cm3 om til liter?
Fra : Martin og Christina

Dato : 26-01-04 21:37

Hej NG.

Efter en længere diskution med kæresten (ca. 3 min), er jeg blevet i tvivl
om hvordan man laver cm3 om til liter.
Har man f.eks. 28500,5 cm3, skal man så ifølge kæresten, dividere de 28500,5
cm3 med 100 for at få det i liter... det giver 285, eller skal man tage
kubikroden af de 28500,5 som jeg mener?

Det kommer sig fra en opgave som lyder som følger...

En cylinderformet gryde har en diameter på 36 cm og en indvendig højde på 28
cm. Hvor mange liter kan gryden rumme?

V=h x pi x r2

Kan dog også godt se at 285 liter er en voldsom gryde... så virker mine 30,5
liter mere realistiske.

Med venlig hilsen

Martin

Fra : alexbo

Dato : 26-01-04 21:49

"Martin og Christina" skrev

> Efter en længere diskution med kæresten (ca. 3 min), er jeg blevet i tvivl
> om hvordan man laver cm3 om til liter.

1 liter er en terning på 10 cm. på hver led, altså 1000 1 cm. terninger.
Så der går 1000 cm3 på en liter.
Du kan jo måle efter på en mælkekarton.

Men der går kun 100 centiliter på en liter, det er nok det der forvirrer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 26-01-04 21:54

Martin og Christina
> [...]
28500,5
> cm3 med 100 for at få det i liter... det giver 285, eller skal man tage

Ingen af delene.

1 cm³ = 1 mL

dvs. der skal 1000 cm³ til en liter.

28500 cm³ = 28,5 L

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Martin og Christina

Dato : 26-01-04 22:05

Jeg siger mange tak for Jeres hurtige svar...

Martin

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-01-04 21:52

"Martin" == Martin og Christina <HarregaardREMOVE@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> cm3 med 100 for at få det i liter... det giver 285, eller skal man tage

Der skal divideres med 1000. En liter er 10x10x10 cm.

> [...]

> V=h x pi x r2

> Kan dog også godt se at 285 liter er en voldsom gryde... så virker mine 30,5

Og meget tæt på det rigtige svar på ca. 28,5 l.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-01-04 19:46

Martin og Christina wrote:

> [...]
> Har man f.eks. 28500,5 cm3, skal man så ifølge kæresten, dividere de 28500,5
> cm3 med 100 for at få det i liter... det giver 285,

Nej, det er 1000 man skal dividere med.

> eller skal man tage
> kubikroden af de 28500,5 som jeg mener?

Nej. Hvis du tager kubikroden, får du kantlængden af den *terning* der
har det pågældende rumfang. Det bliver en længde i centimeter. Men det
har ikke noget med omregning til liter at gøre.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)