Basalt - STEN?
Fra : Bo M. Havmand

Dato : 03-02-04 21:57

God aften!

Jeg sidder og mangler nogle informationer om sten-typen Basalt.
Skulle der være nogen i denne gruppe, som kunne hjælpe?
Nærmere sagt ønsker jeg info om hvad det er for'n type.

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand

Ps. Hvis der henvises til links, bedes disse være nordiske.

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 04-02-04 01:34

Kære Bo Havmand

> Jeg sidder og mangler nogle informationer om sten-typen Basalt.
> Skulle der være nogen i denne gruppe, som kunne hjælpe?
> Nærmere sagt ønsker jeg info om hvad det er for'n type.

Hvis valget er mellem en sedimentær, en metamorph eller en vulkansk type, så
er det den sidste.

Herfar kan vælges mellem extrusive (aske, lava mm) og intrusive (langsomt
størkning i magmakammer)
Størkningshastighed får indflydelse på kornstørrelsen og vil skabe sten med
forskellige teksturer men identisk kemi. Ved lang ophold i magmakammer kan
der ske en magmatisk differentiation hvor kompositionen af de almindeligste
størknings-bjergarter er granittisk (kvarts, kalifeldspat mm) rødlige/lyse
bjergarter genkendelige fra de mørke basalter. Til forskel fra granitterne
har basalt et stort indhold af mørke dybbjergarter og en stor feldspatandel
som plagioklas. Grovkornede intrusive typer kaldes diorit/gabbro og
extrusive typer basalt/basaltlava, dolerit (ung) eller diabase (palæozoisk).
Basalt er en almindelig bjergart som kan have overordentlig stor udstrækning
som flodbasalter (Island, mm), og i bjergmassiver mødes ofte basalt-gange.
En speciel varietet dannes ved magmatisk differentiation (seggregering af en
bjergart i en let og størknende del og et tungt kummulat) ved de linjer i
havbunden hvor der dannes ny jordskorpe. Ud over farven er vægtfylden ca 3,5
diagnostisk for dybbjergarter og beskedne 2,6 for granittiske.
Søg evt google for de stentyper jeg har navngivet.

Venlig hilsen
Carsten

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-02-04 02:24

Bo M. Havmand skrev:
> Jeg sidder og mangler nogle informationer om sten-typen Basalt.
> Skulle der være nogen i denne gruppe, som kunne hjælpe?
> Nærmere sagt ønsker jeg info om hvad det er for'n type.

Kort fortalt er basalt en basisk (ca. 50% SiO2) lavabjergart,
som er størknet nær jordoverfladen eller på havbunden.

> Ps. Hvis der henvises til links, bedes disse være nordiske.

Her er et par gode dansksprogede links:

http://www.vulkanolog.dk/VulkaninfoD0_Mini-leksikon.htm
Basalt:
Basalt er lava med et lavere kiselsyreindhold. Basalt består
af mørke mineraler og er, for det meste, sort at se på.
Basalten dannes ved opsmeltning af kappematerialer under
Jordskorpen. Basalt er den mest udbredte lavabjergart.

http://internet.aardassem.dk/geografi_22.21/gruppe6/per_smed.htm

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 04-02-04 21:18

Tak til jer begge...
Det er rart at der er så hurtig responstid her på MG.

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand