Hvorfor er drømme svære at huske?
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 30-01-04 10:54

Hej,

Nogle gange når man vågner, kan man huske at man har drømt et eller
andet, men ofte kan man ikke huske hvad.
Ved man, hvordan kan det være at det tit er svært at huske hvad man lige
har drømt?

Mvh
Thomas Damgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 30-01-04 13:41

"Thomas Damgaard Nielsen" <tdn@ircnet.org> wrote in message
> [...]
> andet, men ofte kan man ikke huske hvad.
> Ved man, hvordan kan det være at det tit er svært at huske hvad man lige

Det har sjældent været gavnlig at spilde hjerneresourcer på at bearbejde
drømmenes ævl i de vågne timer

Der er ikke knyttet forbindelse i hjernen til dette støj, så de forskellige
informationsbidder associerer ikke til skuffer og hylder i hjernen, hvormed
vi genfinder det skete og oplevede

Af drømme kan man ikke tage varsler, men stundom advarsler.
Frithiof Brandt 1892-1964

Ddrø I dagdrømmen er vi noblere end in virkeligheden, i søvndrømmen
simplere. Frithiof Brandt 1892-1964

dDRØ Try to enjoy the sleepless sleep wherein all the senses and mind remain
in a state of quietude and the intellect ceases functioning. The sleepless
sleep is a super-conscious state. It is perfect awareness, wherein the
individual soul powers (of) life - breath, voice, eye, ear, and mind - and
they rest in quietness. Prøv at nyde den søvnløse søvn,
hvori alle sanser og sindet er i en tilstand af stilhed og intellektet er
ophørt at fungere. Den søvnløse søvn er er overbevidst stadig. Det er
fuldstændig klarhed, hvori individuelle sjælen giver kræfter til liv -
åndedræt, stemme, øje, øre og sind .- og de hviler i stilhed.
Sivananda (born 1887)Indian Physician and Sage

dDRØ Vi gjør det på samme måte i våken tilstand som i drømmen. Vi oppfinner
og oppdikter først de mennesker som vi omgås, -og glemmer dem straks etter.
Nietzsche:

Ddrøm Søvnen er navlestrengen, gennem hvilken individet hænger
sammen med verdensaltet. Friedrich Hebbel

ddrøm Vi er lige ved at vågne, når vi drømmer, at vi drømmer.
Novalis 1772-1801

ddrømak Enten drømmer man ikke, eller man drømmer noget
interessant. Man må lære sig at være vågen på samme måde , enten slet ikke,
eller på en interessant måde. Nietzsche

Ddrøøø De vågne har en og samme verden, de sovende vender sig bort
hver til sin egen verden. Heraklit

Fra : mik

Dato : 30-01-04 13:49

"Thomas Damgaard Nielsen" <tdn@ircnet.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> andet, men ofte kan man ikke huske hvad.
> Ved man, hvordan kan det være at det tit er svært at huske hvad man lige

Øvelse, øvelse og mere øvelse og du vil blive supergod til at huske dine
drømme.

Jeg har opøvet mig selv til at huske alle de drømme jeg har om natten, men
jeg kan også vælge at lade være med at huske dem.

Lige inde du går i seng siger du til dig selv, "i nat vil jeg huske en drøm
og vågne lige så snart den er slut" det bare så man er mentalt parat. så har
du et stykke papir og noget at skrive med ved siden af sengen.
Når du har haft din drøm og hvis du vågner lige efter den, så skriv den ned.
Kan godt være meget svært i starten.

Michael

Fra : rAnders

Dato : 01-02-04 17:18

"mik" <toffi@bluemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har opøvet mig selv til at huske alle de drømme jeg har om natten, men
> jeg kan også vælge at lade være med at huske dem.

Sikke noget forbandet vrøvl.

rAnders.

Fra : Bo Warming

Dato : 01-02-04 20:54

"rAnders" <rand@hotmail.com> wrote in message

> "mik" <toffi@bluemail.dk> skrev i en meddelelse

> Sikke noget forbandet vrøvl.

Det kan man da ikke vide.
Selvom hundred har det på en een måde, er der næppe nogen naturlov der
hindrer at een har det anderledes.
Der er vist ingen sikker videnskab om dette.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-02-04 22:51

rAnders skrev:

>Sikke noget forbandet vrøvl.

Nå da. Hvorfor tror du ikke man kan træne sin hukommelse?

--
Bertel

Fra : rAnders

Dato : 02-02-04 17:54

> Nå da. Hvorfor tror du ikke man kan træne sin hukommelse?

Man kan sætte det man vil huske i system, men du kan ikke træne dig til at
huske mere eller bedre. For at kunne huske flere specifikke ting vil du så
ikke kunne huske forskellige andre ting. Tænk på eksemplet en autist. For at
være god til noget må man give afkald på noget andet.

rAnders.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-02-04 19:43

rAnders skrev:

> [...]

>ikke kunne huske forskellige andre ting.

Sikke noget forbandet vrøvl.

>Tænk på eksemplet en autist. For at være god til noget må man

Jeg kan ikke lige se hvad autister har med normale menneskers
hukommelse at gøre.

--
Bertel

Fra : rAnders

Dato : 04-02-04 09:38

> Jeg kan ikke lige se hvad autister har med normale menneskers
> hukommelse at gøre.

Nææ, men det kan dem der beskæftiger sig med hjernen. Der man lærer mest om
hjernen er ved at se på hvordan den opfører sig hos det syge menneske, det
giver svar på spørgsmål om hvordan hjernen generelt fungere, og ja det kan
du da kalde vrøvl. Men mon ikke det er fordi du er lidt mopset

rAnders.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-02-04 12:39

rAnders skrev:

>Nææ, men det kan dem der beskæftiger sig med hjernen.

Jamen dog.

>Der man lærer mest om hjernen er ved at se på hvordan den
>opfører sig hos det syge menneske

Klart. Men jeg tvivler på at de overfører resultaterne så direkte
som du lægger op til.

>Men mon ikke det er fordi du er lidt mopset

Er man da mopset hvis man siger "vrøvl"?

Jeg er da ikke mopset over at du ikke vil lære af hvad andre
skriver. Jeg er faktisk revnende ligeglad. Jeg skrev kun et svar
til dig for at andre læsere ikke skulle komme til at tro noget
forkert.

--
Bertel

Fra : rAnders

Dato : 04-02-04 14:11

> [...]
> skriver. Jeg er faktisk revnende ligeglad. Jeg skrev kun et svar
> til dig for at andre læsere ikke skulle komme til at tro noget

ok, men det er også af samme grund jeg svarer.

rAnders.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-02-04 19:04

rAnders skrev:

>ok, men det er også af samme grund jeg svarer.

Det forklarer ikke at du svarer ubehøvlet.

Og så er det jo ingen hjælp når det er forkert. Har du nogen
forskningsresultater du kan henvise til? Det er jo et ret
omfattende postulat du er kommet med: at ingen mennesker i hele
verden kan optræne deres hukommelse til at fungere bedre.

--
Bertel

Fra : rAnders

Dato : 07-02-04 13:48

> [...]
> omfattende postulat du er kommet med: at ingen mennesker i hele
> verden kan optræne deres hukommelse til at fungere bedre.

Det ville dog være mere omfattende at undersøge hvert eneste menneske i hele
verden for at se om bare Et var istand til det.

rAnders.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-02-04 18:33

rAnders skrev:

>Det ville dog være mere omfattende at undersøge hvert eneste menneske i hele
>verden for at se om bare Et var istand til det.

Det er heller ikke nødvendigt. Du har Miks ord for at han har
optrænet sin hukommelse, og jeg har også opøvet min. Derudover
kender jeg flere der også har gjort det, men det er naturligvis
kun andenhåndsberetninger.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-02-04 18:40

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Du har Miks ord for at han har optrænet sin hukommelse, og jeg har
> også opøvet min.

Jeg tillader mig nu også at tvivle på at man kan træne sig op til ved
viljens kraft at *lade være* med at huske noget, sådan som påstanden
sagde.

Det må være lige som at bestemme sig for *ikke* at tænke på elefanter
hver gang man ser en bybus (prøv det!).

--
Henning Makholm "Den nyttige hjemmedatamat er og forbliver en myte.
Generelt kan der ikke peges på databehandlingsopgaver af

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-02-04 18:48

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Det må være lige som at bestemme sig for *ikke* at tænke på elefanter
> hver gang man ser en bybus (prøv det!).

ARGH!

Det virkede lige til jeg læste dit indlæg. Psykopatagtige person.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
The RockBear. ((^)) sine medmennesker, selv når de er åbentlyst

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-02-04 19:52

Henning Makholm skrev:

>Jeg tillader mig nu også at tvivle på at man kan træne sig op til ved
>viljens kraft at *lade være* med at huske noget, sådan som påstanden
>sagde.

Ja okay, det var mere den positive optræning jeg mente.

>Det må være lige som at bestemme sig for *ikke* at tænke på elefanter
>hver gang man ser en bybus (prøv det!).

Min hukommelse er belemret med en pinkode som jeg aldrig kan få
brug for igen. Til mit tidligere SIM-kort skulle jeg låse noget
op med PIN2-koden, men jeg besluttede i forvejen at jeg ville se
lynhurtigt på den, låse op i en fart og så glemme den igen ... og
jeg kan stadig huske den.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-02-04 23:59

> [...]

> op med PIN2-koden, men jeg besluttede i forvejen at jeg ville se
> lynhurtigt på den, låse op i en fart og så glemme den igen ... og

Så er der vel ikke andet for end at få det bedste ud af den end at
bruge den som SIM-PIN på dit næste kort, eller i dit password til
computeren, eller noget i den retning.

--
Henning Makholm "Det er du nok fandens ene om at
mene. For det ligger i Australien!"

Fra : rAnders

Dato : 09-02-04 20:32

> [...]
> op med PIN2-koden, men jeg besluttede i forvejen at jeg ville se
> lynhurtigt på den, låse op i en fart og så glemme den igen ... og

Du kan da bare bestemme dig for at du ville drømme om at du glemmer den igen

rAnders.

Fra : mik

Dato : 10-02-04 08:21

"rAnders" <rand@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan da bare bestemme dig for at du ville drømme om at du glemmer den
igen

Man kan jo altid gøre grin med noget man ikke har forstand på

Michael

Fra : Bo Warming

Dato : 07-02-04 23:20

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> sagde.
>
> Det må være lige som at bestemme sig for *ikke* at tænke på elefanter

Munke der vil sublimere deres sexlyst over i hellige studier, danner sig
fobi så når det liderlige trænger sig på, så tænker de febrilsk på noget
andet - som mænd der ikke vil komme for hurtigt ved et samleje, og tænker på
en fodboldskamp.og derved udskyder udløsningen (fx i håb om at få pigen med)

Viljestærke mennesker kan nok påvirke fortrængning ved sådanne kunstgreb,
men flippede blomsterbørn som jeg, der synes man skal gøre hvad man har lyst
til, opøver ikke en sådan selvdisciplin og der giver nok mindre selvkontrol.
Men også en slags ærlighed overfor hvad kommer spontant indefra.

Hukommelse kan påvirkes af bevidst styring - men der er ting der kan trænge
sig på så man må give op og tænke på det, trods beslutning om det modsatte.

Fra : Bo Warming

Dato : 07-02-04 23:15

> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

Kan man være særlig ubehøvlet eller uforskammet på nettet?
Men lufter et synspunkt og håber at få modspil.
Nogle er uenige eller uenige.
Hvis man ikke krydrer med skældsord - hvad er plat men ikke stjæler mange
sekunder - er det da ikke sårende.
At man pakker ind i høflighedsformularer om at "jeg vil være taknemlig hvis
nogen vil forklare..." er da spild af tid.

> Det ville dog være mere omfattende at undersøge hvert eneste menneske i
hele
> verden for at se om bare Et var istand til det.

Hvis man ofte søger at få det man vil huske, sat i forbindelse med andet i
hjernenharddiskens "hylder og skuffer" fx hægter sin Pin-kode på en
remse/logik/billede, så vil denne mnemoteknik betyde at man kommer i vane
med ikke at fortrænge og glemme, som et dyr der styres af instinkter og
intuition.

Drømme har jeg aldrig kunne bruge til noget, men for sjov har jeg en sjælden
gang søgt at huske en dramatisk varselsdrøm, men det er sjældent lykkedes
længe, fordi den ikke har logiske anknytningspunkter til andet end
tilfældige dagrester.
Avislæsning derimod falder ind i system fx kronologi

Medie-charmøren Arne "Myggen" fortalte at han kunne huske enhver kimsleg ,
for han havde en remse med et sjovt ZoologiskHave-dyr for hvert tal, og han
knyttede det, han ville huske som nummer fem, til det dyr han altid
associerede med nummer fem, og dannede sig et dramatisk/sjovt billede som
let kunne genkaldes. Måske hukommelseskunstnere altid har trænet sig op lidt
i den stil.

Som spejder lærte jeg at binde en knude på tørklædet til at minde om "der er
noget vigtigt jeg skal huske idag" og det kan nok også være en nyttig
hukommelses-forbedring.

Fra : Bo Warming

Dato : 04-02-04 17:37

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Klart. Men jeg tvivler på at de overfører resultaterne så direkte
> som du lægger op til.

Hvis sygdommen forenkler antallet af variable, så måske, men de få
vævsforandringer der er kendt for hjernen er alt for komplicerede til at man
kan lære noget om den sunde hjerne udfra den syge.

Fra : mik

Dato : 02-02-04 08:33

"rAnders" <rand@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "mik" <toffi@bluemail.dk> skrev i en meddelelse

> Sikke noget forbandet vrøvl.

Hvori lægger vrøvlet, er det at du ikke kan forstå det eller har du bare
aldrig selv prøvet at træne din hjerne.

Michael

Fra : rAnders

Dato : 02-02-04 17:50

> "rAnders" <rand@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> men

> Hvori lægger vrøvlet, er det at du ikke kan forstå det eller har du bare
> aldrig selv prøvet at træne din hjerne.

Man kan ikke træne sin underbevidsthed. Det du kan gør er at du i din
bevidste vågne tilstand kan beskæftige dig med drømme og sige til sig selv
du vil huske alle dine drømme, men de drømme du så husker behøves jo ikke at
være alle de drømme du drømmer. Hvis du har glemt nogen ved du ikke du har
glemt dem vel . Desuden vil de flere drømme du måske vil påstå du har
(eller husker) være pseudodrømme som nærmest er tanker i let søvn tilstand,
hvilket jeg ikke vil betegne som drømme. Derfor jeg tillader mig at kalde
det forbandet vrøvl.

rAnders.

Fra : Rado

Dato : 03-02-04 16:48

On Sun, 1 Feb 2004 17:17:41 +0100, "rAnders" <rand@hotmail.com> wrote:

>"mik" <toffi@bluemail.dk> skrev i en meddelelse

>Sikke noget forbandet vrøvl.

Det er sgu ikke vrøvl, jeg har erfaret nøjagtig det samme.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : N/A

Dato : 31-01-04 06:28

Fra : Bo Warming

Dato : 31-01-04 06:28

"Jørgen Rasmussen" <joergen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote in message

> Det afhænger af - såvidt jeg ved - hvornår man har haft drømmen.
>
> De drømme der kommer sent på natten huskes.

Alle jeg har diskuteret det med, mener at man husker hvis man stålsat VIL
HUSKE, og straks man vågner skyder dagens krav fra sig, men vender tankerne
indad og søger at få sat drømmebidder i system så de kan huskes for en tid.

Min var var ingeniør og opfinder og hægede om ikke at glemme sine indfald
og fandt på at have en blok og en blyant på sengebordet, så hvis han fik en
ide , skrev han stikord ned. Det førte til at han også blev drømmehusker, og
fordi min mor smigrede ham ved at dele hans ny hobby, så havde de noget at
tale om. Men det gav aldrig nogen gevinster, der var værd at tale om når de
havde gæster eller besøg af deres børn. For drømmenes "dagrester" kan nok
rumme logik, men sjældent noget som man kan fatte interesse for, hvis ikke
man er psykolog og får penge for høfligt at lytte og at analysere på våset.

Er man optaget af svær beslutning, kan man få varselsdrømme der advarer imod
modig nytænkning og -handling. Da jeg i Afrika blev bedt om at smugle penge
for en indisk ven, drømte jeg, at jeg blev overmandet af politimænd.

Drømme er for folk med god tid. De indeholder lutter meningsløse
ligegyldigheder der MÅSKE bidrager til at der skabes gode huske-systemer og
prioriteringer i det alt for meget huskede. Men det kan vi ikke gøre noget
ved.Min morfar havde en våbensamling. Så havde han noget at konversere om
når gæster. Samme funktion har drømme der huskes. Ikke andet - siger min
livserfaring, men jeg hører gerne solstrålehistorier der med modsat indhold.

Har forskere haft bedre teorier end at drømme er "sorterings-maskinens
støj". Søvndeprivation er ubehagelig, men der er vist heller ikke sikker
viden om det er værre at miste den dybe søvn mellem drømmene end at miste
drømmesøvnen. Hvem gider være forsøgsperson, hvis ikke man har interesse og
dermed fordom? Det er dog ret godt bevis at ingen tager skade af at
efterligne genierne, der kun sover 3 timer i døgnet. Genier har så travlt at
de næppe spilder tanker på drømme. Men for os arbejdsløse er rigelig søvn og
snak om drømme jo OK.

Fra : rAnders

Dato : 01-02-04 17:24

"Thomas Damgaard Nielsen" <tdn@ircnet.org> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Nogle gange når man vågner, kan man huske at man har drømt et eller
> andet, men ofte kan man ikke huske hvad.

Hvis problemstillingen er løst i drømmen kan du sikkert ikke huske den eller
det er af så følsesmæssig karakter at rester af den vil hænge i din
bevidsthed.

> Ved man, hvordan kan det være at det tit er svært at huske hvad man lige
> har drømt?

Forstår ikke helt sætningen, men prøver at svare alligevel.
Hvis du kan huske hvad du har drømt er det fordi du ikke er færdig med at
behandle 'problemet' eller oplevelsen som din drøm er skabt udfra, eller
også er bevidstheden ikke nødvendig for at kunne klare dette. Din
underbevidsthed vil gøre dette for dig. Drømme er en bevidstheds tilstand
der er imellem den vågne bevidste tilstand og underbevidstheden.
Underbevidstheden skaber et scenarie som kan opleves af bevidstheden som en
drøm.

rAnders.

Fra : mik

Dato : 02-02-04 08:38

> [...]
> der er imellem den vågne bevidste tilstand og underbevidstheden.
> Underbevidstheden skaber et scenarie som kan opleves af bevidstheden som

Sikke noget forbandet vrøvl, ja sådan kunne jeg jo også starte ligesom dig
tidligere i tråden.

Du forstår ikke helt hvad der bliver spurgt om og alligevel svare du på
noget du ikke helt forstår.

Michael

Fra : rAnders

Dato : 02-02-04 17:55

> Sikke noget forbandet vrøvl, ja sådan kunne jeg jo også starte ligesom dig
> tidligere i tråden.

Ja hvis du synes det er berettiget.

> Du forstår ikke helt hvad der bliver spurgt om og alligevel svare du på
> noget du ikke helt forstår.

Hmmm, det kan vel kun være spørgeren der kan afgøre det

rAnders.

Fra : Rasmus Fynbo

Dato : 03-02-04 18:11

Jeg hørte i Principia på P1, at man problemet med drømme er, at de kun
lagres i korttidshukommelsen, og forsvinder med mindre du i vågen tilstand
gør noget aktivt for at huske dem - tænke på drømmen, skrive ned, fortælle
om dem...
Det er ret let at huske drømme, især hvis man sover let og vågner tit..
Man kan også styre handlingen i sine drømme..

mvh
Rasmus Fynbo

Fra : rAnders

Dato : 04-02-04 09:45

"Rasmus Fynbo" <rasmus@tv-animation.com> skrev i en meddelelse
> Det er ret let at huske drømme, især hvis man sover let og vågner tit..
> Man kan også styre handlingen i sine drømme..

Nej.

rAnders.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-02-04 16:33

rAnders wrote:

> Nej.

Jo, at man kan kontrollere hvad der sker i ens drømme, under visse om-
stændigheder (og efter træning), er et velbeskrevet fænomen. Det kaldes
bl.a. lucide drømme.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)