Dimensionering af køleanlæg
Fra : Peter D

Dato : 04-02-04 10:21

Jeg står for at skulle beregne kølebehovet på en proces hvor en række
emner køles ved hjælp af cirkulerende vand i nogle kølekanaler,
umiddelbart anbragt nær emnerne. Det nuværende køleanlæg er for lille,
hvorved temperaturen på kølevandet stiger over dagen..

Mit problem er hvordan finder jeg ud af kølebehovet. Jeg har en ide om
at finde temperaturforskellen hen over dagen og mængden kølevandet,
fordermed at finde den energi tilvækst der er kommet igennem dagen,
dertil lægges så det nuværende køleanlægs kuldeydelse og dermed har
jeg fundet kølebehovet? men er det en korrekt måde at gøre det på. Er
der nogen der har en ide om hvordan det gøres i praksis

Fra : Jakob M

Dato : 04-02-04 11:55

Hvis du ved hvor meget vand der er i køleanlægget og at vands specifikke
varmekapacitet er 4,18 KJ/(Kg*grad), kan du måle hvor meget temperaturen
stiger i anlægget i løbet af dagen.
Med den temperatur kan du beregne hvor meget kølekapacitet du mangler, sådan
cirka. Bemærk at vands specifikke varmekapacitet afhænger af temperaturen,
men fejlen bliver ikke så stor, hvis du antager den er konstant.

Mvh
Jakob

--
Se min vandkøling, OBS 700KB
http://home.tiscali.dk/behjm/vandkoeling/vand.htm

Fra : Jakob M

Dato : 04-02-04 11:58

> vands specifikke varmekapacitet er 4,18 KJ/(Kg*grad)

Jeg glemte lige at nævne at det er ved 25°C.

Mvh
Jakob