Nu fatter jeg minus....
Fra : Carlsen

Dato : 04-02-04 16:33

Hej NG...
Som fysiklærer i folkeskolen har jeg lavet forsøg med spændingsrækken...Cu
er et ædelt metal og reagerer ikke med syre!

Men...

I forbindelse med en større ombygning af køkken og bad har vores VVS'er
fortalt at man ikke længere bruger leca-sten og forskellige former for
mørtel da det "udvikler syre og æder kobberrørene"??????????

Hvaaaaaa....kan nogen be- eller afkræfte dette???

Er rørene (vandrør i kobber) forarbejdet på en måde som gør det muligt for
syre at "æde" det, eller er det en legering man rent faktisk bruger...

-LC

Fra : Steen

Dato : 04-02-04 16:49

Carlsen wrote:

> Som fysiklærer i folkeskolen har jeg lavet forsøg med
> spændingsrækken...Cu er et ædelt metal og reagerer ikke med syre!

Du mener: reagerer ikke med syre under brintudvikling og dannelse af ioner
(f.eks. Fe + HCl --> H2 + Fe+ + Cl-) Men eftersom f.eks. CuSO4 eksisterer,
må kobber vil kunne reagere med svovlsyre? (Correct me if I am wrong.)

Pas i øvrigt på med syre og kobber. Har du nogensinde prøvet at hælde
salpetersyre på kobber? (HINT: GØR DET ALDRIG!) Der vil straks opstå en
voldsom røgudvikling af tyk, rødbrun røg af NOx-gasser, vistnok primært NO2,
som giver kedelige ødemer i lungerne selv i uhyre små koncentrationer. Om
reaktionen også udvikler brint og danner Cu+ og NO3(2-)-ioner som ville
kunne udkrystalliseres til Cu2NO3 skal jeg ikke kunne sige...

/steen

Fra : Henry Vest

Dato : 04-02-04 18:40

Steen skrev:

> [...]
> voldsom røgudvikling af tyk, rødbrun røg af NOx-gasser, vistnok primært
> NO2, som giver kedelige ødemer i lungerne selv i uhyre små

Korrekt, men det er dog ikke en syre-base-reaktion, men en redox-reaktion.

--
Henry Vest

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 04-02-04 16:51

> [...]
>
> Er rørene (vandrør i kobber) forarbejdet på en måde som gør det muligt for
> syre at "æde" det, eller er det en legering man rent faktisk bruger...

Er H2NO3 ikke en komponent i kongevand? Jeg har ved brænding af keramik af
og til fået uskønne overflade-belægninger refereret til som ?NO3. Kan der
være et link der?

/Carsten

Fra : Jackie

Dato : 04-02-04 17:23

<SNIP>

> Er H2NO3 ikke en komponent i kongevand? Jeg har ved brænding af keramik
af
> og til fået uskønne overflade-belægninger refereret til som ?NO3. Kan der
> være et link der?

Kongevand består af konc. Saltsyre og Salpetersyre. Så du har ret i, at
salpetersyre indgår i kongevand...

Jackie

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-02-04 17:30

Carsten Troelsgaard wrote:

> Er H2NO3 ikke en komponent i kongevand?

Det hedder HNO3, ikke H2NO3. Og jo, det er den ene af de to syrer der
er i kongevand.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 04-02-04 17:28

Carlsen wrote:

> [...]
>
>Er rørene (vandrør i kobber) forarbejdet på en måde som gør det muligt for
>syre at "æde" det, eller er det en legering man rent faktisk bruger...

Nej, syre reagerer ikke direkte med kobber, medmindre der er et
oxidationsmiddel til stede. Svovlsyre og salpetersyre er såkaldt
oxiderende syre og de vil derfor angribe kobber. Men i vand i vandrør er
der opløst en del ilt(og andre atmosfæriske gasser). Disse vil givet tid
og hurtigere med syre æde kobber. Ilt og elektrolytter tager med tid alt
metal, tag som eksempel Københavns kobbertage, de er ikke ligefrem
kobberfarvede.

mvh
Jeppe

Fra : Thomas Demant

Dato : 04-02-04 22:29

> [...]
> Disse vil givet tid og hurtigere med syre æde kobber. Ilt og elektrolytter
> tager med tid alt metal, tag som eksempel Københavns kobbertage, de er
At ilten korrodere røret indefra tror jeg gerne, men fremskyndes denne
proces ved at have syre uden om røret?
Jeg aner ikke hvad det er for syre at mørtel udvikler (mørtel-syre, måske
;)), men hvis det f.eks. er saltsyre, hvordan sker det så at det "ætser"
kobberet? Er det en elektronvandring gennem rørvæggen?

Syren i "syreregn" er svjv svovlsyre (H2SO4, dannet af SOx gasser), kan det
passe? For så kunne det jo være svaret på hvorfor at kobbertage ikke er
kobberfarvede, idet (som du selv siger det) at svovlsyre er en oxiderende
syre.

Thomas Demant

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 05-02-04 07:33

"Thomas Demant" <thomas.demant@adslhome.dk> wrote in message

> Syren i "syreregn" er svjv svovlsyre (H2SO4, dannet af SOx gasser), kan
det
> passe?

Jeg hørte engang, at syreregn var saltsyre (HCl), hvor kloren skulle stamme
fra afbrænding af PVC.
Men det var måske bare et led i en skræmmekampagne fra miljøaktivister ??

Gitte

Fra : Peter Jensen

Dato : 05-02-04 15:33

Gitte Sørensen wrote:

> Jeg hørte engang, at syreregn var saltsyre (HCl), hvor kloren skulle
> stamme fra afbrænding af PVC. Men det var måske bare et led i en
> skræmmekampagne fra miljøaktivister ??

Syreregn indeholder både saltsyre og svovlsyre, alt efter hvilken
forurening der er i området. I sin tid demonstrerede jeg dette til
folkeskolens eksamen i kemi. Ved at brænde henholdsvis PVC og svovl af
under et stykke vædet pH-papir kunne man vise at gasserne blev omdannet
til ganske kraftige syrer ved kontakt med vand. Jeg er dog stadig
forundret over at jeg nogensinde kunne få 13 til den eksamen ...

--
PeKaJe

Oh, that sound of male ego. You travel halfway across the galaxy and
it's still the same song. -- Eve McHuron, "Mudd's Women", stardate 1330.1

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-02-04 17:38

"Gitte Sørensen" wrote:

> det
>
> Jeg hørte engang, at syreregn var saltsyre (HCl), hvor kloren skulle stamme
> fra afbrænding af PVC.

Jeg tror også der er mange syrer i regnen. Fra SO2 i forurening kommer
der svovlsyre. Fra NOx kommer der vel salpetersyre? Og saltsyre er også
en komponent. Desuden er naturlig regn også en lille smule sur pga.
kulsyre fra luftens naturlige indhold af CO2.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 16-02-04 09:50

Gitte Sørensen wrote:

> [...]
>fra afbrænding af PVC.
>Men det var måske bare et led i en skræmmekampagne fra miljøaktivister ??

Tjah, som andetsteds skrevet danner afbrændingen af PVC saltsyre, der
kan medvirke til sur regn. Et større problem har nok altid været
afbrænding af svovlforbindelser fra fossile brændsler og oxidation af
nitrogen til NOx i forbrændingsprocessen.
Det store problem med PVC er især dannelsen af dioxiner ved afbrænding,
http://www.ejnet.org/dioxin/
da de er giftige som bare f...
Rimelig trist, da PVC's egenskaber vanskeligt erstattes.

Mvh
Jeppe

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 16-02-04 09:45

Thomas Demant wrote:

> [...]
>;)), men hvis det f.eks. er saltsyre, hvordan sker det så at det "ætser"
>kobberet? Er det en elektronvandring gennem rørvæggen?

Nåja, det kan så lære mig at læse indlægget før jeg svarer...det gik nok
lidt stærkt
Men ja, jeg vil mene at der er tale om en form for elektrokemisk celle,
uden dog at ville lægge hovedet på blokken.
Syren er nok iøvrigt kiselsyre.

> [...]
>passe? For så kunne det jo være svaret på hvorfor at kobbertage ikke er
>kobberfarvede, idet (som du selv siger det) at svovlsyre er en oxiderende

Korrekt, især svovlsyre mm, men meget fortyndet. Dens oxiderende
virkning vil være begrænset, men det vil selvfølgelig have en effekt,
sammen med de nitrøse syrer. Den præcise proces er nok ret kompliceret,
min pointe var blot at kobber med tiden korroderes, selv om det på
papiret er ædelt, som effekt af omgivelserne. Et andet eksempel kunne
være kobber/bronze genstande gravet op af jorden, ofte i god stand, men
sjældent metalblanke...

Mvh
Jeppe