funktiomer
Fra : Betina Damgaard

Dato : 03-02-04 12:33

Vi sidder og laver en opgave om arealer af trekanter og skal sammenligne
nummeret af trekanten og dens areal.
Hvilken funktion er rigtig skrevet?

1. A(tn)=n hvor tn er trekantens navn og nummer og A er areal
2.tn=n
3.A(tn)= tn

ps: n skal være nedsænket i tn

venlig hilsen betina

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 03-02-04 14:25

Betina Damgaard wrote:
> [...]
> Hvilken funktion er rigtig skrevet?
>
> 1. A(tn)=n hvor tn er trekantens navn og nummer og A er areal

Personligt ville jeg skrive det som A(T_n) = n, dvs. med stort T. ( "_" er almindelig notation til at angive subscript (nedsænkning).)

2 og 3 er dog med sikkerhed forkerte. 2 antyder at trekanten er lig et tal, og 3 siger at arealet af trekanten er lig trekanten.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-02-04 15:03

Betina Damgaard wrote:

> [...]
> nummeret af trekanten og dens areal.
> Hvilken funktion er rigtig skrevet?
>
> 1. A(tn)=n hvor tn er trekantens navn og nummer og A er areal

Du giver ikke nok oplysninger om hvilke trekanter opgaven handler om.
Men som Kristian skriver, er punkt 2. og 3, herover formentlig menings-
løse.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 03-02-04 17:25

Betina Damgaard wrote:
> [...]
> nummeret af trekanten og dens areal.
> Hvilken funktion er rigtig skrevet?
>
> 1. A(tn)=n hvor tn er trekantens navn og nummer og A er areal

Her er en læsevejledning:

A( ) læses som arealet af
tn læses som arealet af den n'te trekant
n læses som tallet n
= læses som er

Dine muligheder er så

1. Arealet af den n'te trekant er tallet n
2. Den n'te trekant er tallet n
3. Arealet af den n'te trekant er den n'te trekant

En trekant er en figur (punktmængde) og et areal er
et tal, som angiver en størrelse.

Hvorfor kan du udelukke mulighederne 2. og 3. ?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-02-04 16:44

Jens Axel Søgaard wrote:

> A( ) læses som arealet af
> tn læses som arealet af den n'te trekant
> n læses som tallet n
> = læses som er

I den anden linje mener du vist bare »læses som den n'te trekant«?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 04-02-04 20:33

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> I den anden linje mener du vist bare »læses som den n'te trekant«?

Ja.

--
Jens Axel Søgaard