Vand molekyle
Fra : Carl Jørgensen

Dato : 11-01-04 01:57

Jeg har været på brandkursus og vi talte om hvordan man slukker ild i
metaller ,da der jo findes metaller som kan brænde vi lærde bl.a aluminium.
Jeg foreslog at man kunne køle det af med vand. Indstruktøren sagde at ved
så høje varmegrader deler vand sig i 2 luftarter ilt og brint som så vil
give explosion, har i hørt om dette.
Med venlig hilsen
Carl Jørgensen

Fra : Bo Warming

Dato : 11-01-04 08:19

"Carl Jørgensen" <damgade93@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> så høje varmegrader deler vand sig i 2 luftarter ilt og brint som så vil

Ved en atomreaktorbrand og lignende extremt er meget muligt, som alm
brandslukning ikke behøver tage stilling til.

Aluminium har jeg på laboratoriet brændt ved termit-reaktion og slukket med
en anelse vand, og dit gentæntændelses-scenarie opstod ikke - og var nok
utænkeligt.

Ved langt over tusind grader kan H2 ohg O2 dannes af vand, men de vil typisk
diffundere ud og fortyndes til under antændelses-%

I den informative sammen-pooling af viden om fyrfadslys og friturebrande på
denne ng ved nytårstid , nåede vi frem til, at mange flammer, hvoraf nogle
slukkes, kan skabe overtænding, idet dampe fra det slukkede antændes af de
ikke-slukkede, og en kort, uskadelig stikflamme kan opstå.
Dit aluminium-scenarie snerper hen ad dette.
Et fantastisk sammenfald om omstændigheder kan nok gøre 1. vand til 2.
knaldgas til 3. vand - so what?

Mon ikke din lærer havde for travlt med at sætte sig i relief som
underholder - ligesom brandinstruktører der hælder vand i friture som
uinteressant "legalt fyrværkeri".
Akademiker-snobberi siver ned i lavere lag og bliver endnu mere uetisk og
skadeligt end da professor-snobberne opfandt deres vandrehistorier.

En brand i en dynge aluminium-spåner bør ikke slukkes med vand, hvis der er
træhus tæt ved, for kogende vand spreder brændstoffet - det er så banalt at
der næppe i vor oplyste tid er sket ulykker af den art udenfor urban legend
fantasiverdenen. Men de få steder hvor aluminium kan antændes ved brand og
særlig indsigt kræves, er nok en håndfuld industrier i DK og disse har
special-viden, og det er pjat at gøre brandinstruktion-elever til
halvstuderte røvere

" Tåber og kloge folk er lige uskadelige. Kun halvtåberne og de
halvkloge, de er de farligste. Goethe

"Det er bedre at studere med måde end at blive gal af for megen
lærdom.Ludvig Holberg

Fra : LR

Dato : 11-01-04 12:09

> [...]
> så høje varmegrader deler vand sig i 2 luftarter ilt og brint som så vil

Der har lige været lidt om det på debatten på ing.dk:

http://cph.ing.dk/konf/root/bagnet/html/2598.all.html

Vandgas, C + H2O -> CO + H2 er et eksempel ved høj temperatur.

Mvh,

Lasse

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 11-01-04 12:21

> Jeg har været på brandkursus og vi talte om hvordan man slukker ild i
> metaller ,da der jo findes metaller som kan brænde vi lærde bl.a
aluminium.

Al er som vi ved et overordentlig brugbart materiale ...
Al2O3 er et overordentligt stabilt materiale (smeltep. 1800-2000). Al er
reaktiv med O2 og Al2O3 dækker almindelige Al-overflader.
Vi brændte en sæk øl-dåser af, i en tønde. Det var faktisk først senere at
jeg forstod, at det dryppende brændende stads faktisk var aluminium. Det
brænder fint over en bestemt relativ høj tærskel-temperatur. Jeg tror at
mangel på ilt efterlod en del smeltet Al tilbage i bunden af tønden (Al skal
åbenbart koge for at bryde Al2O3-hinden i en smeltet 'pyt' for at brænde af
sig selv).
Al brænder ved en høj temperatur, men der skal specielle omstændigheder til
for at et Al-bål kan bænde og nære sig selv - tilsyneladende. Så jeg vil
snarer omformulere problemstillingen: Når Al brænder er det meget varmt, men
ikke fordi det nødvendigvis er Al der brænder.
Jeg kunne forestille mig eksplosive omstændigheder hvor vand lægger sig over
en smeltet pøl af Al - i en brand vil de rimeligvis søge samme veje (nedad).
Metallets varmeledning + god kontakt vand&aluminium = effektiv
dampudvikling. En brand der skiller vand i H og O - sådan en varm brænd har
nogle selvindlysende problemer. Mon ikke den kemiske flytning af energi er
kortvarig og med eksplosionsfaren når O og H 'brænder sammen' igen som et af
de mindre problemer.

Jeg ved ikke om en brændmand kan bruge den indsigt.

> Jeg foreslog at man kunne køle det af med vand. Indstruktøren sagde at ved
> så høje varmegrader deler vand sig i 2 luftarter ilt og brint som så vil
> give explosion, har i hørt om dette.

Carsten

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-01-04 13:23

"Carl Jørgensen" skriver:

> [...]
> så høje varmegrader deler vand sig i 2 luftarter ilt og brint som så vil

Det må være en misforståelse, godt nok brænder aluminium
ved så høj en tempertur at det ikke er sikkert at man kan få
vandstrålen til at ramme inden at den er fordampet.
Så derfor er det bedre at hælde jord på.

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 12-01-04 18:12

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det må være en misforståelse, godt nok brænder aluminium
> ved så høj en tempertur at det ikke er sikkert at man kan få
> vandstrålen til at ramme inden at den er fordampet.
> Så derfor er det bedre at hælde jord på.

Man bruger skum til at slukke f.eks brande i skibe og biler.

Fra : LR

Dato : 11-01-04 12:24

Jeg øjner et system:

Al + H2O -> AlO2 + 2H2?

Der er altså ikke tale om at vand spaltes til H2 og O2 (selv om det også er
muligt), men at et meget varmt stof oxyderer meget hurtigt og udvikler H2,
som jo kan eksplodere sammen med luftens O2.

Mvh,

Lasse

Fra : LR

Dato : 11-01-04 12:37

> [...]
> muligt), men at et meget varmt stof oxyderer meget hurtigt og udvikler H2,
> som jo kan eksplodere sammen med luftens O2.

Ja hej igen

Min teori: Mens man hælder vand på, vil der dannes H2, og det vil ske ind
til luftens H2-koncentration når sit magiske antændelsespunkt, hvor det hele
eksploderer som knaldgas.

Jeg tror ikke, at varmen direkte spalter rent vand i H2+O, for det ville jo
forbrænde *løbende* straks efter fremstilligen og dermed ikke opbygge nogen
eksplotion som ovenstående.

Men igen - kun gætterier!

Mvh,

Lasse