Terningespil (sandsynligheder)
Fra : Morten

Dato : 18-01-04 21:59

Hej. Jeg er ved at lave et spil, og har i den forbindelse udarbejdet
et lille
script til at beregne nogle sandsynligheder. Jeg vil blot høre, om de
antagelser
jeg har gjort er korrekte (det er efterhånden 10 år siden jeg havde
sandsynlighedsregning).

2 spillere slår hver en terning. Hvis man slår ens, slår man om. Man
spiller
bedst ud af 3. Spiller A har mulighed for at få bonus +1 til sine
slag, jeg
beregner så personens sandsynlighed for at vinde som P(X=2)+P(X=3)
[1], hvor antal forsøg er 3, og p = 0.68, hvilket giver 75.5% chance
for at spiller A vinder.

p = 0.68 fremkommer ved, at de kombinationer af slag hvor A vinder
udgør 21
af de 31 slag hvor der ikke er omslag, 21/31 = 0.68.

[1]: binomialfordeling

Holder det?

Pft.

Morten

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-01-04 13:11

Morten wrote:

> [...]
> udgør 21
> af de 31 slag hvor der ikke er omslag, 21/31 = 0.68.

Det tror jeg. Jeg forstår det sådan at spiller A må lægge 1 til sit
slag med terningen således at han får et tal fra {2,3,...,7}.

Så har du ret i at A vinder ét enkelt slag med sandsynlighed 21/31.

Og så har du også ret i at sandsynligheden for at A vinder mindst
to af de tre slag, er

P(X=2)+P(X=3)

hvor X er binomialfordelt med parametre n=3 og p=21/31. Dette giver
eksplicit

P(X=2)+P(X=3) = 3·(21/31)²·(10/31) + 1·(21/31)³
= 22491/31³
= 22491/29791 = 75,496 %

hvilket jo var præcis hvad du selv sagde.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)