hjælp vedr. kemi
Fra : Manndecker

Dato : 18-01-04 12:21

Hejsa

Jeg er lærerstuderende og skal i faget natur/teknik arbejde med den
"kemiske" side af faget. Tidligere eftersøgte jeg idéer til et
undervisningsforløb under en praktik omhandlende vand; I havde super mange
gode idéer og selve forløbet gik fint - TAK for det.

Det jeg nu efterlyser er forsøg som omhandler "kemi i hverdagen". Altså
forsøg som forklarer simple kemiske "regler" og som er anvendelig i
folkeskolen.

Håber på gode svar.

VH
Richard Jensen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 18-01-04 17:11

Manndecker wrote:
> [...]
>
> Det jeg nu efterlyser er forsøg som omhandler "kemi i hverdagen". Altså
> forsøg som forklarer simple kemiske "regler" og som er anvendelig i

Et klassisk demonstrationsforsøg, som kemilærerne sikkert kan
komme flere variationsmuligheder på, er rødkålsforsøget. Farven
af rødkål afhænger af pH-værdien. Som syre kan du bruge eddike
og som base afløbsrens. Farverne ser flottest ud, hvis væskerne
hælde op i høje cylinderglas.

Hm - gad vide om cola er stærkt nok til at kunne erstatte
eddiken?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : sune vuorela

Dato : 18-01-04 21:53

En der kalder sig Jens Axel Søgaard <usenet@jasoegaard.dk> skrev:

>Hm - gad vide om cola er stærkt nok til at kunne erstatte
>eddiken?

Er cola ikke brunt? Så er det da svært at se farveskift. Men det kan
være at klar eller gul sodavand kan bruges.

--
Sune

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 18-01-04 22:20

sune vuorela wrote:
> En der kalder sig Jens Axel Søgaard <usenet@jasoegaard.dk> skrev:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Det synes jeg er uhøfligt.

> Er cola ikke brunt? Så er det da svært at se farveskift. Men det kan
> være at klar eller gul sodavand kan bruges.

Du siger noget.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Thomas Demant

Dato : 18-01-04 22:43

> Er cola ikke brunt? Så er det da svært at se farveskift. Men det kan
> være at klar eller gul sodavand kan bruges.
Tjoo... men ellers var det en mulighed at snitte rødkål og smidedet i en
sjat sprit og trække i et døgns tid.
I mellemtiden skulle der lige være tid til at skære nogen strimler af
filterpapir (evt. de hvide kaffefiltre), som dyppes i spriten (der har fået
en helt anden farve :)).
Lad papiret tøre, og dyp det i den værke, hvis pH man vil måle. Det skulle
være muligt at se på papirer, trods colaen's farve.

Det sjove ved cola frem for f.eks. en citronvand, syntes jeg, er at der er
lidt phosphorsyre i, ud over kulsyre.
I en Faxe Kondi er det primært citronsyre og ascorbinsyre (C-vitamin) der
regulere pHen - og det lyder ikke helt så giftigt som phosphorsyre ;) - der
er desuden også diverse karbonater i en Faxe Kondi, der hæver pHen en smule.
Coca Cola er lidt mere sur end en Faxe Kondi, men dog ligger begge på ca. 4.
Jeg ved ikke hvad pHen er i alm. lager eddike.

Thomas Demant

Fra : sune vuorela

Dato : 18-01-04 23:05

En der kalder sig "Thomas Demant" <thomas.demant@adslhome.dk> skrev:

>Jeg ved ikke hvad pHen er i alm. lager eddike.

Min kemirapport fra 2.g i 1998 siger 2,57 målt med mit daværende
gymnasiums ph-meter.

--
Sune

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 19-01-04 09:02

sune vuorela wrote:

> Er cola ikke brunt? Så er det da svært at se farveskift. Men det kan
> være at klar eller gul sodavand kan bruges.

Cola er kun brunt fordi man tilsætte ammonieret karamel. I "gamle
dage" (70'erne) kunne man få klar cola. Findes de stadig?

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-01-04 13:10

Kristian Damm Jensen wrote:

> Cola er kun brunt fordi man tilsætte ammonieret karamel. I "gamle
> dage" (70'erne) kunne man få klar cola. Findes de stadig?

Jeg tror nok at »hvid cola« der nævnes på denne side:
http://www.fremvand.dk/contents.asp?page=sortiment
er et sådant produkt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 22-01-04 20:44

hej Manndecker

> Det jeg nu efterlyser er forsøg som omhandler "kemi i hverdagen". Altså
> forsøg som forklarer simple kemiske "regler" og som er anvendelig i
> folkeskolen.

Som faglærer har jeg stået i situationen 'lige' at skulle ryste nogle gode
eksempler ud af ærmet - og der skuffede jeg mig selv!
Af fag er jeg geolog (faglærer andetsteds). Her møder vi rigtig meget
praktisk 'hands on' kemi, men det meste er biokemisk medieret ... De rene
kalkaflejringer er egentlig små dyreknogler, biogas, udvikling i
bundsedimenter (kvælstof, sulfat). Selv om det har nok så praktisk
aktualitet er jeg tøvende med at drage det frem fordi det snævert er mit
egentlige fag. Det gør mig lidt stædig, for der er jo en del (biokemiske)
paralleler i 'køkkenet': gær til bagning (CO2?), ost, øl (CO2),
mælkeprodukter (mælkesyre?) ....... hvis jeg lige skal sortere bio fra kemi
løber jeg egentlig hurtig tør.
Der er et eksempel som jeg dog ikke husker præcist, men som sikkert vil
minde dig om et eller andet: ... Det er noget med at det grønne farvestof
(?i græs?opløst i sprit) som består af to farver/stoffer, hvis kromatiske
differentiering ved langsomt at trække igennem ?trækpapir afslører to
farvebånd på grund af stoffernes forskellige hastighed gennem materialet.
Det var ret enkelt da jeg læste om det - og sagde måske især mig! noget
fordi jeg tidligere har stået som et ??? på et laboratorium desangående.
Generel kromatografi er måske ikke sagen, men begynder-kemi er jo noget om
at kunne skille stoffer fra hinanden (inddampning, densitetsdifferentiering,
opløsningsovervejelser osv) fordi de har forskellige kemiske og fysiske
egenskaber. Polære & apolære stoffer (olie i vand) kan have sammenhæng til
problematikken i det nævnte forsøg.

Det er ikke meget, men fordi alle de andre indlæg egentlig handler om det
samme får du denne med.

Carsten

Fra : Rikke Mors

Dato : 03-02-04 20:57

Manndecker wrote:

> Det jeg nu efterlyser er forsøg som omhandler "kemi i hverdagen". Altså
> forsøg som forklarer simple kemiske "regler" og som er anvendelig i
> folkeskolen.

Jeg er netop i 4. klasse igang med en lille runde med noget kemi. Vi
undersøger de hvide pulvere i køkkenskabet. Først har vi kigget, lugtet,
mærket og lyttet til lyden af stoffet når det gnides mellem fingrene. Ud
fra disse observationer inddeltes stofferne. Derefter har vi med 4 af
stofferne undersøgt deres opløselighed og skal nu til at se på hvordan
de reagerer når der dryppes en svag jodopløsning på samt ved blanding
med eddike og hvordan stofferne reagerer på opvarmning. Alle
observationer skrives op og derudfra skulle eleverne så være i stand til
at undersøge sig frem til hvilke af stofferne der indgår i en ukendt
blanding. De fire udvalgte stoffer til undersøgelsen er
sukker/flormelis, salt, kartoffelmel og natron. I den indledende øvelse
havde vi selvfølgelig også hvedemel, hirse, rismel, maizena osv. med.
Forløbet med uddybende lærervejledning findes i "Natur Teknik Grøn" fra
geografforlaget.

Andre gode forslag er selvfølgelig det af andre nævnte med
rødkåls-pH-papir, hvormed man kan gå på jagt efter syrer og baser i
køkkenskabe, rengøringsmidler og toiletartikler. På baggrund af
undersøgelserne kan alle de undersøgte midler inddeles i grupper efter
pH-værdi, hvilket for mange elever er meget overraskende - fx at cola er
så surt. Efter den opdagelse vil det være meget relevant at vise
eleverne hvor ætsende cola faktisk er - læg en tand eller lignende i et
glas cola. Lad det stå et par dage og se den gå i opløsning.

Eller hvad med selv at fremstille syrnet mælk, ost o.lign. Der findes
også et fremragende materiale "Kemien vi spiser" hvori der er beskrevet
en hel masse ting omkring madforsøg - fx farvning. Materialet sætter
fokus på tilsætningsstofferne i maden. Måske det var en mulighed?

En helt anden mulighed kunne være at kigge på krystaller og selv prøve
at dyrke dem - fx nogle flotte blå krystaller af kobbersulfat.

Som andre har foreslået er kromatografi selvfølgelig også altid sjovt,
men jeg synes nu du skal vente til der er nem adgang til
blomsterplanter. Det er fascinerende at opdage hvilke forskellige
pigmenter der er i en helt almindelig blomst.

Håber du kan bruge lidt af dette.
Med kemi på dagsordenen har du garanteret succes hos eleverne - alle
elever elsker simpelthen at få lov til at undersøge på egen hånd og
opleve at ting skifter farve o. lign.

Rikke Mors