Stjerne SSØ kl. 18.45?
Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 02-02-04 19:02

Hej Gruppe

Fredag aften og igen hertil aften, har jeg på himlen set en meget kraftig
lysende stjerne ca. sydøst. Måske lidt mere østsydøst.

Er det en stjerne? Eller en planet?

VH Pernille

Fra : Christian Vinter

Dato : 02-02-04 19:23

Pernille Lauridsen wrote:
> Fredag aften og igen hertil aften, har jeg på himlen set en meget kraftig
> lysende stjerne ca. sydøst. Måske lidt mere østsydøst.
>
> Er det en stjerne? Eller en planet?

Det er en planet, nemlig Saturn:
http://www.tycho.dk/article/view/579/5/123/

-vinter

--
Christian Vinter |
Student of astrophysics. | Og Erik - hedder du også Jørgen?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-02-04 20:01

Christian Vinter skrev:
> Det er en planet, nemlig Saturn [...]

Nåh, du kikker *så* højt oppe. Den står ca. 5°
under Månen lige nu, ca. 51° oppe i sydøst.

Desværre er det overskyet her i Ålsgårde nu.
--
'rluf

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-02-04 19:23

Pernille Lauridsen skrev:

> Fredag aften og igen hertil aften, har jeg på himlen set en meget
> kraftig lysende stjerne ca. sydøst. Måske lidt mere østsydøst.
> Er det en stjerne? Eller en planet?

Lige nu står Sirius i sydøst.
Lidt højere oppe til højre i sydsydøst står Rigel.

Hvis du venter et par timer, kommer planeten Jupiter op i øst.

Sirius er meget kraftigt lysende, og det er Jupiter også for tiden.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : N. Foldager

Dato : 02-02-04 21:34

Pernille Lauridsen:

>Fredag aften og igen hertil aften, har jeg på himlen set en meget kraftig
>lysende stjerne ca. sydøst. Måske lidt mere østsydøst.
>
>Er det en stjerne? Eller en planet?

Hvis det vitterligt er i øst-syd-øst og 42 grader over horisonten (ca.
halvvejs til zenith = punktet over dit hovede), så er det planeten
Saturn.

Hvis det var sydøst og kun 5 grader over horisonten, så var det
stjernen Sirius.

Du kan tillige skelne planeter fra stjerner ved, at stjerner tindrer.
Det gælder ikke mindst Sirius, som flimrer i mange farveglimt.

Planeterne står derimod som et helt roligt lys.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-02-04 00:50

Pernille Lauridsen wrote:

> Fredag aften og igen hertil aften, har jeg på himlen set en meget
> kraftig lysende stjerne ca. sydøst. Måske lidt mere østsydøst.
>
> Er det en stjerne? Eller en planet?

Som allerede sagt, så er det formentligt Sirius. Her er et stjernekort
i sydøstlig retning, med navne og styrker på stjerner kraftigere end
styrke 2.0:

http://pekaje.homeip.net/starchart-20040202-1845.png

Passer det nogenlunde med placeringen du så?

--
PeKaJe

A little suffering is good for the soul.
      -- Kirk, "The Corbomite Maneuver", stardate 1514.0

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 03-02-04 02:05

Jeg tænkte straks på Venus som den mest i øjnefaldende. Pt. magnitude 4,3..!
Men den står jo i sydvest, såh...

/Asger Ellekrog