Gibsplader - hvorfor er de ikke betegnet s~
Fra : TexasFlood

Dato : 07-02-04 21:04

I dag bruger man mange gange gibs ved opbygning af vægge i huse.

Så vidt jeg ved laves gibs af den svovl som f.eks en forbrændingsanstalt
afgiver.

Men kan denne svovl ikke indeholde skadelige stoffer ?
Eller er svovlen renset meget ?

Jeg undrer mig over at man tager noget der er lavet af forbrænding fra vores
eget affald og bruger det inden i vore egne hjem som byggematriale.

TF

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-02-04 21:15

"TexasFlood" <stevie***nospam***@cool.dk> wrote in message
> I dag bruger man mange gange gibs ved opbygning af vægge i huse.
>
> Så vidt jeg ved laves gibs af den svovl som f.eks en forbrændingsanstalt
> afgiver.

Så vidt jeg ved indeholder gibs kridt og ikke så meget andet.. Men ved dog
ikke om det indeholder svovl

> [...]
vores
> eget affald og bruger det inden i vore egne hjem som byggematriale.

Jeg tror det nu er meget uskadeligt... Det er også ubrandbart materiale..
Tømrer også arbejder jo meget med sådan noget gips.. og det eneste der nok
skader dem, er at det udtørrer huden... bare man borer et hul i sådan noget
lort til en stikkontakt e.l udtørrer det huden.. Men nu er de jo også ret
hårdfører de tømrere..

Fra : Søren Christensen

Dato : 07-02-04 21:49

> [...]
noget
> lort til en stikkontakt e.l udtørrer det huden.. Men nu er de jo også ret

Gips er et restprodukt efter et afsvovlingsanlæg på Kraftværker.
Det svovlfyldte røg blæses igennem en absorber hvori kalkvand oversprøjter
røgen hvori svovlen binder sig til kalkvandet. Kort fortalt. Produktet deraf
er gips.
Lastbiler kører derefter og henter gipsen fra gipssiloen og kører den f.eks
til Cyproc.
Det er det vi kalder symbiose i Kalundborg. Den ene fabrik udnytter
restprodukter fra den anden osv osv.
Vedr afsvovling se link:
http://www.e2.dk/asp/tekst1billede.asp?level_1id=5&level_2id=27

Venligst

Fra : Søren Christensen

Dato : 07-02-04 21:57

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:40254f37$0$27448$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
f.eks
> til Cyproc.
> Det er det vi kalder symbiose i Kalundborg. Den ene fabrik udnytter

Vedr Symbiose...

Se link

http://www.symbiosis.dk/symdk/DKindex.htm

Venligst

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-02-04 22:28

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev:

> Så vidt jeg ved indeholder gibs kridt og ikke så meget andet.. Men
> ved dog ikke om det indeholder svovl

Gips er CaSO4*2H2O. Kridt er CaCO3

Altså ikke noget kridt i gips.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-02-04 22:33

Scripsit "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk>

> Så vidt jeg ved indeholder gibs kridt og ikke så meget andet..
> Men ved dog ikke om det indeholder svovl

Øh, som Bertel skriver er gips calciumsulfat, så det indeholder med
sikkerhed svovl.

(Hm, nu ser jeg at I allesammen skriver "gibs" med b. Det troede jeg
egentlig bare var en stavefejl, men måske er det noget helt andet end
gips?)

--
Henning Makholm "Det må være spændende at bo på
en kugle. Har I nogen sinde besøgt de

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-02-04 22:42

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

> (Hm, nu ser jeg at I allesammen skriver "gibs" med b. Det troede jeg
> egentlig bare var en stavefejl, men måske er det noget helt andet end
> gips?)

Det er formentligt en stavefejl, da de plader man bruger til vægge i
huse er lavet af gips. Gips (CaSO4*2H2O) staves med "p".

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-02-04 22:07

TexasFlood skrev:

>Så vidt jeg ved laves gibs af den svovl som f.eks en forbrændingsanstalt
>afgiver.

Ja - gibs består bl.a. af svovl. Uden svovl, intet gibs.

>Men kan denne svovl ikke indeholde skadelige stoffer ?

Øh ... svovl i ren form er skadeligt eller som SO2 eller H2SO4
ekstremt skadeligt, men som CaSO4 (mere præcist: CaSO4·2H2O) er
det harmløst.

Det er lidt ligesom brint, H2. I ren form er det uhyre
eksplosionsfarligt, mens det som H20 bruges til at slukke brande
med.

Sådan er der så meget.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 07-02-04 22:46

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det er lidt ligesom brint, H2. I ren form er det uhyre
> eksplosionsfarligt, mens det som H20 bruges til at slukke brande

SO2 der bidrager til "sur regn" kan med kridt,kalk, eller læsket kalk
altså calcium karbonat eller hydroxid danne gips altså sulfatet med ½ eller
2 krystalvand
Hvornår sker iltningen fra sulfit til sulfat?

Når man sætter vand til den vandfattige form vil den udvide sig så man får
gode aftryk og afstøbninger
(som spejder købte jeg den med lille mængde krystalvand i pulverform i
farvehandlen for at lave aftryk af dyre-fodspor)
Thorvaldsens Museum har statuer der er kopieret fra marmororiginalen ved
samme teknik.

Da SO2 kun i extreme forhold iltes til SO3 kan det sikkert slukke brande,
men det har jeg aldrig hørt benyttet nogetsteds

Jeg mener gips staves med P og ikke med B.

Fra : Peter Loumann

Dato : 07-02-04 23:17

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

>Det er lidt ligesom brint, H2. I ren form er det uhyre
>eksplosionsfarligt,

Ja, det så man dramatisk med et luftskib, hed det ikke Hindenburg?

>mens det som H20 bruges til at slukke brande med.

>Sådan er der så meget.

Ja. Cl er en giftig gas, NaCl er bordsalt. Kemiske forbindelser arver
ikke egenskaberne fra de grundstoffer de består af.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Ulrik Smed

Dato : 08-02-04 08:52

Peter Loumann wrote:

> Ja. Cl er en giftig gas, NaCl er bordsalt. Kemiske forbindelser
arver
> ikke egenskaberne fra de grundstoffer de består af.

Rent natrium er også særdeles aggressivt og farligt, men når de
to er blandet spiser vi det med velbehag.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-02-04 19:22

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev:

>Rent natrium er også særdeles aggressivt og farligt, men når de
>to er blandet spiser vi det med velbehag.

Ja. Hvis man nu var pedant, kunne man invende at det ikke er de
egentlige grundstoffer vi "blander", men ioner: metalionen Na- og
syreresten Cl+. Men vi er heldigvis ikke pedanter.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-02-04 19:51

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev:

> Ja. Hvis man nu var pedant, kunne man invende at det ikke er de
> egentlige grundstoffer vi "blander", men ioner: metalionen Na- og
> syreresten Cl+. Men vi er heldigvis ikke pedanter.

Jeg vil dog tillade mig at være lidt pedantisk og benytte
betegnelsernse Na+ og Cl-

NaCl dannes ved nedenstående ganske voldsomme reaktion:
2Na (s) + Cl2 (g) = 2NaCl (s)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-02-04 19:54

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

>Jeg vil dog tillade mig at være lidt pedantisk og benytte
>betegnelsernse Na+ og Cl-

Ja for dælen! En ren sløser. Na *smider* elektroner.

>NaCl dannes ved nedenstående ganske voldsomme reaktion:
>2Na (s) + Cl2 (g) = 2NaCl (s)

Ja, det lyder ikke som noget uskyldigt demo-forsøg ...

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-02-04 22:42

>Ja, det lyder ikke som noget uskyldigt demo-forsøg ...

På den anden sider er det vel netop derfor vi ikke møder de
grundstoffer ude i fædrelandet. Deres reaktivitet har forlængst fået
dem til at indgå forbindelser. Det er i hvert fald ikke hver dag jeg
støder på en stang natrium eller en sky af chlor. Findes de
overhovedet frit i naturen?

Det er vel også derfor der er så meget NaCl i verden. Jeg læste et
sted at hvis alene al havets natriumchlorid blev inddampet, kunne det
dække alt land med et lag på 130 m.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-04 13:41

> Ja for dælen! En ren sløser. Na *smider* elektroner.

> Ja, det lyder ikke som noget uskyldigt demo-forsøg ...

I min lærebog er der et billede af reaktionen. Jeg tror godt man kunne
lave det i et stinkskab, men det ser ret voldsomt ud. Der skal dog
tilsyneladende også en dråbe vand til jvf. en video jeg fandt:
http://jchemed.chem.wisc.edu/jcesoft/cca/cca0/Movies/NACL1.html

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 09-02-04 19:21

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

>>> 2Na (s) + Cl2 (g) = 2NaCl (s)

>http://jchemed.chem.wisc.edu/jcesoft/cca/cca0/Movies/NACL1.html

Orv ja! Den grøntgullige gas og det for natrium karakteristiske gule
lys.

http://pedalo.dk/thailand/