Mars gir ikke spinn-off = forbrugergavn
Fra : Bo Warming

Dato : 16-01-04 09:53

Mars gir ikke spinn-off = forbrugergavn

Teflon og burretape var også opfundet uden månefærd.

Rovsing (K) påstår nu(TV2 morgen 16-01-2004), at det vil gøre gavn for
menigmand, at Mars-færd kræver snild omdannelse af pis og lort til mad.

Men vor jord mangler ikke mad. Kun få % af fotosyntesen nyttiggøres.

"Krig er civilisationens far og mor" indså de gamle grækere, og Kant og
Spinoza uddybede, at vi ville være som chimpanser, hvis ikke våben-udvikling
havde skabt teknologi.

Men nu kører udviklings-maskineriet via markedsmekanismer og enorm rigdom -
og kører vildt og gavnligt.

Alt hvad WW2 gav os af produkt-fornyelse var nok også opstået i privat regi.

Dvs. man lyver for befolkningen, når man påstår at offentlige investering i
Mars-forskning kan tænkes at gøre mere gavn end månefærd,

(dvs nul)
(Satelitter til GPS og TV havde militær-begrundelse - ikke at sætte et
menneske på himmellegeme.)

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Ingolf

Dato : 17-01-04 15:19

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> [...]
>
> (dvs nul)
> (Satelitter til GPS og TV havde militær-begrundelse - ikke at sætte et

Der skal nok komme et par hundre skateboard-, ski- bil- rum- flyve-
computerspil der er baseret på 'korrekte Mars data'. Så er det næsten
ligesom at være der selv!. Og selvfølgelig en rover simulator.. uhada.. den
vil sælge næste juleaften :) Øjj.. hvor jeg glæder mig til at tordne rundt
på Mars i en gammel Volvo Amazon.

Fra : Bo Warming

Dato : 18-01-04 06:46

"Ingolf" <DONT_SPAMingolf@excite.com> wrote in message

> [...]
den
> vil sælge næste juleaften :) Øjj.. hvor jeg glæder mig til at tordne rundt

Ja, månefærden har givet os TV- og film-underholdning og den slags.

Har den givet os noget som en eller anden skatteborger værdsætter, uden at
denne person er ansat ved rumindustrien?

Corning Glass Inc har markedsført tungt klodset kogegrej som deres reklamer
hævder er af et keramisk materiale, der udvikledes til raketspidser.De er
blevet udkonkureret af bedre materialer i både danske og amerikanske
køkkener.
Hvad har Bjørn Franck Jørgensen planetarie-PR-typerne at prale af vedr
rum-spinnoff?
Statsansatte som ham og universitets-astro-popularisator Martin Knudsen er
aldrig konkrete, så mon ikke de lyver?

Når sidstnævnte vitser at han er så gammel at de ikke behøver tænke på
returbillet hvis de sender ham til Mars, så går Politiken i selvsving om at
vor klode har brug for ildsjæle. Sødt.

Teflon-løgnen fik vi aflivet, fordi nogle dk.videnskab-skribenter har fattet
usenets bold-ej-mand sigte, og ikke kommer her for at hvæse af selvopfundne
troll-fjendebilleder

Fra : Ingolf

Dato : 29-01-04 12:07

> [...]
den
> vil sælge næste juleaften :) Øjj.. hvor jeg glæder mig til at tordne rundt

Her er den første: "3D Mars Explorer 1.1.4"
http://www.softandco.com/a/12546/3D%20Mars%20Explorer.html

"Mars Explorer use the best of technology in order to display an amazing
number of polygons. With the help of the data from the NASA you can enjoy
various realistic landscapes, based on the real data from Mars.

Features :
3 programs :
1-Marsexplorer_fly.exe is just an application where you can fly as you want
and paint the Mars surface.
2-Marsexplorer_rec is an application that works like the FLY more but it
records everything you do in a file.
3-Marsexplorer_play is the screen saver. It is also an application that can
play a pre-recorded paths made with the RECORD mode.

-2 mode : Day and Night.
-Dynamic tesselation to display a very high number of polygon at higher
frame rate.
-Visual distance option setting, used to select the vision range.
-Paint option, used to display different textures according to the relief.
-Thresold option to tweak the minimum and maximum optimization to display
the landscape. Closer you are, more detail you see...
-Volumetric Fog.
-High expansion option to create different terrains from the same, by
stretching the landscape, can create smooth deserts to spikes.
-Resolution up to 1280x1024 in 24 bits.
-Optionnal messages to leave some words, the name of your company, some
thinkings..."
----

Volumetric Fog.. jaaaa. tåge på Mars? ;)

Fra : Pongo

Dato : 17-01-04 15:45

Bo Warming wrote:
> (dvs nul)
> (Satelitter til GPS og TV havde militær-begrundelse - ikke at sætte et
> menneske på himmellegeme.)

Fra et økonomisk synspunkt er det vel ligegyldigt om udviklingen drives
af konkurrence om at bygge det mest ødelæggende våben eller af
konkurrence om at komme først til Månen eller Mars. Det afgørende må
være, at der er et incitament, ud over de sædvanlige markedsmekanismer.
/Klaus