energiforbrug på normal dag
Fra : Jacob

Dato : 02-02-04 14:19

Hej gruppe.

Jeg ved ikke lige om denne hører til i dk.videnskab.sundhed eller her, men
nu røg den herhen.

Hvor meget energi forbrænder jeg på en dag? Lad os tage et udgangspunkt:

Op klokken 7-8 stykker
Toiletbesøg
Spiser lidt morgenmad
Tuller lidt rundt, børster tænder osv.
Går 5 minutter til stationen med taske på
Sidder i at tog i 35 minutter
Går op til en bus og venter i ca. 10 minutter med taske på
Kører med bus i ca. 15 minutter
Går i ca. 5 minutter med taske på
Sidder til forelæsning i et par timer eller mere.
Samme tur hjem igen.
Bruger computeren
Ser lidt tv
Hører musik og synger til
Tømmer skraldespanden
Laver aftensmad - ca. ½ times aktivitet vil jeg tro
Spiser aftensmad
Vasker op, vasker tøj en gang imellem
Læser lektier - lad os sige 1½ time
Går i seng omkring midnat

Ind imellem snakker jeg med folk og fæ og min kæreste men det er sådan lidt
hele tiden.

-Jacob

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 02-02-04 14:58

Jacob wrote:

> Hvor meget energi forbrænder jeg på en dag? Lad os tage et udgangspunkt:
>[...]

Det afhænger meget af hvor stor du er. Hvad vejer du, og hvor stor en
del af din vægt udgøres af fedt, muskler, knogler etc.? Hvor gammel er
du?

Jeg skyder på at dit daglige enegiforbrug er på 9 MJ = 9000 kJ.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 02-02-04 15:09

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Jeg skyder på at dit daglige enegiforbrug er på 9 MJ = 9000 kJ.

Da du er en mand, tilsyneladende ret ung og ikke særligt fysisk aktiv,
tyder denne side:

http://www.foedevaredirektoratet.dk/Publikationer/Arkiv_foedevarenyt/LST_nyt1996.htm?NRMODE=Published&NRORIGINALURL=%2fPublikationer%2fArkiv_foedevarenyt%2fLST_nyt1996%2ehtm&NRNODEGUID=%7bED4518E3-4226-4DBA-A1B3-A51C5F09BF0D%7d&NRQUERYTERMINATOR=1

på at du ligger omkring 11,7 MJ alt afhængigt af din vægt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jacob

Dato : 02-02-04 22:04

On Mon, 02 Feb 2004 14:58:23 +0100, Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Det afhænger meget af hvor stor du er. Hvad vejer du, og hvor stor en
> del af din vægt udgøres af fedt, muskler, knogler etc.? Hvor gammel er
> du?

Jeg vejer omkring 97-100 stykker. Er en smule for tyk men ikke noget
overdrevet. Kraftligt bygget. 185 cm ca. 23 år.

> Jeg skyder på at dit daglige enegiforbrug er på 9 MJ = 9000 kJ.

Kan det omdannes til Kcal?

-Jacob

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-02-04 12:06

Jacob <omo@adslhome.dk> skrev:

> Jeg vejer omkring 97-100 stykker. Er en smule for tyk men ikke
> noget overdrevet. Kraftligt bygget. 185 cm ca. 23 år.

> Kan det omdannes til Kcal?
>
> -Jacob

Ja 1 calorie = 4,18400 Joule
Eller 1 kcal = 4,18400 kJ

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-02-04 14:25

Morten Bjergstrøm wrote:

> Eller 1 kcal = 4,18400 kJ

Hvoraf fås 10 MJ = 2388 kcal og så videre.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren Christensen

Dato : 02-02-04 17:05

"Jacob" <omo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nu røg den herhen.
>
> Hvor meget energi forbrænder jeg på en dag? Lad os tage et udgangspunkt:

Et par tommelfingerregler - brug dem som det og ikke mere:

daglig indtag (AMR) (kcal) = 35 * vægt i kg

Lidt mere avancerede formler:
Men: BMR = 66 + (13.7 X wt in kg) + (5 X ht in cm) - (6.8 X age in years)

Women: BMR = 655 + (9.6 X wt in kg) + (1.8 X ht in cm) - (4.7 X age in
years)

Activity Multiplier:
Sedentary = BMR X 1.2 (little or no exercise, desk job)
Lightly active = BMR X 1.375 (light exercise/sports 1-3 days/wk)
Mod. active = BMR X 1.55 (moderate exercise/sports 3-5 days/wk)
Very active = BMR X 1.725 (hard exercise/sports 6-7 days/wk)
Extr. active = BMR X 1.9 (hard daily exercise/sports & physical job or 2X
day training, i.e marathon, contest etc.)

Venligst

Fra : Søren Christensen

Dato : 02-02-04 17:06

> [...]
> nu røg den herhen.
>
> Hvor meget energi forbrænder jeg på en dag? Lad os tage et udgangspunkt:

Ellers log alt hva du spiser og følg med i om vægten går op eller ned hver
morgen samme tid efter toiletbesøg.
Hvis din vægt ligger stabilt har du resultatet....

venligst

Fra : Jacob

Dato : 02-02-04 22:03

On Mon, 2 Feb 2004 17:06:08 +0100, Søren Christensen wrote:

> Ellers log alt hva du spiser og følg med i om vægten går op eller ned hver
> morgen samme tid efter toiletbesøg.
> Hvis din vægt ligger stabilt har du resultatet....

Det var selvfølgelig en mulighed

-Jacob