Dæmpning af vaskemaskinevibrationer
Fra : Trygleren [9000]

Dato : 23-01-04 13:55

Hey,

jeg har for kort tid siden anskaffet mig en topbetjent vaskemaskine, da
den mit opgang 'tilbød' havde en tendens til at sætte sorte pletter på
det meste af mit tøj =) Problemet er imidlertid at når den
centrifugerer, går det langt fra stille for sig. En krydsning mellem
stampning af jord og test af sprængstof er nok det tætteste man kommer
virkeligheden, og det er mindre hensigtsmæssigt, da jeg bor på første
sal og har mange omkring mig som jeg kan genere. For at gøre noget ved
dette, har jeg surfet lidt rundt efter inspiration til hvordan jeg, om
muligt, kan formindske den støj der fremkommer ved centrifugeringen. Pt.
har jeg tænkt på at erhverve nogle større stykker gummi og sikre
vaskemaskinen på dem, men spørgsmålet er om det er nok, eller om det er
overhovedet er smart?
Maskinen måler 86x44x58 og vejer ca. hvad-ved-jeg.

Alle ideer er meget velkomne!

--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-01-04 14:17

"Trygleren [9000]" <kaiser@mobulu.nospam> wrote in message
> [...]
> overhovedet er smart?
> Maskinen måler 86x44x58 og vejer ca. hvad-ved-jeg.

Du har ikke overvejet om du har fået tilbudt en defekt maskine med defekte
lejre? en vaskemaskine skal ikke larme.. hvis den er placeret i vatter. I
min 1 værelseslejlighed hører jeg aldrig når vaskemaskinen centrifugere. Den
står imellem 2 vægge med 60cm mellemrum, og for at stoppe de helt små
vibrationer har jeg stoppet noget blygummi ned imellem hver sider.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 23-01-04 14:43

> Du har ikke overvejet om du har fået tilbudt en defekt maskine med
> defekte lejre? en vaskemaskine skal ikke larme..

Jeg har aldrig oplevet en vaskemaskine der ikke larmer. Det er vel også
derfor de fleste placerer dem i et bryggers eller vaskerum.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-01-04 15:07

> Jeg har aldrig oplevet en vaskemaskine der ikke larmer. Det er vel
> også derfor de fleste placerer dem i et bryggers eller vaskerum.

De vaskemaskiner vi har her hvor jeg bor, siger stort set ikke noget. Når
den vasker, kan man blot høre lyden af tøjet der klasker mod tromlen. Når
den centrifugerer kan man svagt høre motoren, men der er ingen vibrationer..
Hvis jeg havde den stående i naboværelset, så ville jeg ikke kunne høre den,
hvis døren var lukket.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 23-01-04 15:22

> De vaskemaskiner vi har her hvor jeg bor, siger stort set ikke noget.
> Når den vasker, kan man blot høre lyden af tøjet der klasker mod
> tromlen.

Samme her - no problemo.

>Når den centrifugerer kan man svagt høre motoren, men der er
> ingen vibrationer..

Det er der her, kan jeg love for - 1200 rpm står der i manualen

>Hvis jeg havde den stående i naboværelset, så
> ville jeg ikke kunne høre den, hvis døren var lukket.

Det ved jeg ikke lige hvordan jeg skal modargumentere

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-01-04 16:00

> Det ved jeg ikke lige hvordan jeg skal modargumentere

Det er jo ikke alle maskiner der er af samme kvalitet. Dem vi har stående
her, er Mieles professional-serie, så der burde man vel næsten også kunne
forvente et vist kvalitetsniveau. De er ihvertfald ikke billige, så vidt jeg
er orienteret.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 23-01-04 16:47

"Trygleren [9000]" <kaiser@mobulu.nospam> writes:

> [...]
> overhovedet er smart?
> Maskinen måler 86x44x58 og vejer ca. hvad-ved-jeg.

Som andre har sagt, lyder det som om der er noget i vejen med din
maskine, enten er lejerne løse eller tromlen skæv.

Min gamle vaskemaskine rystede også kraftigt. Den havde oprindeligt
været boltet til kældergulvet, men havde arbejdet sig løs, så den
formelig hoppede under centrifugering. Jeg prøvede på forskellig vis
at dæmpe maskinen, men det blev bare værre og værre. Den er nu
skiftet ud, og den nye hverken larmer eller ryster specielt meget,
selv når den centrifugerer ved 1600rpm.

Mit råd er altså at gå til kilden for rystelserne i stedet for at
prøve at dæmpe dem eksternt. Hvis den er købt fornylig, så må
reklamationsretten stadig gælde.

   Torben

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 23-01-04 17:04

> Mit råd er altså at gå til kilden for rystelserne i stedet for at
> prøve at dæmpe dem eksternt. Hvis den er købt fornylig, så må
> reklamationsretten stadig gælde.

Jeg har købt den gennem noget familieværk - forhører mig lige engang.
Takker

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-01-04 19:38

"Trygleren [9000]" <kaiser@mobulu.nospam> skrev i en meddelelse news:40114610$0$154$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg har købt den gennem noget familieværk - forhører mig lige engang.
> Takker

Den korrekte fyldning af maskinen formindsker
normalt rystelser.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-04 19:41

Martin Larsen skrev:

>Den korrekte fyldning af maskinen formindsker
>normalt rystelser.

Det spiller også ind om tøjet er jævnt fordelt når den
centrifugerer. Jeg vil påtage mig at få enhver maskine til at
banke som en brolæggerjomfru hvis jeg får lov at pakke tøjet før
centrifugeringen.

--
Bertel

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 23-01-04 20:00

> Det spiller også ind om tøjet er jævnt fordelt når den
> centrifugerer.

Tøjet bliver jo ikke liggende ens efter en vask, så det er vel minimalt
hvad en indsats kan gøre der?

>Jeg vil påtage mig at få enhver maskine til at
> banke som en brolæggerjomfru hvis jeg får lov at pakke tøjet før
> centrifugeringen.

Nu stopper jeg sjældent maskinen efter den har vasket, for lige at ligge
tøjet rigtigt før centrifugeringen =)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-04 21:33

Trygleren [9000] skrev:

>Tøjet bliver jo ikke liggende ens efter en vask, så det er vel minimalt
>hvad en indsats kan gøre der?

Det betyder nok ikke så meget hvordan man stopper det ind før
vasken, men det kan godt lægge sig skævt lige før
centrifugeringen, og så kan det fint svare sig at stoppe
mukkebikken og fordele det jævnt. Min udmærkede vaskemaskine
banker en meget sjælden gang imellem når tøjet ligger uheldigt.

--
Bertel

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-01-04 20:21

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Det spiller også ind om tøjet er jævnt fordelt når den
> centrifugerer. Jeg vil påtage mig at få enhver maskine til at
> banke som en brolæggerjomfru hvis jeg får lov at pakke tøjet før
> centrifugeringen.

Det er vel blandt andet derfor mange vaskemaskiner starter jævt, og kører
hurtigere og hurtigere indtil sidst hvor den kører med fulde omdrejninger.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-01-04 20:30

Trygleren [9000] wrote:

> jeg har for kort tid siden anskaffet mig en topbetjent vaskemaskine,

Undskyld, hvis jeg spørger dumt. Der er ikke nogle transportskruer eller
lignende som ikke er blevet fjernet?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 23-01-04 21:07

> Undskyld, hvis jeg spørger dumt. Der er ikke nogle transportskruer
> eller lignende som ikke er blevet fjernet?

Har tænkt samme tanke, men nej. Det var også det første jeg ledte efter

Fra : Peter Weis

Dato : 23-01-04 21:40

"Trygleren [9000]" <kaiser@mobulu.nospam> wrote:

> Alle ideer er meget velkomne!

Hvis ikke alle maskinens ben står spændt "lige stramt" mod gulvet, så hopper
og danser den under centrifugering.
Det samme kan ske hvis den står på løst underlag. Flyt den eventuelt til
nogle andre gulvbrædder (10 cm?).

mvh
Peter

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 23-01-04 22:10

> Hvis ikke alle maskinens ben står spændt "lige stramt" mod gulvet, så
> hopper og danser den under centrifugering.

Det tjekker jeg lige. Den står i øvrigt på linoleum
--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen / Citroner Bananer

Fra : Peter Weis

Dato : 24-01-04 18:21

"Trygleren [9000]" <kaiser@mobulu.nospam> wrote:

> Det tjekker jeg lige. Den står i øvrigt på linoleum

Hvad ligger der under linoleummen?

mvh
Peter

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 25-01-04 00:38

> Hvad ligger der under linoleummen?

Træ af den herlige knirkende slags - det skulle jeg nok lige have
skrevet

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 23-01-04 22:12

> jeg har for kort tid siden anskaffet mig en topbetjent vaskemaskine,

Det er den her:
http://produktsuche.bild.t-online.de/shopping/OffersOfProduct/19677.html
Der er et javascriptlink som viser den i et større billede

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 23-01-04 22:19

> Det er den her:

http://produktsuche.bild.t-online.de/shopping/OffersOfProduct/19677.html
> Der er et javascriptlink som viser den i et større billede

Blomberg Saphir WTA 3920