Tone vs frekvens
Fra : Vidal

Dato : 15-01-04 20:08

Hvis man skal omregne fra tone til frekvens er det vel ikke nok
at regne f.eks.:

A1 = 440hz A2 = 880hz

440/12 = 36.6

A# bliver således 440+36.6 ca. = 477 hz
Bb bliver 477 + 36.6 = 513 hz

Der må jo blive en ændring jo højre tonen bliver?

Er der en nem måde at regne det ud på, eller findes der tabeller
med den slags.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-04 20:25

"Vidal" <<vidal>@webspeed.dk> skrev:

>Hvis man skal omregne fra tone til frekvens er det vel ikke nok
>at regne f.eks.:

>A1 = 440hz A2 = 880hz

>440/12 = 36.6

Det er forkert. For at regne fra én tone til den et halvt trin
højere oppe (nabotonen) skal du gange med 12. rod af 2 som er ca.
1,05946

>Er der en nem måde at regne det ud på, eller findes der tabeller
>med den slags.

Med en lommeregner er det nemt nok. I gamle dage krævede det lidt
mere.

--
Bertel

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 15-01-04 22:25

Bertel Lund Hansen wrote:
> Det er forkert. For at regne fra én tone til den et halvt trin
> højere oppe (nabotonen) skal du gange med 12. rod af 2 som er ca.
> 1,05946

Hvilket så er en ligesvævende tempereret skala (det mest almindelige
idag, vil jeg gå ud fra?). I en ren (diatonisk) skala har vi:

Tone Forhold
c 1
d 1.125
e 1.25
f 1.3333
g 1.5
a 1.6667
h 1.875
c 2

Kunne være interessant at høre et musik-stykke spillet på denne måde.
Hvordan mon man ville konstruere halv-tonerne?

Der er lidt historie her:

http://www-math.cudenver.edu/~jstarret/tuninghist.html

Mvh Preben

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-01-04 23:01

Scripsit Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com>

> [...]

> Kunne være interessant at høre et musik-stykke spillet på denne
> måde. Hvordan mon man ville konstruere halv-tonerne?

Det kommer an på hvilken harmonisk funktion de har (i hvert enkelt
tilfælde). Hvis kompositionen benytter sig af enharmonisk omtydning,
bliver man nødt til at klippe en hæl her og der. I rigtig slemme
tilfælde kan det være man bliver nødt til at droppe ideen om den rene
stemning helt.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-04 23:05

Henning Makholm skrev:

> [...]
>bliver man nødt til at klippe en hæl her og der. I rigtig slemme
>tilfælde kan det være man bliver nødt til at droppe ideen om den rene

Husker jeg ikke ret at Compeniusorglet i Frederiksborg Slotskirke
er stemt på en speciel måde?

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-01-04 18:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er forkert. For at regne fra én tone til den et halvt trin
> højere oppe (nabotonen) skal du gange med 12. rod af 2 som er ca.
> 1,05946

Netop. Man kan også sige at den tone der ligger præcis j halvtonetrin
over kammertonen (a1, enstreget a), har frekvensen

f = (440 Hz)·2^(j/12)

hvor j evt. kan være negativ.

For eksempel har enstreget d, d1, en værdi på j = -7 , så frekvensen
bliver (440 Hz)·2^(-7/12)=293,7 Hz.

(Ideelt set burde det være en fuldkommen/ren kvint, og så skulle fre-
kvensen have været (440 Hz)/(3/2)=293,3333 Hz, men sådan er det altså
ikke i moderne musik.)

Værdierne for j kan man finde i denne tabel:

c cis d dis e f fis g gis a ais h
subkontraoktav -48 -47 -46
kontraoktav -45 -44 -43 -42 -41 -40 -39 -38 -37 -36 -35 -34
store oktav -33 -32 -31 -30 -29 -28 -27 -26 -25 -24 -23 -22
lille oktav -21 -20 -19 -18 -17 -16 -15 -14 -13 -12 -11 -10
enstreget oktav -9 -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 0 1 2
tostreget oktav 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
trestreget oktav 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
firstreget oktav 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36

I øvrigt kan man også regne den anden vej. For eksempel svarer en fre-
kvens på f=1000 Hz (høres ofte som prøvesignal på tv) til en værdi af
j på j=14,21. Det vil sige at tonen er 21/100 halvtone højere end et
h2. Så vidt jeg véd, siger man at tonen er 21 cent højere end h2.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Vidal

Dato : 16-01-04 21:35

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:40081C0F.3F51177C@jeppesn.dk...
> Netop. Man kan også sige at den tone der ligger præcis j halvtonetrin
> over kammertonen (a1, enstreget a), har frekvensen

> f = (440 Hz)·2^(j/12)
>
> hvor j evt. kan være negativ.

Hvad er j for en værdi?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Peter Weis

Dato : 16-01-04 21:54

"Vidal @webspeed.dk>" <<vidal> wrote:
> "Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev_

> Hvad er j for en værdi?

Det står i sætningen over formlen: Det er antallet af halvtoner over a1.

mvh
Peter

Fra : Vidal

Dato : 16-01-04 23:57

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse news:bu9jkk$6l4$1@sunsite.dk...

> Det står i sætningen over formlen: Det er antallet af halvtoner over a1.

OK, den havde jeg ikke lige fattet.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-01-04 18:20

"Vidal <" wrote:

> Hvad er j for en værdi?

Du kan se værdien af »j« i den tabel jeg anførte.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 15-01-04 21:41

Vidal < wrote:

> [...]
>
> Der må jo blive en ændring jo højre tonen bliver?
>
> Er der en nem måde at regne det ud på, eller findes der tabeller

Hej Villy

Som Bertel skriver, skal man gange med en fast faktor for at komme til
næste node.

Grunden til det er, at vores høresans opfatter frekvenser logaritmisk!
Det er ikke fordi der nogle smarte mennesker, som synes det var "sjovt"
at anvende logaritmer.

For os er frekvensændringen ligestor når man går:
fra Hz til Hz

Ligemeget startfrekvensen, vil vi opfatte en fordobling (faktor 2) ens.
Det samme gælder "skæve" faktorer som f.eks. 1,05946 osv. Dog opfatter
vores øre høje frekvenser (ca. 10000-20000 Hz) lidt anderledes - det er
vistnok grunden til, at det er en kunstart, at stemme de høje tangenter
på et klaver og en harpe med overtoner.

Audio engineering - an introduction:
http://www.ee.washington.edu/conselec/CE/kuhn/audio/95x3.htm

The relationship between musical notes, frequencies and the various
instruments is shown in the graph below:
http://www.ee.washington.edu/conselec/CE/kuhn/audio/95x35.gif

Adressen blev fundet via:
http://da.wikipedia.org/wiki/H%F8resans

-

Vi opfatter også lydtryk logaritmisk. Det er grunden til at vi bruger
den logarimiske forholdsenhed Bel eller dB (deci-Bel).

mvh/Glenn

Fra : Vidal

Dato : 16-01-04 12:08

"Vidal @webspeed.dk>" <<vidal> skrev i en meddelelse news:4006e47d$0$184$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Hvis man skal omregne fra tone til frekvens er det vel ikke nok
> at regne f.eks.:

Tak for svarene.

Venlig hilsen

Villy dalsgaard

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 19-01-04 14:53

"Vidal @webspeed.dk>" <<vidal> skrev i en meddelelse

> Hvis man skal omregne fra tone til frekvens er det vel ikke nok
> [...]

Det er under alle omstændigheder forkert da A# og Bb er den samme tone.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Vidal

Dato : 19-01-04 23:06

"Tappe & Bang-Mortensen" <sbm@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Vidal @webspeed.dk>" <<vidal> skrev i en meddelelse

> Det er under alle omstændigheder forkert da A# og Bb er den samme tone.

Der skulle helt klart have stået H, eller evt B. I praksis havde
jeg nok ikke taget fejl.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard