Lånetelefon under reparation?
Fra : Morten K. Nielsen

Dato : 05-02-04 00:13

Hej!

Jeg har altid oplevet, at man kan låne en mobiltelfon af forhandleren, mens
ens egen er til reparation. Stor var min overraskelse dog, da Fona i Herning
sagde, at man ikke kunne låne en telefon hos dem, mens min T68i skulle
repareres. For nylig læste jeg dog i Politiken, at Forbrugerstyrelsen havde
sagt, at en mobiltelefon er en så væsentlig ting i ens hverdag, at man
skulle have stillet en lånetelefon til rådighed. Det vidste sælgeren ikke
noget om. Han sagde, at jeg da altid er velkommen til at skrive en mail til
deres hovedkontor. Fin service (ironi)!

Nu er mit spørgsmål, hvad andre forhandlere gør? Og jvf. artiklen i
Politiken og side 24 i www.fs.dk/kg/rp_03.pdf , så har jeg vel egentlig krav
på at låne en telefon?

Venlig hilsen Morten

Fra : Christian Poulsen

Dato : 05-02-04 00:19

> så har jeg vel egentlig krav på at låne en telefon?

Nej, det er en ekstra service.

Dog plejer de fleste butikker at have et 'gammelt lig' som man kan låne.
Men mange steder skal man også tage forbehold for et begrænset antal låne-
telefoner, og har de mange reparationer inde, så er det ikke altid man kan
låne en.

Men jeg vil betegne det som en service. Lige meget hvad www.fs.dk siger.

Fra : Morten K. Nielsen

Dato : 05-02-04 00:46

Selvfølgelig er det ok, hvis de kun har et begrænset antal lånetelefoner. Så
kan man bare komme tilbage ugen efter, hvis de alle er udlånt. Men sælgeren
sagde, at det slet ikke var muligt at låne en telefon i Fona.

/Morten

Fra : Christian Poulsen

Dato : 05-02-04 03:03

> Men sælgeren sagde, at det slet ikke var muligt at låne en telefon i Fona

De har måske haft dårlig erfaring med det, eller de har ikke haft en god
nok administration af deres låne-telefoner. Det drejer sig jo nok om kroner
og øre i den sidste ende :/

Fra : JMo.

Dato : 05-02-04 00:29

Morten K. Nielsen wrote:

> Politiken og side 24 i www.fs.dk/kg/rp_03.pdf , så har jeg vel
> egentlig krav på at låne en telefon?

Prøv at læse hele siden (læg især mærke til 2.spalte, afsnittet efter 2.
bullet: "Der skal foretages en samlet afvejning af de 4 hensyn[...]"), og
side 28.

Det er lidt kringlet, og bliver ikke nemmere af, at dette blot er
Forbrugerstyrelsens holdning, men ikke noget der er efterprøvet ved
domstolene.

Det hele bunder i, hvad "uforholdsmæssige omkostninger" er. Og da
SonyEricsson ikke dækker forhandlerens omkostninger ved lånetelefoner, og
avancen på telefoner er meget lav, er det altså ikke nogen helt nem
problemstilling.

Måske du skulle tage sagen op med forbrugerstyrelsen, så der kunne komme en
afgørelse på området?

(Iøvrigt: Hvis du blot vil have ordnet din telefon hurtigt, kan du prøve at
kontakte TeleCare eller TeleService - de reparerer telefoner under garanti,
uanset hvor de er købt - lige præcis Fona sender faktisk blot telefonen
videre til TeleService. Så her har du mulighed for at spare nogle dages
reparationstid. www.teleservice.com / www.telecare.dk)

Fra : Morten K. Nielsen

Dato : 05-02-04 08:31

> Prøv at læse hele siden (læg især mærke til 2.spalte, afsnittet efter 2.
> bullet: "Der skal foretages en samlet afvejning af de 4 hensyn[...]"), og
> side 28.

Jeg har læst hele siden

> Måske du skulle tage sagen op med forbrugerstyrelsen, så der kunne komme
en
> afgørelse på området?

Jeg mener netop at der stod i artiklen, at der var kommet en afgørelse på
området. Men nu kan jeg jo ikke finde artiklen, da den ca. er en måned
gammel.

Tak, det vil jeg overveje!

/Morten