Hvad er det ??? Noget kemi noget
Fra : PM

Dato : 28-01-04 12:55

Jeg har en lille glasbeholderdende, med en væske, der nogen gange er
flydende og andre gange krystalliseret. HAr aldrig set væsken i en 100 %
flydende eller krystalliseret tilstand, ca 15 cm høj, der er indesluttet i
et messingrør, med en lang oval udskæring på begge sider. Bunden er lukket
af og på toppen er et lille øje, formentlig til ophæng, og kan ligne noget
maritimt.
Hvad er den til ??? Synes at skifte med vejret

Preben Müller

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 28-01-04 14:10

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> writes:

> [...]
> maritimt.
> Hvad er den til ??? Synes at skifte med vejret

Det lyder som et stormglas som det der hænger ude i gangen her. Det
skulle kunne bruges til at forudsige vejret, og det er helt klart
maritimt, min far var i søværnet og stormglasset var et han fik på et
tidspunkt i forbindelse med arbejdet.

Vi har også en lille guide til aflæsning af det, der er nogle tegninger
der forsøger at illustrere hver af de fem situationer, men dem må du
undvære:
<teksten>
1. Bregneagtige krystaller dannes : koldt og stormende
2: Bregneagtige krystaller forsvinder : varmere
3: Stjernekrystaller flyder ned gennem væsken : frost
4: Krystaller i hele væsken : regn
5: Klar væske : fint og tørt

De bregneagtige krystaller vil være højest på vindsiden.
</teksten>

I dag står det nok nærmest på 'koldt og stormende'.

..Henrik

--
"Og jeg troede UENDELIG var et stort tal!"
-sagt efter en matematikforelæsning om transfinitte kardinaltal

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-01-04 18:53

Henrik Christian Grove wrote:

> Det lyder som et stormglas som det der hænger ude i gangen her.

Aha! En googling giver bl.a.:
http://chemistry.about.com/library/weekly/aa072301a.htm

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : PM

Dato : 29-01-04 00:13

Tak for svar, det må jeg studere nærmere (fænomenet)

> Aha! En googling giver bl.a.:
> http://chemistry.about.com/library/weekly/aa072301a.htm

Til ovenstående, der sikkert er venligt ment vil jeg benytte lejligheden til
at udtrykke undren eller
overraskelse. Måske er jeg nærtagende, men alligevel.

Flere gange ser jeg eksempelvis Google er din ven, efterfulgt af en l a n g
smøre (adresse), som
vedkommende måske selv burde have søgt, er der tale om at man korrekser ???

For mit vedkommende ville jeg ikke ane hvor jeg skulle slå op, vidste ikke
det er et stormglas, og
tror da osse det er venlighed. Men ofte ses / læses det som en
tilrettevisning. Uden de manglende
opslag, ville der jo aldrig komme indlæg i denne gruppe...mener jeg

Endnu engang tak for ulejlighed og svar

Preben Müller

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-01-04 00:33

Scripsit "PM" <ps98@Zteliamail.dk>

> Flere gange ser jeg eksempelvis Google er din ven, efterfulgt af en
> l a n g smøre (adresse), som vedkommende måske selv burde have søgt,
> er der tale om at man korrekser ???

Det var vist ikke rettet mod mig, men jeg svarer alligevel:

Når jeg skriver at jeg har googlet mig frem til mit svar er det mest
for at gøre opmærksom på at jeg ikke selv ved noget om området, og at
modtageren derfor bør betragte mine oplysninger lige så skeptisk som
hvis han selv havde fundet det på et tilfældigt websted.

Hvis man får en klart informativ side blandt de første 3 links man får
ved at taste spørgerens egne ord ind i google, kan det nok være
berettiget at underforstå "det kunne du selv have gjort".

Men det er mere almindeligt at man lettest finder forklaringer på
nettet hvis man i forvejen har hørt om problemet og har en løs ide om
hvad svaret er, eller hvad fagområdet hedder på engelsk, eller noget
i den retning. Så kan man nemlig google efter både spørgsmål og svar
på en gang, og ofte finde noget der er mere præcist og informativt end
hvad man selv kunne huske. Det tager dog ofte adskillige forsøg før
man rammer det rigtige.

Men selv i disse tilfælde er det på sin plads at advare om at de
oplysninger man viderebringer, ikke er nogen man vil stille sin egen
uddannelse og sagkundskab bag.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 29-01-04 01:21

PM wrote:
> Flere gange ser jeg eksempelvis Google er din ven, efterfulgt af en l a n g
> smøre (adresse), som
> vedkommende måske selv burde have søgt, er der tale om at man korrekser ???

Jeg har af og til gjort noget i den retning, og det har ikke været ment som
at korrekse, mere at give en pegepind hvor der kan findes nyttig info.
Google er ofte god nok til at første side med søgeresultater indeholder
meget godt, når der er fundet frem til nogle gode søgeord (det er ikke altid
det lykkedes i de første par forsøg). Så kan det være mere praktisk at
sende et link til søgningen, end at begynde på en redaktionen bearbejdning
af resultaterne.

Personligt ville jeg ikke poste et søgelink uden at tro på at resultaterne
er gode. Ellers finder jeg nogle gange et andet godt link.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 29-01-04 10:34

PM wrote:

> er der tale om at man korrekser ???

Nej, sådan var det ikke mént.

> For mit vedkommende ville jeg ikke ane hvor jeg skulle slå op, vidste ikke
> det er et stormglas, og
> tror da osse det er venlighed.

Jeg vidste heller ikke det hed »stormglas« før Henrik skrev det! Da jeg
så ordet, fandt jeg den nævnte side med Google, og jeg synes det så ud
som om siden var relevant og ontopic.

Jeg er ked af at mit indlæg kunne misforstås.

> Uden de manglende
> opslag, ville der jo aldrig komme indlæg i denne gruppe...mener jeg

Dit indlæg var helt fornuftigt og førte via Henrik til interessant
information om et gammelt måleinstrument.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-01-04 15:16

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:4018D38F.4BF3A98F@jeppesn.dk...

> Jeg er ked af at mit indlæg kunne misforstås.

Det kan man slet ikke undgå her.

Mvh
Martin

Fra : PM

Dato : 29-01-04 15:44

Martin Larsen wrote:

> Mvh
> Martin

Som det fremgår af mine indlæg, så var det en venlig bemærkning og ikke
kritisk fremstillet. Jeg har bare ofte set at man henviser til Google, og
til tider med en undertone..det var såmænd det hele..

Preben Müller