Vækkeures snoozefunktion
Fra : Martin Petersen

Dato : 28-01-04 12:03

Hejsa.

Et lidt underligt spørgsmål:

Er der en videnskabelig forklaring på at størstedelen af vækkeure har en
snoozefunktion på 9 min (altså den knap man trykker på for at sove en smule
videre på den anden side)?

- Martin

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 28-01-04 12:19

Martin Petersen wrote:
> [...]
har
> en snoozefunktion på 9 min (altså den knap man trykker på for at

Et gæt:

Uret måler tiden i enheder på n brøkdele sekund.

2^k af disse brøkdele er ca. 9 minutter.

Forskellen til præcis 9 minutter kan fx forklares med at de fleste
vækkeure ikke viser tallet med større præcision end hele minutter.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-01-04 12:59

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> 2^k af disse brøkdele er ca. 9 minutter.
> Forskellen til præcis 9 minutter kan fx forklares med at de fleste
> vækkeure ikke viser tallet med større præcision end hele minutter.

Som et ultimativt B-menneske bruger jeg en gang i mellem snooze-funktionen
8-10 gange i streg (hænger som regel sammen med at jeg har glemt at rette
tidspunktet for første vækning).
Det er altid på et multiplum af 9 efter første vækning at den ringer.
Dvs. hvis tallet ikke er præcis 9, så er det tættere på end +/- 6 sekunder.

Fra : Kim Hansen

Dato : 28-01-04 13:49

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> writes:

> [...]
>
> Forskellen til præcis 9 minutter kan fx forklares med at de fleste
> vækkeure ikke viser tallet med større præcision end hele minutter.

Det tror jeg ikke på, det er altid præcist når minuttallet skifter at
uret går igang, uafhængigt at om man har trykket på snooze 2, 20 eller
200 sekunder efter at alarmen går igang.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 28-01-04 14:41

Kim Hansen wrote:

> [...]
> uret går igang, uafhængigt at om man har trykket på snooze 2, 20
eller
> 200 sekunder efter at alarmen går igang.

Endnu et gæt: Tælleren bliver talt ned løbende, men funktionen der
skal starte vækkeuret kontrollerer kun én gang i minuttet om
betingelserne herfor er opfyldt.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 28-01-04 16:12

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> writes:
> Er der en videnskabelig forklaring på at størstedelen af vækkeure
> har en snoozefunktion på 9 min (altså den knap man trykker på for at
> sove en smule videre på den anden side)?

Man kan finde masser af forklaringer med Google:
http://www.google.com/search?q=snooze+9+minutes

Mange af forklaringerne er konsistente med den her:
http://www.jewishworldreview.com/0903/glad_u_asked092403.asp

By setting the snooze time to 9 minutes, modern digital alarm clocks
only needs to watch the last digit of the time. So, if you hit
snooze at 6:45, the alarm goes off again when the last digit hits 4
- at 7:54. They couldn't make the snooze period 10 minutes, or the
alarm would go off right away - or the clock would take more
circuitry.

Historically speaking, there's another element to the answer. Clock
experts say when snooze alarms were invented, the gears in alarm
clocks were standardized. The snooze gear was introduced into the
existing mix and its teeth had to mesh with the other gears'
teeth. The engineers had to choose between a gear that made the
snooze period nine-plus minutes or 10-plus minutes. Because of the
gear configuration, 10 minutes on the nose was not an option.

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-01-04 22:43

Niels L. Ellegaard (gnalle@ruc.dk) skrev følgende:

> [...]
> snooze period nine-plus minutes or 10-plus minutes. Because of the
> gear configuration, 10 minutes on the nose was not an option.

Takker for svarene... Det er det mest mærkelige man (jeg) tænker på når man
(jeg) ikke kan sove. :)

- Martin