Gangart gældende for alle menneske"racer"?
Fra : Sven

Dato : 29-01-04 18:15

Hej.
Når folk går svinger de fleste med armene (hvis de ikke bærer på et eller
andet), soldater der går i takt svinger også med armene. Alle jeg har set
afpasser armsvingningen med det modsatte ben, dvs venstre ben frem= højre
arm frem. Jeg har prøvet at gå, og svinge med armene så venstre ben
frem=venstre arm frem, men det kræver en hel del koncentration i starten. Er
det noget vi har "arvet" fra vi gik på 4 ben? Og gælder det alle mennesker,
eller er der nogle der gør modsat?
Forskellige hunderacer f.eks. har forskellige gangarter, nogle flytter både
for- og bagben i samme side samtidig (gjorde min NewFoundlænder) mens andre
hunde går "som os".

Sven

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-01-04 18:30

Scripsit "Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com>

> [...]
> afpasser armsvingningen med det modsatte ben, dvs venstre ben frem= højre

Ja, det er af hensyn til balancen. SDE siger:

Under rask gang føres svingbenets hofte lidt frem for at øge
skridtlængden. For at modvirke det herved opståede drejningsmoment
på hvirvelsøjlen føres armen i samme side bagud, dvs. armen svinges
i modfase med menet.

(fra artiklen "gangarter (menneskets gangarter)" af Jørgen Tranum-Jensen).

Hvis man er nødt til (eller tvinger sig til) ikke at svinge med armene
må man i stedet opveje drejningsmomentet ved at overføre en vridende
kraft gennem sålen til underlaget. Det giver en unødvendig belastning
af fod- og benmuskler, og fører til dårligere kontakt med underlaget
(dvs man snubler eller glider lettere).

> Er det noget vi har "arvet" fra vi gik på 4 ben?

Tværtimod. Som det ovenfor fremgår, er det en tilpasning til tobenet gang.

--
Henning Makholm "Han råber og skriger, vakler ud på kørebanen og
ind på fortorvet igen, hæver knytnæven mod en bil,

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 29-01-04 20:20

"Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> writes:

> [...]
> venstre ben frem= højre arm frem. Jeg har prøvet at gå, og svinge
> med armene så venstre ben frem=venstre arm frem, men det kræver en

Det er sværere at gå, hvis man ikke bevæger armene modsat. Det skyldes
et fysisk princip der hedder impulsmomentbevarelse.

Prøv at sætte dig på en kontorstol og stik højre arm vandret ud i
luften mod højre. Drej nu armen, så du peger lige fremad. Mens du
drejer armen er det vigtigt at du hele tiden holder den strakt og
vandret. Hvis din stol er velsmurt, så vil du opdage at stolen drejer
mod højre, mens du drejer armen mod venstre.

Når du går sker der noget af det samme. Når du stikker højre ben
fremad drejer din krop mod højre (med uret set fra oven) , og når du
stikker venstre ben frem drejer din krop venstre. Det er ret upraktisk
at kroppen sådan drejer frem og tilbage. Derfor bruger man armene til
at modvirke at kroppen drejer.

Man kan sikkert finde en mere grundig god forklaring hvis man søger på
nettet efter Biomechanics og "angular momentum", men jeg har ikke
kigget grundigt efter.

http://www.google.com/search?q=biomechanics+%22angular+momentum%22

Niels

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 30-01-04 20:25

"Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
både
> for- og bagben i samme side samtidig (gjorde min NewFoundlænder) mens

Når folk skal marche kommer nogle til at gå pasgang som det hedder. Jeg tror
det er fordi de koncentrerer sig om at gøre noget der normalt ikk skal
tænkes over.

/Jacob Laugesen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 31-01-04 11:56

Jacob Laugesen wrote:

> Når folk skal marche kommer nogle til at gå pasgang som det hedder. Jeg tror
> det er fordi de koncentrerer sig om at gøre noget der normalt ikk skal
> tænkes over.

Er særligt problem er hvordan man bedst går når man holder sin kæreste
i hånden, henholdsvis går arm i arm med ham/hende.

Når man holder i hånden, har man tendens til at gå i modtakt fordi man
så fører de to arme (den enes ventrearm og den andens højrearm) fremad
samtidig.

Hvordan er det så når man går med armen rundt om hinanden? Er der ikke
noget med at det så er lettest at gå i takt?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Rikke Mors

Dato : 31-01-04 18:02

Sven wrote:
> [...]
> for- og bagben i samme side samtidig (gjorde min NewFoundlænder) mens andre

Det almindelige og mest hensigtsmæssige er som andre har forklaret at gå
krydsgang, men ikke alle mennesker gør sådan. Min egen far går fx
pasgang, hvis han ikke tænker over det - og det skulle være genetisk
betinget. Det siges at det er derfor det er vigtigt at lære børn at
kravle, da de så også lærer krydsmetoden. Jeg ved godt at nogle dyr kan
gå pasgang på alle fire ben, men prøv selv engang - min datter vælter i
hvert fald med et brag hver gang hun forsøger!

Rikke Mors