i disse 'mars' tider....lidt om apollo mis~
Fra : Finn Bindeballe

Dato : 26-01-04 15:40

Fra : Morten Lund

Dato : 26-01-04 15:46

Finn Bindeballe wrote:

> http://www.netjeff.com/humor/item.cgi?file=ApolloComputer
> 36 k ....
> 43 khz.....

Ja, dengang kunne man sende folk til månen med den konfiguration. Nu skal
man have en PIII 1,3Ghz med 256MB ram, blot for at at kunne skrive et brev
til mormor.

---
Morten Lund

Fra : Søren Christensen

Dato : 26-01-04 17:36

"Morten Lund" <mlu@cryptomathic.com> skrev i en meddelelse

> Ja, dengang kunne man sende folk til månen med den konfiguration. Nu skal
> man have en PIII 1,3Ghz med 256MB ram, blot for at at kunne skrive et brev
> til mormor.

Ej da! Min 750mhz Duron kan da stadig skrive et brev....

Venligst

Fra : Ulrik Smed

Dato : 26-01-04 19:12

Søren Christensen wrote:
> "Morten Lund" <mlu@cryptomathic.com> skrev i en meddelelse

konfiguration. Nu

> Ej da! Min 750mhz Duron kan da stadig skrive et brev....

Hvor I dog frådser! Sidder med en 150MHz her!

Ellers fascinerede læsning! For vildt med den fejl med motorens
reaktionstid på 0.075 sekund, der mirakuløst lige netop _ikke_
førte til et crash pga. at softwaren tilfældigvis regnede med
0.2, og ikke 0.3 sekunder! Gad vide hvordan Don Eyles følte da
han indså det?!

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Ivar

Dato : 26-01-04 21:54

Finn Bindeballe skrev:

> http://www.netjeff.com/humor/item.cgi?file=ApolloComputer
> 36 k ....
> 43 khz.....
> *S*

Hvis I interesserer jer for computer-historie er der noget mere her.
http://www.dat.ruc.dk/~hbh/Daskstof.html

Der er en fin beskrivelse af DASK, Danmarks første computer.
Den har en regnekraft meget lig den i Apollo, men er ca. 10 år ældre
og derfor en hel del større.

Ivar Magnusson

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 26-01-04 22:17

Ivar wrote:

> [...]
>
> Der er en fin beskrivelse af DASK, Danmarks første computer.
> Den har en regnekraft meget lig den i Apollo, men er ca. 10 år ældre

Tak for tippet. Særdeles spændende læsning.

En smagsprøve fra afsnittet "Dask til folketingsvalg":

Generalprøven viste at der var nogle kodefejl hist og her,
og jeg fik til opgave at indføre rettelserne i programmet
mens det var i maskinen (der var ikke tid til at lave nye strimler).
Alle døre ind til dagligstuen blev lukket, alle andre blev jaget ud,
og så sad jeg der i fuldstændig isolation og indførte alle rettelser
ved af manipulere med kontrolbordet. Det foregik lige inden vi gik i
luften og er måske nok de mest nervepirrende minutter i hele min
datalogiske løbebane.

--
Jens Axel Søgaard