X Prize
Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-01-04 18:54

Har I hørt at der er 10 mio. dollar til den første der laver et privat
rumfartøj der mere end én gang kan bringe passagerer (»turister«) ud i
rummet (mindst 100 km's højde)?
Se her: http://xprize.org/press/what.html

Man kan finde en ret lang liste over deltagende hold på siden.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Spangkuk

Dato : 17-01-04 22:18

> Har I hørt at der er 10 mio. dollar til den første der laver et privat
> rumfartøj der mere end én gang kan bringe passagerer (»turister«) ud i
> rummet (mindst 100 km's højde)?

Gammel nyhed....men sjov

Spang

Fra : Martin Kristensen

Dato : 18-01-04 04:52

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> Har I hørt at der er 10 mio. dollar til den første der laver et privat
> rumfartøj der mere end én gang kan bringe passagerer (»turister«) ud i
> rummet (mindst 100 km's højde)?

Ja, den mest geniale løsning jeg har set er et lille raketfartøj, der
bliver trukket op i (svjh) 20-25 km's højde med en "snor" af et jagerfly,
og herefter flyver resten af vejen selv.

Det bliver spændende at se, om rumturisme bliver til at betale for
almindelig mennesker. Var der ikke også noget med, at der var nogen, der
vandt en rumtur i en quiz på dansk tv for nogen år siden, som de stadig
venter på at få indfriet?

Martin Kristensen

"Mankind is headed for the cosmos" -- George W. Bush

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 18-01-04 12:21

"Martin Kristensen" <cruzer@gjk.deekay> wrote:

> [...]
>almindelig mennesker. Var der ikke også noget med, at der var nogen, der
>vandt en rumtur i en quiz på dansk tv for nogen år siden, som de stadig

TV2's Den store mission

Google søgning giver en masse hits:
http://www.google.com/search?q=%22den+store+mission%22&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0

f.eks. denne:
http://www.rummet.dk/367000c

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>