Et hurtigt spørgsmål...
Fra : Anders Nielsen

Dato : 13-01-04 15:17

Hvordan udtales et decimaltal som fx 3,25?

Skal det udtales "Tre komma femogtyve" eller "Tre komme to fem"?
Jeg mindes at have hørt engang at cifre efter kommaet skal udtales
enkeltvis.

Hilsen Anders

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 13-01-04 15:23

Det sidste er korrekt - tre komma to fem

Fra : Anders Nielsen

Dato : 13-01-04 15:29

Det var sørme hurtigt. Taksa.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-01-04 15:31

Anders Nielsen skrev:

>Hvordan udtales et decimaltal som fx 3,25?

Der har for ikke så længe siden været en længere tråd om det i
dk.kultur.sprog.

Man kan ikke sige at den ene udtale er mere rigtig end den anden.
De fleste siger "tre komma femogtyve". Ved tre cifre efter
kommaet er det mindre klart hvilken form der foretrækkes. Ved
fire er der ikke nogen der siger noget med titusinde; cifrene
læses enkeltvis eller i grupper - ofte to ad gangen.

>Skal det udtales "Tre komma femogtyve" eller "Tre komme to fem"?
>Jeg mindes at have hørt engang at cifre efter kommaet skal udtales
>enkeltvis.

Når ungerne skal lære om decimaltal, er man nødt til at presse
dem til at udtale hvert ciffer for sig. Ellers tror mange at 1,26
er større end 1,8. Når forståelsen er på plads, er det mindre
væsentligt hvordan de udtales.

--
Bertel

Fra : Christian Vinter

Dato : 13-01-04 16:20

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> dem til at udtale hvert ciffer for sig. Ellers tror mange at 1,26
> er større end 1,8. Når forståelsen er på plads, er det mindre

AHA! Jeg vidste ikke, det var derfor, jeg en gang for længe siden har lært
det. Jeg er så autoritetstro, at jeg kun ville sige tre komma to fem, for det
har jeg fået at vide i skolen, jeg skal.
På den anden side siger jeg også "side seks otte" til mig selv, hvis jeg i
registeret af en bog kan se, jeg skal slå op på side 68.

-vinter

--
Christian Vinter
Student of astrophysics.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 15-01-04 02:53

On Tue, 13 Jan 2004 15:30:41 +0100, Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>kommaet er det mindre klart hvilken form der foretrækkes. Ved
>fire er der ikke nogen der siger noget med titusinde;

Det ville da også være ret bizart.

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-01-04 15:47

"Anders Nielsen" <anders_nielsen@webspeed.dk> writes:

> Skal det udtales "Tre komma femogtyve" eller "Tre komme to fem"?

Ja. I langt de fleste tilfælde ville jeg bruge det første, men det
andet er også korrekt. Jeg ville nok studse lidt over det i daglig
tale.

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-01-04 18:21

Peter Makholm wrote:

> Ja. I langt de fleste tilfælde ville jeg bruge det første, men det
> andet er også korrekt. Jeg ville nok studse lidt over det i daglig
> tale.

Jeg ville altid sige decimalerne enkeltvis, altså »tre komma to fem«.
I daglig tale ville jeg til gengæld slet ikke sige kommaet, men fx
sige:

- En lille slikkepind koster tre femogtyve

- En basketkurv skal da ikke hænge tre meter og femogtyve over gulvet

- Filmen varer tre en kvart time

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-01-04 21:48

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Ja. I langt de fleste tilfælde ville jeg bruge det første, men det
> andet er også korrekt. Jeg ville nok studse lidt over det i daglig
> tale.

Jeg ville aldrig sige "tre komma femogtyve". Det føles simpelthen
forkert. Jeg vil sige "tre komma to fem" hvis det giver mening at
tale med den præcission, ellers bare "tre en kvart".

/L

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 13-01-04 22:12

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Jeg ville aldrig sige "tre komma femogtyve". Det føles simpelthen
> forkert. Jeg vil sige "tre komma to fem" hvis det giver mening at
> tale med den præcission, ellers bare "tre en kvart".

En årsag til at udtale cifrene hver for sig åbenbarer sig
når, man skal tage mod diktat.

Når man hører

tre komma fem-og-tyve-hundrede,

så er sansynligheden for, at man allerede er begyndt at
skrive 2,5 ret stor, hvilket betyder, at man skal til
at viske.

(Lærere, som "lige" skal høre et lommeregnerresultat,
kender problematikken.)

--
Jens Axel Søgaard

Fra : PM

Dato : 13-01-04 23:11

Den forstår jeg ikke, man hører 3 men begynder at skrive 2 ???

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 14-01-04 01:30

(Læs venligst 3,5 her)

--
Jens Axel Søgaard

Fra : N. Foldager

Dato : 15-01-04 06:39

Anders Nielsen:

>Hvordan udtales et decimaltal som fx 3,25?
>
>Skal det udtales "Tre komma femogtyve" eller "Tre komme to fem"?
>Jeg mindes at have hørt engang at cifre efter kommaet skal udtales
>enkeltvis.

Det kommer an på sammenhængen, hvad der er hensigtsmæssigt.

Hvis det drejer sig om et pengebeløb, vil man formentlig aldrig sige
"3 komma to fem kroner", men bare "tre femogtyve"; forstået som 3
kroner og 25 ører.

Skal man diktere et måletal til en anden, er "tre komma to fem" oftest
mere hensigtsmæssigt for den, der skal høre og skrive ned eller taste
ind. Især, når der kommer flere decimaler til.

Venlig hilsen

Niels Foldager