hvordan virker et solarierør??
Fra : t

Dato : 03-02-04 22:29

hej hej
er der nogle at jer herinde der ved hvordan et solarierør virker/opbygget,
hvilken dampe der i sådan nogle rør, hvilken belægning de har o.s.v
jeg ved nogenlunde hvordan et lysstofrør virker, men er ikke sikker på at
det fungere på samme måde som et solarierør..
/
torben :)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-02-04 17:24

t wrote:

> [...]
> jeg ved nogenlunde hvordan et lysstofrør virker, men er ikke sikker på at
> det fungere på samme måde som et solarierør..

Jeg kender ikke til detaljer, men i et almindeligt lysstofrør til be-
lysning sørger man for at belægningen (»lysstoffet«) på indersiden af
glasrøret ikke lader de ultraviolette frekvenser komme igennem (men
tværtimod »omdanner« dem til synligt lys). I et solarierør er man
derimod ude på at lade (visse af de) ultraviolette frekvenser komme
igennem glasset.

Bortset fra det, fungerer de to typer rør altså ens.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ulrik Smed

Dato : 04-02-04 19:15

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
komme
> igennem glasset.
>
> Bortset fra det, fungerer de to typer rør altså ens.

Jeg mener at 'lysstoffet' også omdanner det kortbølgede UV til
noget mere langbølget UV. Solarierør slides jo ret hurtigt, men
de lyser stadig fint i det synlige område, selvom de er slidt op,
så jeg vil gætte på at den UV konverterende del af 'lysstoffet'
bliver nedbrudt.

Er disse rør (og almindelige lysstofrør) forresten
kviksølvsbaserede? For så burde man jo kunne få UV ud af dem uden
'lysstof', da kviksølvdampe selv lyser ved 315 og 365 nm. Man
skal bare ha' filtreret den farlige UVC på 254 nm væk.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-02-04 20:51

Ulrik Smed wrote:

> Er disse rør (og almindelige lysstofrør) forresten
> kviksølvsbaserede?

Jeg mener at kviksølv er den almindeligste gas, men at man også kan
bruge andre.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ulrik Smed

Dato : 04-02-04 23:40

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Jeg mener at kviksølv er den almindeligste gas, men at man også
kan
> bruge andre.

Jeps, neonrør er et eksempel. Og natriumlamper (orange-lysende
gadelygter). Jeg tænkte bare på at der jo findes nogle der
decideret hedder kviksølvslamper, men et lysstofrør er måske så
egentlig bare en stor kviksølvslampe.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus