Mobil med GPS - hvilke muligheder er der?
Fra : dk_sz

Dato : 05-02-04 01:30

Jeg står for snart gerne vil udskifte en ældre mobiltelefon.
Samtidigt er jeg begyndt at få brug for GPS! Hvad vil i anbefale?

Mine behov er såmænd blot: Telefon, GPS, SMS i den rækkefølge (alt andet er
bare bonus)!

Plusser:
* Desto større skræm desto bedre (evt. kunne telefonen
være uden "fysisk" tastatur, men i stedet for baseret på en touch screen).
* Gerne en GPS der kan tale - i hvert fald vigtigt hvis skærmen er lille!
* Desto mere bedre/præcis GPS'en er desto bedre.
* Desto mere "frihed" man over sin telefon desto bedre.
* Desto mere "robust" mobil desto bedre (dog ikke særligt vigtigt, jeg skal
nok passe godt på den).

Jeg har fx læst at >3's< 920 motorola ikke er ægte GPS, men noget der hedder
A-GPS...? Virker det?
Derudover har jeg også læst at >3< fx begrænser hvad man kan installerer på
den...

mvh
Thomas

Fra : ASC

Dato : 05-02-04 14:39

dk_sz <dk_sz@hotmail.com> wrote in article
<40218e57$0$95028$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
hedder
> A-GPS...? Virker det?
> Derudover har jeg også læst at >3< fx begrænser hvad man kan installerer

Hej,

såvidt jeg husker, så har Benefon en GSM telefon, som også indeholder en
GPS.

www.benefon.com

Men om den kan købes i DK, ved jeg ikke.

mvh

ASC

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 05-02-04 21:01

Spreder denne tråd til GPS-gruppen: dk.teknik.satellit.navigation

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "dk_sz"
<dk_sz@hotmail.com> mumbled in
> Jeg står for snart gerne vil udskifte en ældre mobiltelefon.
> Samtidigt er jeg begyndt at få brug for GPS! Hvad vil i anbefale?

Godt spørgsmål!

> Mine behov er såmænd blot: Telefon, GPS, SMS i den rækkefølge
> (alt andet er bare bonus)!

Jeg har ikke prøvet den, men jeg har en Garmin GPS12 og er MEGET
tilfreds, så jeg tror at Garmin NavTalk GSM er god - den får
ihvertifald god kritik i nyhedsgrupperne!
http://groups.google.com/groups?num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8
&newwindow=1&q=navtalk+&sa=N&tab=wg

> Plusser:
> * Desto større skræm desto bedre (evt. kunne telefonen
> være uden "fysisk" tastatur, men i stedet for baseret på en touch
> screen).

Desværre - men skærmen er stor.

> * Gerne en GPS der kan tale - i hvert fald vigtigt hvis skærmen er
> lille! * Desto mere bedre/præcis GPS'en er desto bedre.

Den kan sluttes til en bærbar hvor du kan installere alle former
for GPS software der kan tale!

> * Desto mere "frihed" man over sin telefon desto bedre.
> * Desto mere "robust" mobil desto bedre (dog ikke særligt vigtigt,
> jeg skal nok passe godt på den).

Jeg kender ikke NavTalk's holdbarhed, men deres andre produkter
tåler lidt af hvert!

> Jeg har fx læst at >3's< 920 motorola ikke er ægte GPS, men noget
> der hedder A-GPS...? Virker det?

Efter lidt søgning med Google fandt jeg ud af at A-GPS betyder
assisted GPS(tm), som skulle betyde at GPS'en hurtigere får en
lock og derved hurtigere kan fortælle hvor man er, ved at bruge
oplysninger fra mobilmasterne - det er lidt på samme måde som
DGPS - Differential GPS - men jeg tror ikke at det er lige så
præcist og jeg ved ikke om det er "ægte" GPS.

> Derudover har jeg også læst at >3< fx begrænser hvad man kan
> installerer på den...

Det er der vist noget om, da de vil sikre at mobilen ikke bryder
sammen hvis man downloader et tilfældigt program, men det kan
andre nok bekræfte.

Fra : dk_sz

Dato : 06-02-04 10:29

> Mine behov er såmænd blot: Telefon, GPS, SMS i den rækkefølge (alt andet

Mange tak for de svar jeg har fået!

mvh
Thomas Schulz