Lake Vostok
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-01-04 01:24

Hvorfor kan Lake Vostok ses fra satellit? Altså en sø på Antarktis, der blev
nediset for indtil adskillige millioner år siden, og nu ligger under 3 km
indlandsis. Hvordan skulle den kunne være medbestemmende for, hvordan
overfladen tager sig ud nu?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torben Brandt

Dato : 23-01-04 02:16

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
> nediset for indtil adskillige millioner år siden, og nu ligger under 3 km
> indlandsis. Hvordan skulle den kunne være medbestemmende for, hvordan

Prøv at se dette billede:
<URL:http://www.gdargaud.net/Antarctica/MapSatellite/Vostok.jpg>
Ses i sammenhæng på:
<URL:http://www.gdargaud.net/Antarctica/RadarSat.html>
Det ser da ud til at søen har præget overfladen på en eller anden måde.

Jeg ved ikke om man vha satellit kan se ned under overfladen, men man
kan i hvert fald med fly.
F.eks. nederste afsnit på:
<URL:http://www.glaciology.gfy.ku.dk/ngrip/iskerner.htm>

/Torben

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 23-01-04 10:29

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
> nediset for indtil adskillige millioner år siden, og nu ligger under 3 km
> indlandsis. Hvordan skulle den kunne være medbestemmende for, hvordan

Fordi der ikke er kontakt mellem isen og underlaget (isen flyder), dvs.
der er ingen friktion. Så kan isen bevæge sig meget hurtigere, og det
har indflydelse på isens overflade.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-01-04 22:01

"Magnus Marius Rohde" <magnus-marius@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi der ikke er kontakt mellem isen og underlaget (isen flyder), dvs.
> der er ingen friktion. Så kan isen bevæge sig meget hurtigere, og det
> har indflydelse på isens overflade.

Det er nok det, men at det kan virke gennem 3 km is lyder helt vildt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : PM

Dato : 25-01-04 00:17

ligger under 3 km indlandsis.
Hvordan går det egentlig med det projekt, hvor man ville hente prøver op.
Så på Discovery at man var stoppet med boringerne på grund af forureningfare
med vor tids produkter, her olie bl a.

Ved da heller ikke om Discovery er up to date, har mange "gamle" udsendelser

Preben Müller

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-01-04 00:54

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> skrev > Hvordan går det egentlig med det projekt,
hvor man ville hente prøver op.
> Så på Discovery at man var stoppet med boringerne på grund af
forureningfare
> med vor tids produkter, her olie bl a.

Det går som du skriver. Det eneste der kan, og muligvis gør, sætte gang i
udforskningen, er at NASA vil bruge det til at udvikle teknik til brug på
isbelagte måner hvor man forventer et flydende hav nedenunder. Teknikken
skulle være en radioaktivt drevet nedsmeltningsrobot. Den skal så standse
inden den er helt igennem isen, og lave sig et steriliserende bad.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Moojundai

Dato : 24-01-04 21:42

> Magnus
> --
> OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

LOL

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-01-04 10:23

> [...]
> nediset for indtil adskillige millioner år siden, og nu ligger under 3 km
> indlandsis. Hvordan skulle den kunne være medbestemmende for, hvordan

Det er meget naturligt, da snelagene vil følge konturerne af
landskabet - over en sø vil det derfor forblive plan, hvis den blot
har en rimelig stor udstrækning.
Når islaget opnår en bestemt tykkelse bliver det plastisk - derfor
kan gletshere flytte sig. Over Lave Vostok vil isen tage form efter
søens overflade.

Per A. Hansen