Temperatur (max/min)
Fra : Søren Badstue

Dato : 12-01-04 01:07

Hej gruppe

Jeg har et stykke tid gået rundt og overvejet om der findes en maksimal
temeratur?

Den minimale er 0 kelvin, det er når atomerne står helt stille, men hvad med
når atomerne når lysets hastighed? Det må da være umuligt at nå over (også
at nå lysets hastighed bl.a. pga. relativitetsteorien), så hvad er denne
temperatur?

Søren B.

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 12-01-04 11:15

Søren Badstue wrote:

> Jeg har et stykke tid gået rundt og overvejet om der findes en
> maksimal temeratur?

Principielt nej.

> [...]
> hvad med når atomerne når lysets hastighed? Det må da være umuligt at
> nå over (også at nå lysets hastighed bl.a. pga. relativitetsteorien),

Her skal man være klar over, at temperaturen ikke er et udtryk for
partiklernes hastighed, men deres kinetiske energi. Kinetisk energi kan være
translationel, og dermed ikke overstige lysets hastighed, men den kan også
være rotationel og vibrationel.

--
Steen Eiler Jørgensen
"Time has resumed its shape. All is as it was before.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-01-04 17:53

"Steen Eiler Jørgensen" wrote:

> [...]
> translationel, og dermed ikke overstige lysets hastighed, men den kan også

Ja, og selv om man tænker på relativitetsteorien, er der ingen grænse
for hvor stor bevægelsesenergien kan blive. Når molekylets fart nærmer
sig lysets fart c, går bevægelsesenergien mod uendelig. Derfor går
temperaturen også mod uendelig.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren Badstue

Dato : 12-01-04 23:44

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4002D0DB.AF60366F@jeppesn.dk...

<clip>
> [...]
> for hvor stor bevægelsesenergien kan blive. Når molekylets fart nærmer
> sig lysets fart c, går bevægelsesenergien mod uendelig. Derfor går

Tak skal I have begge to. Det var den med energien jeg havde misset. Så
giver det hele jo menling lige pludselig

--
Søren B.