den gl. mars-rover????
Fra : Finn Bindeballe

Dato : 28-01-04 13:52

hej alle .....

er der nogle der ved hvad er sker med den 'gl' mars-rover.... altsaa den
der fik blackout ???
http://www.jpl.nasa.gov/index.html skriver intet om den mere ... er den
opgivet???

/f

Fra : Kim Noer

Dato : 28-01-04 15:58

"Finn Bindeballe" <_AAAPPP_finnb@post6.tele.dk> wrote in message

> er der nogle der ved hvad er sker med den 'gl' mars-rover.... altsaa
> den der fik blackout ???
> http://www.jpl.nasa.gov/index.html skriver intet om den mere ... er
> den opgivet???

Tænker du på Beagle (ESA) eller Spirit (NASA)? Kommunikationen til Beagle
blev tabt i sted i Mars atmosfære, Spirit tabte de kommunikationen til i ca.
en dag (svjh). Derefter fik de genskabt kommunikationen, og fandt ud at
problemet var noget defekt flash ram. De er pt. igang med at kode sig ud af
det problem. Beagle er sandsynligvis brændt op på vej igennem atmosfæren.

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-01-04 17:24

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:bv8ilo$p5aeu$1@ID-151686.news.uni-berlin.de...

> det problem. Beagle er sandsynligvis brændt op på vej igennem atmosfæren.

Jeg læste om professor Pilfingers barn, at man vil søge efter rester
i februar. Det skal være muligt at finde rester når man kan opløse
ned til 50 cm, og så vil man vide lidt mere om fejlen.

Mvh
Martin

Fra : Kim Noer

Dato : 28-01-04 17:27

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> Jeg læste om professor Pilfingers barn, at man vil søge efter rester
> i februar. Det skal være muligt at finde rester når man kan opløse
> ned til 50 cm, og så vil man vide lidt mere om fejlen.

Måske. Det kommer an på så meget - det kan ligefrem være at den bare står og
venter på hvad den skal gøre, det må være kedeligt at se for ESA. Se men
ikke 'røre'.

Alas, jeg kan se at der også er problemer med Opportunity, hvor der
tilsyneladende er et uventet højt strømforbrug[1].

[1] http://www.cnn.com/2004/TECH/space/01/28/space.mars.reut/index.html

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : @rsten

Dato : 29-01-04 15:24

Kim Noer wrote:
> [...]
>
> Måske. Det kommer an på så meget - det kan ligefrem være at den bare
> står og venter på hvad den skal gøre, det må være kedeligt at se for

Ja det er nok for dyrt i kørsel at ringe efter en serviceteknikker

--
/carsten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-01-04 17:34

> Tænker du på Beagle (ESA) eller Spirit (NASA)?

Jeg tror han tænker på Mars Pathfinder.

Så vidt jeg ved, så fungerede den længere end den var designet til, men at
den nu er løbet tør for strøm. Uden strøm kan man selvfølgelig ikke komme i
kontakt med den.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kim Noer

Dato : 28-01-04 17:43

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message

> Så vidt jeg ved, så fungerede den længere end den var designet til,
> men at den nu er løbet tør for strøm. Uden strøm kan man selvfølgelig
> ikke komme i kontakt med den.

Løbe tør for strøm? Mener nu at den var bygget solpaneler på 'taget'. Måske
mere batterier der ikke kunne mere.

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Anders Lund

Dato : 28-01-04 19:36

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:bv8or7$peeo9$1@ID-151686.news.uni-> Løbe tør for strøm? Mener nu at den
var bygget solpaneler på 'taget'. Måske
> mere batterier der ikke kunne mere.

For de nye rovers handler deres leve tid, vist om hvorlænge solpanelerne kan
holde.

De bliver både slidt op, og dækket af støv, så tilsidst er der ikke effekt
nok.

Anders Lund
Anders@GEDzaim.dk
Fjern geden fra min email adresse

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-01-04 01:55

> Løbe tør for strøm? Mener nu at den var bygget solpaneler på 'taget'.
> Måske mere batterier der ikke kunne mere.

Ja, dens batteri frøs, og de fik ikke kontakt med den efter de skulle være
tøet op igen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Axelgaard

Dato : 29-01-04 13:17

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, dens batteri frøs, og de fik ikke kontakt med den efter de skulle være
> tøet op igen.

Var det ikke fordi solpanelerne blev dækket af støv?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-01-04 13:20

> Var det ikke fordi solpanelerne blev dækket af støv?

Det kan godt ske.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kim Noer

Dato : 29-01-04 13:30

> Det kan godt ske.

I følge NASA er det simpelthen batterierne der ikke kunne mere, hvilket
betød et fald i varmeproduktionen, og det blev naturligvis også sværere at
drive de andre komponenter i botten.

Ref. :

http://mars.sgi.com/MPF/newspio/mpf/releases/mpfover.html

--