Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pol-filter ?
Fra : Anders Siboni

Dato : 23-04-01 15:56

Da jeg købte mit Sigma 28-200 objektiv i sin tid, købte jeg et UV-filter
med - mest for at beskytte frontglasset. Mit spm. lyder nu, om et Pol-filter
(el. Skylight filter) vil kunne give mig mere farve-mættede billeder ?
I Hama's brochure vises der en mærkbar forskel, men er det også gældende i
praksis ? (jeg er altid skeptisk over for de salgsbrochurer!). En fotosælger
sagde engang at det gav "postkort-billeder" - men at han iøvrigt foretrak en
realistisk gengivelse af farverne.
Og kan man bruge pol-filteret på altid (som beskyttelse) eller skal man tage
det af ved f.eks. indendørs optagelser ?
Skal man i givet fald bruge et lineært el. et cirkulært polfilter ? (Canon
EOS 50n med ovennævnte objektiv).

Gode råd og erfaringer efterlyses !

mvh. Anders Siboni

Fra : "Hans Chr. Sørensen"

Dato : 23-04-01 17:05

Hverken UV- eller skylightfilter har nogen stor praktisk betydning for farvemætningen i billedet, men det er da en god ting at have på objektivet som beskyttelse mod ridser og lignende.

Derimod kan et polfilter, under visse omstændigheder, give mere farvemættede billeder da det fjerner polariseret lys. Jeg vil ikke anbefale at have det siddende på objektivet fast, da det giver en del lystab. Ej heller at bruge det indendørs, hvis du har blitz på.

Til autofokus objektiver skal du bruge et cirkulært polfilter, og husk polfilteret er det sidste du drejer på inden optagelsen da objektivet drejer rundt og dermed ændrer indstilling. (Hvis det ikke har indvendig fokusering.)

Med venlig hilsen
Hans Chr. Sørensen

homepage: http://www.tune.dk/hcs
homepage: http://www.hcstune.subnet.dk (Billedsiden)

Fra : Rune Baess

Dato : 23-04-01 17:08

> [...]
Pol-filter
> (el. Skylight filter) vil kunne give mig mere farve-mættede billeder ?

Et polfilter kan, fordi dets primære formål er at filtrere reflekteret lys,
give stærkere farver.
Det er tilfældet når du bruger det til billeder med vand eller våde
overflader
(blade / græd efter regnvejr, glas, lakeret træ, biler! osv.)
Derudover har det oftre en kraftig virkning på himmelen, dog mest i medlys
og
når solen står lavt...

Et skylightfilter er primært til at varme farvetemperaturen lidt op, hvis
lyset er for koldt (blåligt) i fx. overskyet, personligt foretrækker jeg et
UV som beskyttelse, da jeg ofte fotograferer indendørs.

Er dit udgangspunkt at få farvemættede billeder, er det måske værd at
overveje en film med mere farvemæssigt skub i, - bruger du dias kunne Fuji
Velvia være en mulighed, ellers prøv en Kodak Supra, eller måske Royal Gold
100...

> [...]
fotosælger
> sagde engang at det gav "postkort-billeder" - men at han iøvrigt foretrak

Der er en smagssag, men fotograferer du meget natur / landskab, er
polfilteret en rar følgesvend, men til fx. portrætter ret overflødigt...

> Og kan man bruge pol-filteret på altid (som beskyttelse) eller skal man
tage
> det af ved f.eks. indendørs optagelser ?

Nej, det er et filter man klasker på ved udvalgte lejligheder, det tager jo
en del lys 1,5-2 blænder, og er i de fleste situationer helt unødvendigt...

> Skal man i givet fald bruge et lineært el. et cirkulært polfilter ? (Canon
> EOS 50n med ovennævnte objektiv).

som regel cirkulært til nye kameraer, pga. autofukus eller lysmåler (jeg kan
aldrig huske den præcise begrundelse...)

Rune

Fra : Fototal.dk

Dato : 23-04-01 18:44

> [...]
> Det er tilfældet når du bruger det til billeder med vand eller våde
> overflader (blade / græd efter regnvejr, glas, lakeret træ, biler! osv.)

Selv tørre flader reflekterer en del lys. Derfor vil polfilteret ofte have
en effekt.

> Derudover har det oftre en kraftig virkning på himmelen, dog mest i medlys
> og når solen står lavt...

Dette er ikke helt korrekt.
Polfilteret har størst effekt på den blå himmel vinkelret på solens bane ned
til dig. Altså ca. med siden til solen.
Det har ikke den store effekt i direkte med- eller modlys.

> Der er en smagssag, men fotograferer du meget natur / landskab, er
> polfilteret en rar følgesvend, men til fx. portrætter ret overflødigt...

Man kan jo diskutere hvad der er en realistisk gengivelse af farver.
På en klar sommerdag bliver den blå himmel ofte meget blegere/lysere på
billeder. Derfor kan man argumentere for at et polfilter giver en mere
realistisk gengivelse af den blå himmel.

Det er på grund af AF.

--
Mvh: Finn / Fototal.dk

*** NYT: Fotografering.org har skiftet navn til: Fototal.dk ***
Besøg os på: http://www.fototal.dk/

Fra : Rune Baess

Dato : 23-04-01 20:22

> [...]
ned
> til dig. Altså ca. med siden til solen.
> Det har ikke den store effekt i direkte med- eller modlys.

Det var nok skyerne jeg tænkte på...

Rune

Fra : Morten Sylvest Olsen

Dato : 23-04-01 22:41

Fototal.dk <use77@fototal.dk> wrote:
[...]

Ja, det må man da håbe! Ellers ville de vel være perfekte sorte legemer, og
nok temmelig svære at se! :)

Mvh Morten

Fra : Fototal.dk

Dato : 24-04-01 12:39

> [...]
have
> : en effekt.
>
> Ja, det må man da håbe! Ellers ville de vel være perfekte sorte legemer,

Men det ville gøre vores hobby så meget lettere!

Fra : torsten.balle.koefoe~

Dato : 23-04-01 23:48

On Mon, 23 Apr 2001 17:44:26, "Fototal.dk" <use77@fototal.dk> wrote:

> [...]
>billeder. Derfor kan man argumentere for at et polfilter giver en mere
>realistisk gengivelse af den blå himmel.

Det er også mit indtryk, at polfilter ofte (ikke kun ved blå himmel) kan
give en farvegengivelse, der svarer mere til det reelle synsindtryk. Jeg
har en mistanke til, at det er vores hjerner, der pepper lidt op på
farverne, når der er mange refleksioner, for hvis jeg kigger efter, kan
jeg godt se refleksionerne, men umiddelbart registrerer jeg dem ikke.
Eller også skal jeg bare holde lidt igen med mit LSD-forbrug.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

(Replace servername in address with: subetha<dot>dk)

Fra : Kim Østrup

Dato : 23-04-01 18:56

Rune Baess <rune@(removethisthing)baess.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9c1k0k$495$1@news.inet.tele.dk...
SNIP
> Derudover har det oftre en kraftig virkning på himmelen, dog mest i
medlys
> og når solen står lavt...

Den største effekt opnåes i en retning af 90 grader ift. solen i
relation til den blå himmel.

> [...]
jeg et
> UV som beskyttelse, da jeg ofte fotograferer indendørs.

Det bedste råd (men også mest besværlige er faktisk at tage sit
beskyttelsesfilter af inden man tager billeder.

> [...]
Fuji
> Velvia være en mulighed, ellers prøv en Kodak Supra, eller måske Royal

En anden diasmulighed er Kodaks E100VS (VS=Vivid Saturation).

> [...]
tager jo
> en del lys 1,5-2 blænder, og er i de fleste situationer helt

Polfiltre ændrer farvebalancen og bør derfor kun anvendes hvis det er
for at fjerne reflekser.

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Anders Siboni

Dato : 24-04-01 06:36

> [...]
> overveje en film med mere farvemæssigt skub i, - bruger du dias kunne Fuji
> Velvia være en mulighed, ellers prøv en Kodak Supra, eller måske Royal

Jeg bruger normalt Fujicolor Superia 400, som all-round film, da jeg hele
tiden veksler mellem at tage billeder indendørs og udendørs. Er Royal
Gold-serien bedre (mht farvemætning) ?

> Nej, det er et filter man klasker på ved udvalgte lejligheder, det tager
jo
> en del lys 1,5-2 blænder, og er i de fleste situationer helt
unødvendigt...

På de råd og kommentarer jeg har fået, bliver min konklusion at jeg beholder
mit UV-beskyttelsesfilter og spare pengene på pol-filteret. Jeg var ikke
klar over at det åd så meget lys.

Mvh. Anders Siboni

Fra : Kristian Amby

Dato : 24-04-01 22:39

>På de råd og kommentarer jeg har fået, bliver min konklusion at jeg beholder
>mit UV-beskyttelsesfilter og spare pengene på pol-filteret. Jeg var ikke
>klar over at det åd så meget lys.

Hvorfor dog det. det er da 2 ting der intet har med hinanden at gøre.
Det er da det eneste filter, der har nogen reel betydning til
farvefoto. MEN man skal nu passe på, man kan godt overdrive brugen at
det.

Mvh
Kristian Amby

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-04-01 16:52

"Rune Baess" <rune@(removethisthing)baess.dk> wrote in message

> Der er en smagssag, men fotograferer du meget natur / landskab, er
> polfilteret en rar følgesvend, men til fx. portrætter ret overflødigt...

Jeg synes nu ellers at et polfilter kan gøre temmeligt meget ved hud. En
kedelig tør hud ligner noget fra en Nivea-reklame med rette brug.

En gang i en fjern fortid havde jeg et stykke polfilm, jeg placerede foran
blitzen og i kombination med et polfilter på kameraet ku' man nærmest
trylle.

mvh
Jan