Lidt mere sten
Fra : Kasper Malmberg

Dato : 09-01-04 23:11

Hej gruppe,,

Inspireret af Spangkuk's "SÆR" sten post, så har jeg også lige nogle
billeder jeg godt kunne tænke mig at have nogle kloge hovder kiggede nærmere
på !!

Billederne ligger i dk.binaer under "lidt mere sten"..

Stenen vejer 1608 g
fylde = 700 ml

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Spangkuk

Dato : 09-01-04 23:32

> Stenen vejer 1608 g
> fylde = 700 ml

...og jeg troede min så underlig ud !!

Din ligner en forstenet svamp, eller en gammel knogle.

Glæder mig til at høre nærmere om den.

Spang

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-01-04 23:38

Kasper Malmberg skrev:
> Billederne ligger i dk.binaer under "lidt mere sten"..
> Stenen vejer 1608 g
> fylde = 700 ml

Sikken en flot 'taljesten'. Jeg skal vist vente lidt med
at 'kloge mig'. Kan ikke få vægtfylden til at passe.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 09-01-04 23:44

vægtfylden er måske ikke helt præcis, jeg målte hvor meget vand der kunne
være i min gryde, lagde stenen i og tog den op og målte hvor meget vand der
var tilbage, og der manglede mellem 6,5 og 7 dl..

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-01-04 09:33

Kasper Malmberg skrev:
> vægtfylden er måske ikke helt præcis, [...] mellem 6,5 og 7 dl..
> Stenen vejer 1608 g fylde = 700 ml

Altså en vægtfylde omkring 2,3 - 2,4 ... hmm.

Vil du fortælle hvor den er fundet?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 10-01-04 09:55

JEg fandt den da jeg var barn,, jeg kan ikke med sikkerhed huske hvor det
var, men jeg har altid troet at det var ved Hals bådhavn, ved udmundingen af
Limfjorden mod Kattegat.. Den har længe ligget i mine forældres garage men
jeg fandt den igen får et par år siden. Den var fyldt men kalk, men rensede
den da jeg genfandt den...

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-01-04 13:26

Kasper Malmberg skrev:

> [...]
> i mine forældres garage men jeg fandt den igen får et par år siden.
> Den var fyldt men kalk, men rensede den da jeg genfandt den...

Hej Kasper

Det er jo lidt uheldigt, hvis stenen er kontamineret med kalk.
Er det fra kalkning af garagevæggen? Men bortset fra det, vil
jeg lige nævne at grunden til at jeg udbrød "taljesten", straks
da jeg så dine billeder, er at der ofte er en 'prosaisk' forklaring
på en strandstens form. Nemlig den at stenens materiale har
forskellige hårdheder, og derfor er slidt forskelligt i de mange
år den har ligget i brændingen og er blevet slidt til dens
nuværende form.

Hvis en sten fx består af to lag kvarts (med hårdhed=7) og
et mellemlag med en lavere hårdhed, vil den som strandsten
få en form, som ligner en 'talje'. Deraf navnet "taljesten". Det
er derfor jeg ikke er 'helt' sikker på at du sidder med en forstenet
hvalknogle.

Men jeg er spændt på, hvad de geologisk kyndige finder frem
til. Under alle omstændigheder vil det være en god ide at få
sådan en spændende og flot sten undersøgt hos en faggeolog.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 09-01-04 23:49

> Inspireret af Spangkuk's "SÆR" sten post, så har jeg også lige nogle
> billeder jeg godt kunne tænke mig at have nogle kloge hovder kiggede
> [...]

Mit umiddelbare indtryk er en rygknogle fra en mammut. Kan du lave en
syretest på den .. med 10% hcl eller evt toiletrens?

Carsten

Fra : Spangkuk

Dato : 10-01-04 00:23

> Mit umiddelbare indtryk er en rygknogle fra en mammut. Kan du lave en
> syretest på den .. med 10% hcl eller evt toiletrens?

Hehe...nu hænger du på den Malmberg...

Spang

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-01-04 00:36

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> skrev > Mit umiddelbare
indtryk er en rygknogle fra en mammut. Kan du lave en
> syretest på den .. med 10% hcl eller evt toiletrens?

Man kommer ikke langt med syretest på en forstening. Jeg kan med ret stor
sikkerhed sige at det må være en hvalknogle. Du får nok aldrig at vide fra
hvilken.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 11-01-04 20:47

> Man kommer ikke langt med syretest på en forstening.

Det var jeg ærlig talt ikke klar over. Du mener vel egentlig, at en
oprindelig (dyre) knogle ikke vil reagere på 10 % HCl? Jeg må da tilstå, at
de fleste af mine kalkskallede fossiler reagerer på HCl. Kan du supplere
lidt mere?

> Jeg kan med ret stor
> sikkerhed sige at det må være en hvalknogle.

Det tror jeg du har ret i - og det er bestemt ikke den første hvalknogle i
Hals!

> Du får nok aldrig at vide fra
> hvilken.

Carsten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-01-04 21:54

> [...]
at
> de fleste af mine kalkskallede fossiler reagerer på HCl. Kan du supplere

En ægte forstening (og det tyder dette eksempel på at være) er egentlig en
afstøbning i stenmateriale af noget, der ikke eksisterer mere, heller ikke
den kalk det oprindeligt bestod af. Men er stenmaterialet kalkholdigt, vil
det selvf. reagere, det siger blot ikke noget om hvad det fossile emne
bestod af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 13-01-04 12:29

> En ægte forstening (og det tyder dette eksempel på at være)

Det er jo det der kan afgøres af en syretest.
Der er overhovedet ikke noget ved 'forsteningen' som antyder at det skulle
være replaceret eller en ægte forstening som du kalder det. Tvært imod er de
store dyreknogler som findes i Danmark ofte originale knogler.

er det egentlig noget du ved noget om?

/Carsten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-01-04 17:26

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo det der kan afgøres af en syretest.
> Der er overhovedet ikke noget ved 'forsteningen' som antyder at det skulle
> være replaceret eller en ægte forstening som du kalder det.

Der er ikke nogen knogler der har den vægtfylde. Desuden ser den blank ud.

> Tvært imod er de
> store dyreknogler som findes i Danmark ofte originale knogler.

> er det egentlig noget du ved noget om?

Det gør d u nok, så det ville jo være pænere at du bare serverede din
viden for os, i stedet for at drage mit (vrøvl?) i miskredit.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 13-01-04 20:05

> Der er ikke nogen knogler der har den vægtfylde.

En porøs knogle kan have den vægtfylde.
At antage en SiO2-replaceret forstening vil netop give en for høj vægtfylde

> Desuden ser den blank ud.

og?

> Det gør d u nok, så det ville jo være pænere at du bare serverede din
> viden for os, i stedet for at drage mit (vrøvl?) i miskredit.

Jeg har foreslået en syretest som, hvis positiv, er et stærkt indisium for
at der er tale om en knogle. Når du tilsyneladende har problemer med den
logik er det da klart jeg mistænker dig for ikke at være alt for langt inde
i det du snakker om og derfor finder grund til at drage dit vrøvl i
miskredit - om du vil udtrykke det på den måde.

Carsten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-01-04 21:55

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> skrev

> At antage en SiO2-replaceret forstening vil netop give en for høj
vægtfylde

Hvor højt kommer den da op? (jeg troede at de godt 2 passede med sten).
Mener du at knoglekalk har den vægtfylde?

> og?

.....'stenagtig', en hvalknogle er normalt ret mat.

> Jeg har foreslået en syretest som, hvis positiv, er et stærkt indisium for
> at der er tale om en knogle. Når du tilsyneladende har problemer med den
> logik <cut>

Indicium ja, men som allerede nævnt ikke noget bevis.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 13-01-04 23:13

Dette er klippet ud af din indledende post. En reaktion på mit forslag om at
lave en syretest

snip
Man kommer ikke langt med syretest på en forstening.
snip

Dermed har du inden testen fastslået at det er en forstening (replacering af
CaCO3 med SiO2 er vel det du mener) og ikke en original knogle. Det kan du
have nogle uverificerede indicier om. Eftersom emnet efter al sansynlighed
ikke er en forstening, men en original knogle, så mener jeg du har villedt
spørgeren og miskrediteret mig - i bedste fald forhindret muligheden for at
finde ud af det.

Fra : CasperLasper

Dato : 12-01-04 13:59

"Kasper Malmberg" <kryton-nospam@tiscali.dk> wrote in

> [...]
> nærmere på !!
>
> Billederne ligger i dk.binaer under "lidt mere sten"..

Hej Kasper

Jeg har kigget på dine billeder. Hvis man kigger på "billede 028.jpg" er
det tydligt at du har et par skruer løs (under skærmen). Dette er tydligvis
fordi du har drukket (beviset er til højre for skærmen). Baggrunden består
muligvis af en forstening af en eller anden slags. Jeg er rimelig sikker på
at objektet i forgrunden vil kunne bruges som seng af en person ved navn
Cirkeline.

Håber det er svar nok.

CasperLasper