"Supermagneter" kan det passe?
Fra : Brian Lund

Dato : 21-01-04 05:26

Jeg så på ebay de en der sælger "supermagneter". - Men kan det mon også
passe at de er så super?

Se billedet:
http://www.pacikumpi.de/beispiel12.jpg

Brian

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-01-04 10:46

> Jeg så på ebay de en der sælger "supermagneter". - Men kan det mon
> også passe at de er så super?
> Se billedet:
> http://www.pacikumpi.de/beispiel12.jpg

Om de ligefrem er super ved jeg ikke, men billedet er rigtigt nok. Neodymium
magneter er _kraftige_!

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 21-01-04 11:33

hej der......

ja... det passer ... jeg har nogle og de kan ogsaa....*S*

/f

Fra : Peter L

Dato : 21-01-04 13:49

Bare pas på med, at have dem i lommen hvis
skraldebilen kommer forbi

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-01-04 14:47

Peter L wrote:

> Bare pas på med, at have dem i lommen hvis
> skraldebilen kommer forbi

Eller hvis en dejlige dame kommer forbi.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Spangkuk

Dato : 21-01-04 18:36

> Eller hvis en dejlige dame kommer forbi.

....med spiral...

Spang

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-01-04 12:13

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Eller hvis en dejlige dame kommer forbi.

Eller hvis man går forbi en stak knive. Faktisk husker jeg fra dengang jeg
solgte magneter at folk med pacemaker skulle være forsigtige i omgangen med
de kraftigste. (er ikke helt sikker på om ikke det var et "reklamestunt" da
magnetstyrke jo aftager kraftigt med afstand)

Peter

Fra : Martin Thoegersen

Dato : 22-01-04 01:18

Peter L wrote:
> Bare pas på med, at have dem i lommen hvis
> skraldebilen kommer forbi

Pas på gutter, de kan lave vilde tømmerlus!

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 22-01-04 02:39

Martin Thoegersen wrote:
> Pas på gutter, de kan lave vilde tømmerlus!

Det er ikke min erfaring (mon ikke magnetfeltet aftager for hurtigt til
det?). Men de kan ødelægge ure.

Jeg legede engang med to (små) magneter der, så vidt jeg husker, krævede
et lige træk på 400 kg for blive adskilt.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Nine-tenths of the universe is the
jakob@dataloger.dk | knowledge of the position and direction

Fra : Jesper Hansen

Dato : 22-01-04 11:51

On Thu, 22 Jan 2004 02:38:38 +0100, Jakob Møbjerg Nielsen
<jakob@dataloger.dk> wrote:

>Jeg legede engang med to (små) magneter der, så vidt jeg husker, krævede
>et lige træk på 400 kg for blive adskilt.

Hvor kan man købe sådan nogen?

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Brian Lund

Dato : 22-01-04 13:23

> Hvor kan man købe sådan nogen?
>
> Med venlig hilsen
> Jesper Hansen

Jeg så disse på ebay.de, de største til en pris af 2 euro pr stk.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3071468187&category=8255

Brian

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 22-01-04 19:47

On Thu, 22 Jan 2004 11:50:46 +0100, Jesper Hansen
<lismoes@_fjern_dette_mail.dk> wrote:

>Hvor kan man købe sådan nogen?

Ellers sidder der nogle gode i en SCSI-disk.

--

/Dan MOrtensen
www.webgaden.dk

Svar ikke pr. mail, da din mailserver vil blive blacklisted
listme@listme.dsbl.org
Don't use my email - your mail server will be blacklisted.

Fra : Brian Lund

Dato : 22-01-04 20:10

> Ellers sidder der nogle gode i en SCSI-disk.

Og laseren i et CD-ROM drev...

Brian

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-01-04 21:28

> Ellers sidder der nogle gode i en SCSI-disk.

Eller en IDE-disk.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-01-04 12:04

Jakob Møbjerg Nielsen skrev:
> Det er ikke min erfaring (mon ikke magnetfeltet aftager
> for hurtigt til det?). Men de kan ødelægge ure.

Kan de mon også trække søm ud?

Men helt seriøst: Jeg vil indtrængende advare mod at holde
magneter for tæt på CRT-skærme. De kan frembringe nogle
morsomme forvrængninger, men de kan altså også lave nogle
grimme, varige skader på sådan en almindelig, gammeldags
computerskærm.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-01-04 12:14

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> wrote in message

> Det er ikke min erfaring (mon ikke magnetfeltet aftager for hurtigt til
> det?). Men de kan ødelægge ure.

Jeg KAN garantere dig for at du kan få nogle gevaldig tømmerlus - taler af
erfaring

Peter

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 25-01-04 23:58

Peter K. Nielsen wrote:

> Jeg KAN garantere dig for at du kan få nogle gevaldig tømmerlus - taler af
> erfaring

Hvor hårdt kan sådan nogle små magneter (ca. 2x2x1 cm) egentlig trykke,
når der er ca. 1 cm afstand mellem dem?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-01-04 00:22

> Hvor hårdt kan sådan nogle små magneter (ca. 2x2x1 cm) egentlig
> trykke, når der er ca. 1 cm afstand mellem dem?

Ikke så meget, men de kan nemt nappe, lige i det man sætter dem sammen. Det
ved jeg af egen erfaring.
Prøv at forestil dig at den ene ende af magneterne rører hinanden, og de
lige klemmer om en hudlap i den anden ende. Så er de ret tæt på hinanden, og
kan nappe ret gevaldigt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-01-04 02:14

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev
> [...]
> lige klemmer om en hudlap i den anden ende. Så er de ret tæt på hinanden,

En ræv kan det samme, men ikke hvis man stopper hånden h e l t ind i
munden på den (der skal lidt øvelse og plaster til).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 26-01-04 15:06

Martin Sørensen wrote:
> Ikke så meget, men de kan nemt nappe, lige i det man sætter dem sammen. Det
> ved jeg af egen erfaring.

Nåååå... nu fald ti-øren.

Jeg forestillede mig at man havde en magnet over, og en under, fingeren,
og at det var det scenarie der gav tømmerlus.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 26-01-04 14:16

> Hvor hårdt kan sådan nogle små magneter (ca. 2x2x1 cm) egentlig trykke,
> når der er ca. 1 cm afstand mellem dem?

Det afhænger af magneternes feltstyrke. Men kraften er dog stærkt aftagende
med afstanden mellem de 2 magneter. (så vidt jeg husker er det noget med at
den aftager med kvadratet af afstanden

Peter

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 22-01-04 14:23

Jakob Møbjerg Nielsen wrote:

> Jeg legede engang med to (små) magneter der, så vidt jeg husker, krævede
> et lige træk på 400 kg for blive adskilt.

Inspireret af den anden tråd spørger man om det var 400 kg ved franske
breddegrader ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-01-04 18:51

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> Inspireret af den anden tråd spørger man om det var 400 kg ved franske
> breddegrader ...

Jeg tror ikke du skal se så mange betydende cifre i "400" at
forskellen er væsentlig.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 23-01-04 17:50

Henning Makholm wrote:

> Jeg tror ikke du skal se så mange betydende cifre i "400" at
> forskellen er væsentlig.

Nej, det var også lidt for sjov. Man kan bare regne med 1 kg = 10 N
i denne slags situationer.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jakob M

Dato : 22-01-04 11:07

Brian Lund wrote:
> Jeg så på ebay de en der sælger "supermagneter". - Men kan det mon
> også passe at de er så super?

Hvor kan man købe dem i Danmark ?

Mvh
Jakob

--
Se min vandkøling, OBS 700KB
http://home.tiscali.dk/behjm/vandkoeling/vand.htm

Fra : Brian Lund

Dato : 22-01-04 13:24

> Hvor kan man købe dem i Danmark ?

Som sagt, set på ebay.de, dvs. ikke i Danmark :)

Fra : Jakob M

Dato : 22-01-04 14:04

> Som sagt, set på ebay.de, dvs. ikke i Danmark :)

Det udelukker vel ikke at man også kan købe dem i Danmark ?.

Mvh
Jakob

Fra : Brian Lund

Dato : 22-01-04 15:04

"Jakob M" <fandens@klog.dkXXX> skrev i en meddelelse

> Det udelukker vel ikke at man også kan købe dem i Danmark ?.

Nej men sådan som du quotede, og det den måde du spurgte på så det ud som om
at du henvendte dig til mig! :)

Brian

Fra : Jakob M

Dato : 23-01-04 21:22

Brian Lund wrote:
> Nej men sådan som du quotede, og det den måde du spurgte på så det ud
> som om at du henvendte dig til mig! :)

Det kunne jo være du eller en anden vidste det ?.

Mvh
Jakob

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-01-04 14:15

www.brinck.dk har dem i ø10x4mm.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-04 22:24

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> www.brinck.dk har dem i ø10x4mm.

Jeg kan ikke se nogen der. Søgeord?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-01-04 22:30

> Jeg kan ikke se nogen der. Søgeord?

'neodyn'. Så står de nederst på den side den finder. 1stk. 12kr, 2stk. 22kr,
10stk. 98kr.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-01-04 12:11

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote in message
> Jeg så på ebay de en der sælger "supermagneter". - Men kan det mon også
> passe at de er så super?

Ja jeg solgte for nogle år siden magneter. De VAR faktisk så kraftige.
Faktisk havde jeg det væddemål med alle mine kunder at den der kunne trække
2 sådanne magneter fra hinanden ville få en flaske whiskey. Jeg kom aldrig
af med en. Faktisk var de dengang belægt med eksportrestriktioner. (skulle
have godkendelse før eksport. Dette var tilbage sidst i 80erne først i
90erne, og udviklingen har jo nok ikke stået helt stille, så jeg tør ikke
tænke på hvor kraftige magneter man kan få idag

Peter