Hvad er videnskab?
Fra : Claus Larsen

Dato : 28-01-04 10:45

Er der nogen her der kort vil skitsere hvad "viden" egentligt er?

Jeg tænker her på definitionerne på:

Hvornår er det eksakt viden, hvornår er det en ( i videnskabelig
betydning) defineret som en teori,

hvad kalder man "antagelser" der endnu ikke må kaldes for teori

osv. af samme skuffe.

Alt sammen i videnskabelige termer. Jeg tænker naturligvis her ikke på
de almindelige sproglige vurderinger.

Hilsen Claus

Fra : Bo Warming

Dato : 28-01-04 14:59

"Claus Larsen" <brev@linuxwaves.com> wrote in message
> [...]
>
> osv. af samme skuffe.
>
> Alt sammen i videnskabelige termer. Jeg tænker naturligvis her ikke på

Da Magellan sejlede rundt om jorden, blev det en arbejdshypotese med over
99% sandsynlighed at Jorden er rund.

så kalder vi det viden

Når alle er så enige at det er praktisk at holde op at tvivle, tales om
sandhed

Der kan filosoferes meget om det, men kun i matematik der definerer sig
selv, er sandheder virkelig absolutte.

FILOSOFISKE VISDOMSORD OM SANDHED OG VIDEN

Gennem videnskaben kommer mennesket verdens virkelige væsen
nærmere.Friedrich Nietzsche

Hvad er sandhed? I religionen er det simpelthen den mening, der har
overlevet.
I videnskaben er det den sidste sensation.
I kunsten er det ens seneste stemning. Oscar Wilde

All credibility, all good conscience, all evidence of truth, comes only
from the senses. Nietzsche "Let your senses guide you"

André Gide: "Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find
it"

Convictions are more dangerous enemies of truth than lies.Nietzsche

Den, der har kunst og videnskab, han har religion; den, der ikke har kunst
og videnskab, lad ham have religion. Goethe

Nothing is so firmly believed, as what we least know.
Montaigne

Overbevisning er en farligere fjende af sandhed end løgne. Nietzsche

Science cannot solve the ultimate mystery of nature. And that is because, in
the last analysis, we ourselves are part of nature and therefore part of the
mystery that we are trying to solve. Planck (1858-1947)German
Physicist

The same discipline makes the soldier and the scholar officient. Looked at
closely, there is no true scholar who does not have the instincts of the
true soldier in him. Nietzsche

There is no waste of time in life like that of making explanations.
Benjamin Disraeli1808-1881

Vi hugger verdens endeløse kontinuum op i overkommelige småbidder, vi kan
fordømme , lad os ikke forestille os at den meny, vi forbereder for os selv,
er den eneste eller den mest velsmagende. Men videnskabenes hybris
insisterer, at det er godt nok. Nietzsche

Viljen til sandhed er længsel efter en stabil verden.. Nietzsche

For some past there have been no free spirits. They still believe in truth.
Nietzsche

Forfølgelsen af sandhed for sin egen skyld giver lige så lidt mening som
forfølgelse af godhed for sin egen skyld og kan være lige så skadelig.
Nietzsche

Every thing to be true must become a religion. Oscar Wilde

"Der findes ingen evige kendsgerninger: ligesom der ingen
absolutte sandheder findes."Nietzsche

Are there really such things as will, purposes, thoughts, values. Is the
whole of conscious life perhaps no more than a mirage.

At der kun skal være berettigelse for den verdensfortolkning, der blot tager
hensyn til, hvad der kan tælles, beregnes, vejes, ses og tages på, er en
plumphed og naivitet, hvis det da ikke er åndssvaghed og idioti.Nietzsche

Den yderste skepsis : Hvad er så i virkeligheden menneskets sandheder ? -
Menneskets uomstødelige illusioner Nietzsche

There is only one thing about which I am certain, and that there is very
little about which one can be certain. W. Somerset Maugham

Blot folk får en filosoferende atomfysiker at knæle for i stedet for en
biskop, er de ligesom lidt lykkeligere. Jacob Paludan

When you reach the end of what you should know, you will be at the
beginning of what you should sense. --Kahlil Gibran

Al sandhed er enkel er det ikke en dobbelt løgn? Nietzsche(The truth is
rarely pure and never simple. Oscar Wilde

Visa Den gyldne regel er, at der ingen gylden regel findes. George
Bernard Shaw

Visa Der kræves dog altid en vis grad af indsigt for at erkende, at man
intet ved. Michel de Montaigne

Visa Det er en videnskabens opgave at fastlå graden af det forkerte.
Friedrich Neitzssche

Visa Gennem videnskaben kommer mennesket verdens virkelige væsen
nærmere. Friedrich Nietzsche

Visa Hvis kendsgerninigerne ikke passer til din teori, så lav om på
kendsgerningerne. Albert Einstein

Visa Rather than love, than money, than fame, give me truth.
Thoreau

Visa Selv det sværste kan siges nemt. Men det er svært. Selv det nemmeste
kan siges svært. Og det er nemt. Carl Erik Soya

visa The only good is knowledge and the only evil is ignorance.
Socrates

Visa The truth is always respectable. Nietzsche

visa The universe is full of magical things patiently waiting for our
wits to grow sharper. Eden Phillpots

visa The wisdom of the wise, and the experience of ages, may be
preserved by quotations.-Isaac Disraeli

visa Verden som fiktion Vi støder aldrig på kendsgerningerne .
Tænkningen er et instrument ti l selvopholdelse" til orientering i
virkelighedenuden at denne tænkninge behøver givet et bilede af
virkeligheden. Menneskelivet er sammensat af idealer (og manerer, sir La
Rochefouceauld )Vort liv er skin, men skin med mening: leg
Forestllingen om det 3-dimenstionale rum er "en fiktiv hjælpekonstruktion,
som vor bevidsthed har skudt ind, for at bringe orden i følelsernes kaos"
Nietzsche

Visa Vi ser ikke tingene som de er, men som vi er. Anais Nin

There are no facts, only interpretations.
Friedrich Nietzsche

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-01-04 18:46

Claus Larsen wrote:

> Hvornår er det eksakt viden, hvornår er det en ( i videnskabelig
> betydning) defineret som en teori,

En beskrivelse regnes for en teori når den på en sammenhængende måde
kan beskrive (alle) observationer inden for et afgrænset område, og når
flere forsøg på at modbevise den tværtimod har ført til de resultater
som den foreskriver.

»Eksakt viden«? I hvert fald er de videnskaber man kalder eksakte,
typisk fysik og kemi som udmærker sig ved at måle på størrelser som
er meget kvantitative og objektive og egnede til matematisering.

Sikker viden kan man (set ud fra et filosofisk synspunkt) aldrig opnå
inden for nogen videnskab.

> hvad kalder man "antagelser" der endnu ikke må kaldes for teori

Bl.a. hypoteser.

> Alt sammen i videnskabelige termer. Jeg tænker naturligvis her ikke på
> de almindelige sproglige vurderinger.

Men også inden for fx fysik kan ordet »teori« til daglig bruges på
flere niveauer. Fx Newtons teori for massetiltrækning; eller min
personlige teori om hvad der er galt med min laserpen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)