Dæktryk KPA - hvad er det omregnet til "da~
Fra : onix

Dato : 07-02-04 12:14

Hej !

Jeg forsøger her inde at hente lidt hjælp fra jer kloge hoveder

Det handler om dæktryk i min bil, jeg ka' ikke hitte ud af det, der står
følgende:
"I instruktionsbogen står der 220
kpa for og 210 -280kpa bag, den måleenhed findes ikke på min
dæktrykmåler og heller ikke på tankstationernes"

Ved nogle hvad det omregnet er til fx bar som jeg mener tankstationer typisk
anvender i deres luftbeholdere ?

Onix

Fra : pmn

Dato : 07-02-04 12:30

"onix" <dhdhdhd@dhdhdhd.de> wrote in message
> [...]
> dæktrykmåler og heller ikke på tankstationernes"
>
> Ved nogle hvad det omregnet er til fx bar som jeg mener tankstationer

Prøv her:

http://www.kartingtyres.com/conversiontabel.htm

Mvh
Per Møller Nielsen
www.mypuzzle.dk

Fra : Jens Harming

Dato : 07-02-04 12:38

"onix" <dhdhdhd@dhdhdhd.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> dæktrykmåler og heller ikke på tankstationernes"
>
> Ved nogle hvad det omregnet er til fx bar som jeg mener tankstationer

Hej
I min gamle teknisk ståbi står følgende kloge ting:

1 Kpa = 10,0 mb svarende til 100 mm VS ( vandsøjle)

Altså 210 kPa er tæt på 2,1 atm

Venlig hilsen

Jens

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-02-04 18:32

Scripsit "Jens Harming" <jensharming@oncable.dk>

> I min gamle teknisk ståbi står følgende kloge ting:

> 1 Kpa = 10,0 mb svarende til 100 mm VS ( vandsøjle)

Det er vist ikke alle de betydende cifre værd. Det burde være et sted
omkring 98 mm vandsøjle.

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 07-02-04 22:57

Henning Makholm
> Det er vist ikke alle de betydende cifre værd. Det burde være et sted
> omkring 98 mm vandsøjle.

Vel nærmere 102 mm.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-02-04 22:59

Scripsit "Regnar Simonsen" <relisiremovethis@tiscali.dk>
> Henning Makholm

> Vel nærmere 102 mm.

Nåja. Det er det med at huske hvornår man skal gange og hvornår man
skal dividere.

--
Henning Makholm "Jeg forstår mig på at anvende sådanne midler på
folks legemer, at jeg kan varme eller afkøle dem,

Fra : Jens Harming

Dato : 08-02-04 10:10

Ok
Jeg overgiver mig...de sidste decimaler ikke helt korrekte....Men mit svar
skal ses i lyset af at der er tale om måling af dæktryk. De trykmålere jeg
har set giver ikke mulighed for at aflæse med den nøjagtighed der her er
tale om.
Hilsen
Jens

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 08-02-04 16:55

onix wrote:

> [...]
> dæktrykmåler og heller ikke på tankstationernes"
>
> Ved nogle hvad det omregnet er til fx bar som jeg mener tankstationer typisk

Der gælder at 100 kPa = 1 bar, så fx 220 kPa = 2,20 bar.

I øvrigt gælder:

1 Pa = 1 N/m²
1 bar = 10^6 dyn/cm² = 10^5 N/m²

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-02-04 18:19

> [...]
> dæktrykmåler og heller ikke på tankstationernes"
> Ved nogle hvad det omregnet er til fx bar som jeg mener tankstationer

Sådanne omregninger er google fin til, prøv f.eks. at søge efter '220kPa in
bar' på google. Istedet for bar kan du også skrive en anden enhed hvis du
ønsker, f.eks. '220kPa in pounds per square inch' alt efter hvad der passer
på din trykmåler.

--
signing off.. Martin Sørensen