social
little beasts. They just don't realize that

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-02-04 23:34

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:87fzdmtuv2.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
> [...]
> ren helium som en ideel gas i det problem. Så er rumfanget af en
> mængde gas *ved konstant tryk* proportionalt med den absolutte

Ja, idealgasloven siger PV=nRT, hvor gaskonstanten R =
0,082056 l*atm/K/mol

Ved 0° C fylder 1 mol (29 g) atmosfærisk luft 0,082056*273,15 =
22,414 l

Mvh
Martin

Fra : klaus nielsen

Dato : 08-02-04 00:24

> [...]
> med (den absolutte) temperatur.
>
> --
> Henning Makholm "They want to be natural, the

tak for det.. men jeg vil gerne have det skåret lidt mere ud i pap.
feks K er det kelvin eller ?
jeg er ikke så skarp i matematik. så derfor ledte jeg efter en tabel hvor
man direkte kunne aflæse nogle grund tal. så kan jeg godt regne resten ud
--
klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-02-04 00:27

Scripsit "klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk>

> tak for det.. men jeg vil gerne have det skåret lidt mere ud i pap.
> feks K er det kelvin eller ?

Ja. Det er standardforkortelsen for kelvin ifølge SI-systemet.

> jeg er ikke så skarp i matematik. så derfor ledte jeg efter en tabel hvor
> man direkte kunne aflæse nogle grund tal. så kan jeg godt regne resten ud

Du behøver ikke nogen tabel. Bare regn temperaturerne om til kelvin
(ved at lægge 273 til celciustemperaturen) og divider.

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 07-02-04 23:19

klaus nielsen
> hvor meget udvider luft sig feks fra 30 grader til 100 grader osv. ?
> og det samme for helium

Både luft og helium opfører sig nogenlunde som ideale gasser.
For disse gælder :

Slutrumfang : V1 = V0·T1/T0
V0 = startrumfang, T1 = sluttemperatur i K, T0 = starttemperatur i K
Trykket er antaget at være konstant

Sluttryk : P1 = P0·T1/T0
P0 = starttryk
Rumfanget er antaget at være konstant.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 08-02-04 21:48

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> writes:

> hvor meget udvider luft sig feks fra 30 grader til 100 grader osv. ?
> og det samme for helium.
> findes der tabeller der viser det ?

De kan laves med forskellige programmer. EES kan hentes i demo på
http://www.fchart.com. Den kan ikke gemme beregningerne. DNA ligger på
http://www.et.dtu.dk/software/dna. Den er gratis, men indeholder ikke
stofdata for helium.

Tabellerne her er lavet med EES:

For luft ved konstant volumen:
T [ºC] V [m3] p [bar]
30    1 0.8701
75   1 0.9993
100   1 1.071
150   1 1.215
200   1 1.358
250   1 1.502
300   1 1.645
350   1 1.789
400   1 1.932
450   1 2.076

For luft ved konstant tryk:
T [ºC] V [m3] p [bar]
30   0.8701   1
75   0.9993   1
100   1.071   1
150   1.215   1
200   1.358   1
250   1.502   1
300   1.645   1
350   1.789   1
400   1.932   1
450   2.076   1

For helium ved konstant volumen:
T [ºC] V [m3] p [bar]
30   1   6.315
75   1   7.252
100   1   7.773
150   1   8.814
200   1   9.855
250   1   10.9
300   1   11.94
350   1   12.98
400   1   14.02
450   1   15.06

For helium ved konstant tryk:
T [ºC] V [m3] p [bar]
30   6.3   1
75   7.235   1
100   7.754   1
150   8.792   1
200   9.831   1
250   10.87   1
300   11.91   1
350   12.95   1
400   13.99   1
450   15.02   1

og også hvis man feks har en beholder på
> 1 liter luft man varmer op til X grader hvor meget luft trykket er ?
> det er fordi jeg vil prøve at bygge en stirling motor.

Noget af ekspertisen inden for stirling ligger på DTU. Her fremstilles
stirlingmotorer til træflis. Denne udvikling har taget mange år, så
måske du burde tage kontakt i stedet for at opfinde den dybe tallerken?
--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Glenn Møller Holst

Dato : 10-02-04 12:42

klaus nielsen wrote:

> [...]
> det er fordi jeg vil prøve at bygge en stirling motor. men arbejds
> cylinderen skal vel helst have et vist rumfang i forhold til cylinderen med

Hej Klaus

Her er et gennemregnet eksempel om et nært beslægtet emne:

Hvad er en luftmotor???
http://cph.ing.dk/konf/root/biler/html/3456.all.html#3610

Kig også på:

trykluft bil
http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/8643.all.html#8666

Heat engine
http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/10170.all.html#10173

mvh/Glenn

Fra : Glenn Møller Holst

Dato : 10-02-04 15:27

klaus nielsen wrote:

> [...]
> det er fordi jeg vil prøve at bygge en stirling motor. men arbejds
> cylinderen skal vel helst have et vist rumfang i forhold til cylinderen med

Hej Klaus

Du kan du læse mere om Stirlingmotor her, hvis du er nysgerrig:

Stirlingmotoren kan bl.a. hente mekanisk energi ud af den afkølende
virkning der er, når "gas"/luft ekspanderer - så har man jo en
temperaturforskel mellem omgivelserne og nylig ekspanderede trykluft.

Stirling motorer og varmepumper, Varm[kold] lufts motorer:
http://www.dat.ruc.dk/~glenn/stirling.html

Stirling motor: http://cph.ing.dk/konf/root/tekmil/html/0910.all.html#1002

Stirlingmotorer: http://cph.ing.dk/konf/root/tekmil/html/0991.all.html#1028

-

Her er f.eks. det multiple brusebad:

Animation of the 2 times doubble acting Stirlingengine the so called
double double U engine:
http://mitglied.lycos.de/PeterFette/animation.htm

Peter Fette har også lavet en Stirlingmotorsimulation:

Peter Fette: Stirling Engine Research and Computer [simulation] Programm
Development (også på engelsk - bladr ca. én side ned):
http://mitglied.lycos.de/PeterFette/fette.htm

-

Stirling flymotor animation:
http://www.qrmc.com/hydralinkanimation.gif

-

Byg selv model Stirling/Hot-Air maskiner:

Simpel byg selv Stirling motor:
http://www.emachineshop.com/engine/index.htm
http://www.emachineshop.com/engine/links.htm

Kræver kun en temperaturforskel på 8 grader celcius for at kunne køre:
http://www.emachineshop.com/engine/about.htm

Welcome to Stirling Engine Home Page
http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/
Stirling Engine Home Page at National Maritime Research Institute
http://www.srimot.go.jp/eng/khirata/stirling/index_e.html

Test-Tube Stirling Engine
http://www.webcom.com/sknkwrks/stirling.htm

mvh/Glenn