Mars-nyt
Fra : bo

Dato : 24-01-04 10:49

Hejsa
Hvor finder jeg opdateret nyheder om Mars ekspeditionen (Spirit). Jeg har
støvet nettet igennem men har kun fundet lidt om at der stadig var lidt
kontakt med Spirit http://www.jpl.nasa.gov/releases/2004/30.cfm.

Men disse nyheder er jo efterhånden mange timer gamle - findes der ikke mere
opdaterede sites ?

Hilsen Bo

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 24-01-04 13:20

> Men disse nyheder er jo efterhånden mange timer gamle - findes der ikke
mere
> opdaterede sites ?

http://www.unitedspacealliance.com/live/NASATV.htm kan man se "live" tv -
en mand sidder og svare på spørgsmål, problemet er blot at jeg kun kan høre
hans svar og ikke spørgsmålet - har I samme problem?

(hvordan kan de kommunikere med Spirit på Mars, og det har de jo åbenbart
også problemer med, når de ikke engang kan sende ordentlig
"Live-Internet-TV" på jorden?)

Er det LIVE TV, eller blot noget der køre i en uendelig løkke?

Mvh. Bo

Fra : Pongo

Dato : 24-01-04 18:52

Bo Jørgensen wrote:

> [...]
> "live" tv - en mand sidder og svare på spørgsmål, problemet er blot
> at jeg kun kan høre hans svar og ikke spørgsmålet - har I samme

Der er sommetider disse transmissioner, hvor en NASA-medarbejder
tilsyneladende besvare spørgsmål fra journalister han har i telefonen.
Jeg ved ikke hvorfor disse bliver udsendt på NASA-TV. De er rigtigt nok
ikke til megen nytte for andre.

Jeg tror ikke der sker så meget med Spirit, at man kan forvente
opdatéringer minut for minut.
NASA holder daglige pressekonferencer som vises på NASA-TV. Med mindre
der ligefrem er tale om "breaking news" skal man nok ikke forvente mere
end daglige opdatéringer. Jeg hørte, at man forventer at der kan gå uger
før Spirit igen kan operere normalt. Man har i perioder kunnet etableret
en forbindelse med en båndbredde 120 bit persekund, så jeg tror man
venter lidt med at downloade flere store billeder. Forbindelsen bruges
vist først og fremmest til at finde ud af, hvorfor bredbånds-antennen
ikke længere virker. Når man ved hvad der er galt, vil man teste
forskellige manøvre på Jorden, og først når man forstår årsag og har en
sikker løsning, vil man forsøge at sende instrukser til Spirit. Lige nu
bruges de få bit man kan få ned, til at spørge om hvilke systemer der
virker og hvilke der ikke gør.
Opertunity-landingen bliver sikkert transmitteret live imorgen tidlig.
Det gjorde Spirit's.
/Klaus

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-01-04 18:18

bo skriver:

> [...]
> kontakt med Spirit http://www.jpl.nasa.gov/releases/2004/30.cfm.
>
> Men disse nyheder er jo efterhånden mange timer gamle - findes der ikke mere

Jeg kan ikke svare, men jeg tror at problemet er det fine støv på mars, det
trænger ind alle vejene ligesom saltet til søs, og så dør elektronikken.

Fra : Anders Lund

Dato : 24-01-04 19:04

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke svare, men jeg tror at problemet er det fine støv på mars,
det
> trænger ind alle vejene ligesom saltet til søs, og så dør elektronikken.

Øh, hvad bygger du det på.
De har jo haft udstyr der oppe før, så de har nok taget højde for støv.
De skriver i en af nyhederne på www.jpl.nasa.gov at det nok enten er et
software problem (Det gik galt da den var ved at dreje et spejl - så
programmøren til software til den operation gemmer sig nok ) eller et
hardware problem (måske noget memory der er ødelagt. )

Deres største bekymring er (vist) om strømforsyningen er ok, og det tyder
det vist på nu.

Anders Lund
Anders@GEDzaim.dk
Fjern geden fra min email adresse

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 25-01-04 22:51

"bo" <bo@pc.dk> wrote in message news:butf2u$gbi$1@sunsite.dk...

> [...]
> kontakt med Spirit http://www.jpl.nasa.gov/releases/2004/30.cfm.
>
> Men disse nyheder er jo efterhånden mange timer gamle - findes der ikke

Marsrovernes hjemmeside ligger på
http://marsrovers.jpl.nasa.gov/home/index.html

Mvh Steen