Opløsning af hærdet sekundlim?
Fra : Axelgaard

Dato : 27-01-04 16:27

Hejsa!

Jeg har et lille problem med at få 2 stykker metal der er limet sammen fra
hinanden igen. Der står at mit sekundlim er lavet af cyanoacrylat - jeg har
så læst at ethylacetat skulle kunne opløse det ved længere tids
iblødsætning.
Hvor købes ethylacetat, hos Matas, en materialist, ?
Er der andre væsker der kan opløse hærdet/størknet sekundlim? Hvor købes
disse?

Med venlig hilsen
Brian!

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-01-04 17:19

Axelgaard (axelgaardNOSPAMPLZ@mail1.stofanet.dk) skrev følgende:
> [...]
> Hvor købes ethylacetat, hos Matas, en materialist, ?
> Er der andre væsker der kan opløse hærdet/størknet sekundlim? Hvor

Ca. 200-250 grader skulle være temmelig effektivt ifølge:
http://www.danalim.dk/conferences/offentlig/produktinformation/sekundlim.pdf

Så hvis dine emner kan tåle varme, er det bare i ovnen med dem.

- Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-01-04 17:22

"Axelgaard" <axelgaardNOSPAMPLZ@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:40168349$0$17612$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> Hvor købes ethylacetat, hos Matas, en materialist, ?
> Er der andre væsker der kan opløse hærdet/størknet sekundlim? Hvor købes
> disse?

Mon ikke acetone virker lige så godt.

Mvh
Martin

Fra : Axelgaard

Dato : 27-01-04 17:28

> "Axelgaard" <axelgaardNOSPAMPLZ@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke acetone virker lige så godt.

Det er jeg allerede i gang med :) Det har også løsnet sig så det kunne også
bruges! På DanaLim's hjemmeside skrev de bare at Acetone kun kunne bruges så
længe limen var flydende - det passer så ikke helt.

Takker for hjælpen! Til jeg begge!

Fra : Bo Warming

Dato : 27-01-04 22:44

"Axelgaard" <axelgaardNOSPAMPLZ@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> bruges! På DanaLim's hjemmeside skrev de bare at Acetone kun kunne bruges

> længe limen var flydende - det passer så ikke helt.

Polymerisering kan betyde at det hærdede plast er EET STORT MOLEKYLE og
intet opløsningsmiddel virker derfor - måske blødgøring pr varme, men ofte
må du save emnerne fra hinanden, for alt ødelægges ved den høje varme der
skal til.

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 28-01-04 15:18

Bo Warming wrote:

> [...]
>må du save emnerne fra hinanden, for alt ødelægges ved den høje varme der

Ja, men næppe med cyanoacrylat, sekundlim krydsbinder ikke.
Opløseligheden af polymerkæder aftager med kædelængden, men oftest
kvælder polymeren alligevel nok til at den bliver blødgjort.

Mvh
Jeppe

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 27-01-04 23:49

In article <40168349$0$17612$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>,
"Axelgaard" <axelgaardNOSPAMPLZ@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hvor købes ethylacetat, hos Matas, en materialist, ?

Det er sjovt du spørger. Før jul ledte jeg også efter ethylacetat, dog
af andre årsager:

Jeg er plasticmodelbygger, og havde læst et sted at ethylacetat var
fremragende som flydende lim til det formål. Med den ekstra fordel, at
det vist er betydeligt mindre giftigt end de ellers gængse flydende lime
til dette, som ofte indeholder toluen eller methyl-ethyl-keton (MEK).
Ethylacetat forekommer vist ligefrem naturligt i fx frugt og vin/øl, i
små mængder naturligvis.

Forfatteren af artiklen havde købt en flaske i en
modelbanehobbyforretning her i Århus: Trinbrættet. Men jeg tænkte: "Det
må da ku' fås billigt et sted der handler med kemikalier, jeg prøver i
Matas."
Ja godaw do, ekspedienten i Matas gloede på mig som om jeg var faldet
ned fra månen, jeg kunne lige så godt have spurgt om hun havde noget
dihydrogenoxid. Og jeg der gik her og troede at en materialist (=Matas)
var et sted man kunne købe - eller dog bestille - snart sagt alle legale
kemikalier.

Nå, ned til hobbybutikken og købe en lillebitte flaske for 40,-

Det er fantastisk! Det er også godt fx til at reparere revner i fx
køleskabshylder af polystyren. Det laver en næsten usynlig "svejsning".

Jeg er sikker på at man et eller andet sted må kunne købe mindst en
kvart liter for det samme som jeg gav for en lille dram (30 ml). Men
hvor?

Nogen kemikere der kan svare på det?

(Man kunne sikkert også brygge det selv på en eller anden måde, men det
er jeg nu ikke interesseret i.)

-Lasse

Fra : Henrik

Dato : 28-01-04 07:32

On Tue, 27 Jan 2004 23:49:28 +0100, Lasse Hillerøe Petersen
<lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

>fremragende som flydende lim til det formål. Med den ekstra fordel, at
>det vist er betydeligt mindre giftigt end de ellers gængse flydende lime

I kroppen bliver estere ofte hydroliseret hvilket vil sige at for
ethylacetat får man dannet ethanol (sprit) og eddikesyre. Ethanol
bliver så omdannet til aldehydet derefter eddikesyre.

>(Man kunne sikkert også brygge det selv på en eller anden måde, men det
>er jeg nu ikke interesseret i.)

En klassisk måde er at koge (refluxe) ethanol og eddikesyre i
svovlsyre. Syntesen giver normalt et meget højt udbytte.

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 28-01-04 08:36

In article <vfle10pc6c8fvhu2lrq118uubjo04cq9t9@4ax.com>,
Henrik <none@noway.com> wrote:

> I kroppen bliver estere ofte hydroliseret hvilket vil sige at for
> ethylacetat får man dannet ethanol (sprit) og eddikesyre. Ethanol
> bliver så omdannet til aldehydet derefter eddikesyre.

Ja, man kan sikkert nok få en bøhmand på hvis man snuser for meget til
det.

> En klassisk måde er at koge (refluxe) ethanol og eddikesyre i
> svovlsyre. Syntesen giver normalt et meget højt udbytte.

Meget fint tak. Jeg tænkte nok, at hvis jeg skrev sådan, var jeg SIKKER
på at få en opskrift. Men jeg vil nu nok foretrække at købe det (men
helst ikke til over 1000 kr/l) frem for at rode med svovlsyre, og så
oven i købet kogende.

-Lasse

Fra : Bo Warming

Dato : 28-01-04 09:24

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> wrote in message

> Ja, man kan sikkert nok få en bøhmand på hvis man snuser for meget til
> det.

Når man inhalerer opløsningsmiddel får man meget bøhmand og grimme
tømmermænd

Det er vist noget med lipid-protein-membraners mosaik, der opfyldes/mættes
af de lipofile flygtige og evt hallucinogene molekyler, der siden udskilles
langsomt uden at nedbrydes.

Når man drikker ethanol skal langt flere gram gift til, og tømmermændene
har en anden karakter pga acetaledehyd forgiftning af leveren og
lillehjernens vandmangel..

Kender nogen andre lovmæssigheder der forklarer forskelle i optur og nedtur
fra det ene rusmiddel til det andet?

Fra : CasperLasper

Dato : 28-01-04 13:50

Hej Lasse

Jeg vil anbefale dig at tage ind på Kemisk Institut, Århus Universitet
(eller hvad der nu ligger i nærheden af dig). Led efter et laboratorium
hvor der arbejdes med Organisk syntese. Hvis det er fredag eftermiddag, og
du har en kasse øl med, er jeg sikker på at du kan bytte dig til lidt
Ethylacetat.

Venligst

CasperLasper

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-01-04 18:35

"Lasse Hillerøe Petersen" wrote:

> Ja, man kan sikkert nok få en bøhmand på hvis man snuser for meget til
> det.

Min gymnasiedatabog anfører en grænseværdi på 100 ppm og skriver S23:
»Undgå indånding af dampe«.

I øvrigt kalder den meget pedantisk stoffet for ethylethanoat.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henrik

Dato : 28-01-04 23:20

On Wed, 28 Jan 2004 18:35:20 +0100, Jeppe Stig Nielsen
<mail@jeppesn.dk> wrote:

>Min gymnasiedatabog anfører en grænseværdi på 100 ppm og skriver S23:
>»Undgå indånding af dampe«.

Ethylacetat er bestemt ikke ufarligt, men i forhold til så meget andet
man bruger så er det ofte at foretrække.

Prøv i øvrigt at regne ud hvilken promille du får hvis du indånder en
øl !

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 02-02-04 18:25

In article <4017F2D8.43F002B1@jeppesn.dk>,
Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

> Min gymnasiedatabog anfører en grænseværdi på 100 ppm og skriver S23:
> »Undgå indånding af dampe«.

Det er da sikkert en god ide under alle omstændigheder. Men hvis
alternativet indeholder toluen mon så ikke ethylacetat er at foretrække?

http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/ET/ethyl_acetate.html er der kun en
nydelig orange firkant med en flamme, som indikerer brandfarlig.

Det er der også på http://physchem.ox.ac.uk/MSDS/TO/toluene.html - men
her er der tillige en orange firkant med et meget afmagret, smilende
fjæs, som vist betyder *giftig*.

Endelig er der på http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/ET/ethyl_alcohol.html
foruden flammen, en orange firkant med et kryds, og det er da et stof
jeg med fornøjelse indtager i fortyndet form af og til.

-Lasse

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 02-02-04 18:50

> Det er da sikkert en god ide under alle omstændigheder. Men hvis
> alternativet indeholder toluen mon så ikke ethylacetat er at foretrække?

Jo.

Måske har du ret i at ethylacetat endda ikke er farligere end hushold-
ningssprit.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Verner Olsen

Dato : 02-02-04 23:36

<lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg er plasticmodelbygger, og havde læst et sted at ethylacetat var
>fremragende som flydende lim til det formål. Med den ekstra fordel, at

Hæ - For mange år siden brugte vi det til aflivning af sommerfugle.
(Jeps - gammel lepidopterolog
Det var (IMO) mere effektivt end æter og mindre farligt end både æter
og cyankalium (som jeg også brugte =)

Vi købte det på apoteket, og det var (dengang) rimeligt billigt. Jeg
mener at 200 ml kostede 5 kr. ellers så (Jeg har stadig en flaske
dateret 21-07-73

Verner

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-02-04 14:17

> Det er sjovt du spørger. Før jul ledte jeg også efter ethylacetat, dog
> af andre årsager:
[...]
> Jeg er sikker på at man et eller andet sted må kunne købe mindst en
> kvart liter for det samme som jeg gav for en lille dram (30 ml). Men
> hvor?
>
> Nogen kemikere der kan svare på det?

Man kan få det på http://www.sflab.dk/ , det står på denne liste:
http://www.sflab.dk/Indhold_samlet/FAG_undersider/katalog/FAELLES/Kapitler/KEMI_BIOLOGI/kemiliste.pdf