vinterdepressioner og lys
Fra : Katrine

Dato : 04-02-04 20:09

hej... er der nogen der ved noget om hvordan lyset virker helbredende på
hjernen ved vinterdeprssioner?... og hvad det er der gemmer sig inde i de
specielle deprssionslamper og er dette måske det samme som findes i
solarierør og/eller almindelige lysstofrør???

Katrine

Fra : Jacob Riis

Dato : 04-02-04 20:26

"Katrine" wrote:

> [...]
> specielle deprssionslamper og er dette måske det samme som findes i
> solarierør og/eller almindelige lysstofrør???

Jeg hørte noget om emnet på et af P1's eftermiddagsprogrammer. I denne uge
handler det om lys og i går snakkede de lidt om vinterdepression. Der var
vidst noget med at man skulle købe nogle specielle lamper. Men lyt selv her
http://www.dr.dk/p1/apropos/arkiv.asp?action=showarticle&id=27234

--
Jacob

Fra : Spangkuk

Dato : 04-02-04 21:50

"Jacob Riis" <contactingrouponly@noprivatemessages> skrev i en
meddelelse

> [...]
var
> vidst noget med at man skulle købe nogle specielle lamper. Men lyt

Fontex eller Cipramil virker nu også fortrinligt, og så
sparer man tiden foran lampen.

(No Joke!)

Spang

Fra : Katrine

Dato : 04-02-04 21:59

> Fontex eller Cipramil virker nu også fortrinligt, og så
> sparer man tiden foran lampen.
Hmmm... tjoo.... men hjælper nok ik at skrive det i rapporten til projektet
om lys...desværre ville være meget nemmere....

katrine

Fra : Spangkuk

Dato : 04-02-04 22:38

"Katrine" <katrine@him.sr> skrev i en meddelelse

> Hmmm... tjoo.... men hjælper nok ik at skrive det i rapporten til
projektet
> om lys...desværre ville være meget nemmere....

Ok, men næste gang du skriver til NG, bør du være mere
præcis.

Spang

Fra : Katrine

Dato : 04-02-04 22:43

ja oki vil jeg så husk...
Hvad er der inde i rørerne og hvordan hjælper det?

Fra : Rømer

Dato : 05-02-04 09:16

> Ok, men næste gang du skriver til NG, bør du være mere
> præcis.

Hvad er det du finder upræcist i formuleringen?
Der spørges:
Hvordan virker lys helbredende på hjenen ved vinterdepression?
Hvad er der i depressionslamper?
Er de konstrueret på samme måde som solarielamper og/eller almindelige
lysstofrør?

Der var overhovedet ikke tale om medikamentel behandling af depression -
det bragte du på banen.

Fra : Bo Warming

Dato : 05-02-04 07:01

"Spangkuk" <hrmmmfkekgh@tieyskt.æø> wrote in message

> [...]
> var
> selv her
>
> Fontex eller Cipramil virker nu også fortrinligt, og så

At smide en kemisk forhammer ind i sjælens sarte molekyl-finmekanik er
selvmorderisk uklogt

Leg med lys er nok også fjoget symptombehandlng, men klart at foretrække

Aktivitet der giver resultater og dermed selvtillid er det eneste rigtige.

Fra : David T. Metz

Dato : 06-02-04 16:12

Bo Warming skriblede:

> Leg med lys er nok også fjoget symptombehandlng, men klart at
> foretrække
>
> Aktivitet der giver resultater og dermed selvtillid er det eneste
> rigtige.

Kort svar: man kan i mange tilfælde opnå samme virkning med motion - begge
dele kan man dog efter temperament kalde "symptombehandling".

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-02-04 22:21

Katrine wrote:

> [...]
> specielle deprssionslamper og er dette måske det samme som findes i
> solarierør og/eller almindelige lysstofrør???

Det er almindeligt, synligt lys (ikke UV-lys som kendes fra solarier)
der har en positiv virkning på psyken. De »specielle« depressionslamper
er derfor ganske almindelige, men kraftige, lamper der udsender samme
type hvidt lys som alle andre lamper.

Derfor bliver man heller ikke solbrun af depressionslamperne.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Jensen

Dato : 04-02-04 22:33

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
> depressionslamper er derfor ganske almindelige, men kraftige, lamper
> der udsender samme type hvidt lys som alle andre lamper.

Nu er det så bare ikke samme type hvidt lys. Det er lys med en
farvetemperatur der svarer meget bedre til sollys. Hvis du nogensinde
har set en af de specielle lamper i forhold til et almindeligt
lysstofrør, så ville du ikke være i tvivl.

--
PeKaJe
   Occam's eraser:

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 04-02-04 22:37

On Wed, 04 Feb 2004 22:20:32 +0100, Jeppe Stig Nielsen
<mail@jeppesn.dk> wrote:

> [...]
>der har en positiv virkning på psyken. De »specielle« depressionslamper
>er derfor ganske almindelige, men kraftige, lamper der udsender samme

Mine skildpadder får netop lys fra et lysstofrør der udsender
almindeligt hvidt sollys. Kunne jeg bruge et sådant lysstofrør som
almindeligt skrivebordslys, og på den måde mindske risikoen for
vinterdepression? I så fald - hvorfor benyttes dette ikke oftere?

R.
--
"I never found a companion that was so companionable as solitude"
- Henry David Thoreau

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 04-02-04 22:31

Katrine wrote:

> [...]
> specielle deprssionslamper og er dette måske det samme som findes i
> solarierør og/eller almindelige lysstofrør???

Det er almindelige solarie rør - på Philips Bright Light har de sat et
lysspredende UV-filter, der fjerner skadelige stråler og reducerer
risikoen for at få svitset øjnene.

Det var ekspedienten i den butik hvor jeg købte min der sagde at det var
almindelige solarie rør.

JS

Fra : Katrine

Dato : 04-02-04 22:38

Jamen ved I så hvad der er i disse rør???

Fra : Ulrik Smed

Dato : 04-02-04 23:33

Katrine wrote:
> Jamen ved I så hvad der er i disse rør???

Jeg vil gætte på - som Jeppe lige har svaret mig i
solarierør-tråden - at det er kviksølv. Det er det så sikkert
også i almindelige lysstofrør, men der er forskel på den
belægning der sidder på indersiden af glasset. Det er den der
bestemmer farven på lyset, man kan jo også få 'gule' eller
'hvide' rør til almindelig belysning. Det meste belysning vi
bruger er ret gulligt, så man kan se en ret voldsom forskel på
lyset fra det, og så den Philips anti-depri-lampe dér. Det er
meget mere hvidt, fordi der er et meget større indhold af blåt
lys.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Carsten Holck

Dato : 06-02-04 00:24

Katrine wrote:
> Jamen ved I så hvad der er i disse rør???

Ikke ret meget

Et lysstofrør er et udladningsrør dvs et rør med elektroder i begge ender og
et meget lavt tryk og en lille smule af en "hemmelig" luftblanding
neon/argon/helium + + andet godt, det laver så kraftig UVstråling der rammer
belægningen på indersiden af glasset og den består af stoffer der udsender
synligt lys netop når den rammes af UVstråler. Kunsten er så at blande de
stoffer i belægningen således at lyser får det rette udseende ( eller
spektralfordeling) UV rør (solarie rør) har ingen belægning og her er det så
kunsten at finde den rette gasblanding.
Dagslysrør (anti depri) er tilpasset en spektralfordeling der svarer til
lyset på en klar sommerdag - dvs meget mere blå end normale belysningsrør.
Det er et kompromis imellem lysudbytte/farve/levetid/pris, samt sælgernes
mulighed for at markedssegmentere deres produkter.
F.ex hvis specielle terrarie folk er villige til at betale 5x normalprisen
hvis de får at vide at det er et specielrør, så bliver de solgt som sådan
selv om der faktisk findes et standardrør med samme egenskaber

/carsten

Fra : Ulrik Smed

Dato : 06-02-04 08:26

Carsten Holck wrote:
> [...]
bliver
> de solgt som sådan selv om der faktisk findes et standardrør

LOL, det er der noget om!
Dog er vi efterhånden blevet opmærksom på at visse rør til andre
formål også er egnede, f.eks. nogle solarierør og rør til
kopimaskiner. Gad forresten godt lige ta' et spektrum af sådan en
antidepri-rør.

Men jeg mener da der er belægning i disse rør også, hvorfor
slides de ellers så hurtigt? Jeg har f.eks. et ZooMed rør, som
har et blødt og bredt spekter i UVB området. At det er bredt
mener jeg tyder på at lyset kommer fra en belægning, da lyset fra
en gas normalt består af meget tyndere og skarpere
spektralspidser.

Ved du om der er kviksølv i lysstofrør?

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-02-04 11:07

Ulrik Smed wrote:

> Ved du om der er kviksølv i lysstofrør?

Jeg mener der er det, også i energisparepærer. Citater:

Vælg en energieffektiv lyskilde med så
lille et kviksølvindhold som muligt. Selv
om lysstofbaserede lyskilder indeholder
små mængder kviksølv er de mere mil-
jøvenlige end glødelamper, fordi de
bruger mindre energi.
[...]
De fleste udladningslamper indeholder
i modsætning til glødelamper små
mængder kviksølv, der er uønsket i mil-
jøet. Man kan derfor spørge, om det er
forsvarligt at bruge dem. Imidlertid viser
beregninger, at lysstofrør, kompaktlysstof-
rør og sparepærer, der lever op til kriteri-
erne for tildeling af det nordiske miljø-
mærke Svanen, samlet set giver en lave-
re belastning med kviksølv end gløde-
lamper, idet el-produktion som nævnt
medfører udledning af kviksølv. Selv hvis
kviksølv fra et (knust) lysstofrør ved et
uheld skulle havne i naturen, ville gløde-
lampen stadig være den mest belasten-
de, hvad angår kviksølv.

Snuppet fra
http://www.mst.dk/produkt/Milj%C3%B8vejledninger/vejledning_belysning.pdf

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ulrik Smed

Dato : 06-02-04 20:02

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Jeg mener der er det, også i energisparepærer. Citater:

[cut]

Ok, jeg forstår det sådan at et lysstofrør så ikke kun indeholder
kviksølv som lysgivende gas, men en blanding af gasser (som
Carsten også car inde på) hvor kviksølv indgår. Og det så sammen
med 'lysstoffet' giver røret bestemte spektrale egenskaber.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Peter Jensen

Dato : 06-02-04 12:42

Ulrik Smed wrote:

> Ved du om der er kviksølv i lysstofrør?

Jeg skal ikke kunne udtale mig om almindelige lysstofrør, men jeg ved at
der er kviksølv i de CCFL rør der giver belysningen i TFT skærme.
Kviksølvet sidder i en lille ampul der først åbnes (med radiobølger) når
røret er forseglet. Der er tale om få mg, så miljøbelastningen er
minimal.

--
PeKaJe

The right half of the brain controls the left half of the body. This
means that only left handed people are in their right mind.

Fra : Peter Jensen

Dato : 06-02-04 12:37

Carsten Holck wrote:

[Groft snip]

> Dagslysrør (anti depri) er tilpasset en spektralfordeling der svarer
> til lyset på en klar sommerdag

Jeg mener ellers at have læst at de fleste af den slags lamper kun giver
hvad der svarer til lysstyrken i en solopgang (eller nedgang). Dette
skulle da også være nok til at nulstille døgnrytmen.

--
PeKaJe

Truth is free, but information costs.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 06-02-04 19:48

Peter Jensen wrote:
> [...]
nedgang).
> Dette skulle da også være nok til at nulstille døgnrytmen.

Styrken er noget andet end farven. Det skal nok passe at styrken
er som en solnedgang, og farven er som en klar sommerdag,
samtidig. Farven på en sol op/ned-gang er rødere end om dagen.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Peter Jensen

Dato : 06-02-04 20:25

Ulrik Smed wrote:

> Styrken er noget andet end farven. Det skal nok passe at styrken er
> som en solnedgang, og farven er som en klar sommerdag, samtidig.
> Farven på en sol op/ned-gang er rødere end om dagen.

Doh! Ja, det er selvfølgeligt rigtigt. Jeg kom til at blande
begreberne sammen. Lysstyrken ved en typisk anti depri lampe er ca.
10.000 lux, mens dagslys på en lys sommerdag godt kan nå op omkring
100.000 lux. Almindelig indendørsbelysning er derimod typisk omkring
500 lux. Hvad angår farvetemperaturen, så er anti depri lamperne typisk
over 5-6.000 K, og endda op til 10.000 K, da de gerne skal indeholde
hele farvespektrumet.

Så du har altså ret i at farven svarer altså til en klar sommerdag, mens
styrken svarer til en solopgang.

--
PeKaJe

All your people must learn before you can reach for the stars.
      -- Kirk, "The Gamesters of Triskelion", stardate 3259.2

Fra : Nicolai

Dato : 05-02-04 13:12

"Katrine" <katrine@him.sr> wrote in message

> [...]
> specielle deprssionslamper og er dette måske det samme som findes i
> solarierør og/eller almindelige lysstofrør???

Har du prøvet at søge på google.com?

Der kommer meget frem, både teknisk og praktisk. Blandt andet:

http://www.netdoktor.dk/tema/soevn/lysbehandling.htm

> Katrine

Nic

Fra : David T. Metz

Dato : 06-02-04 16:10

Katrine skriblede:
> hej... er der nogen der ved noget om hvordan lyset virker helbredende
> på hjernen ved vinterdeprssioner?...

Du rammer et lidt forkert niveau med dit spørgsmål imho. Det er ikke
hjernen, der bliver helbredt, det er patienten. Men der er to hypoteser om
virkning - den ene handler om døgnrytme som er "styret" af bl.a. hormoner.
Lyset påvirker den i "normaliserende" retning. Den anden handler om
frigivelse af serotonin/melatonin - koglekirtlen reagerer på lys ved at
styre dannelsen af stoffer og de virker antidepressive. Tilsvarende virkning
kan opnås ved indtagelse af melatonin (meget populært i visse lande for især
ældre mennesker med humør- og søvnproblemer, så vidt jeg husker kan det ikke
benyttes frit herhjemme).

Muligvis er de to hypoteser kun én, da koglekirtlen også er involveret i
døgnrytmereguleringen.

Der er dog ingen sikker viden om virkningsmekanismen - uanset hvad evt.
producenter af lamperne måtte sige. Det er ren empirisme (dvs.
erfaringsbaseret viden).