Battarier - Hvad er bedst for dem?
Fra : Kent

Dato : 17-01-04 13:46

Jeg har fået ny mobiltelefon idag (Nokia 6600)..
Jeg vil gerne være sikker på at mit batt. kommer til og holde i længest
tid..
Hvor mange timer skal den have 1, 2, 3 og 4. gang??
Hvilken lader er bedst? Rejselader, lynlader, normal/den der følger med?
Hvordan veligeholder jeg batt. bedst??

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-01-04 13:52

On Sat, 17 Jan 2004 13:45:46 +0100
"Kent" <Kent@mobiltoner.dk> wrote:

> Jeg har f_et ny mobiltelefon idag (Nokia 6600)..
> Jeg vil gerne v_re sikker p_ at mit batt. kommer til og holde i
> l_ngest tid..
> Hvor mange timer skal den have 1, 2, 3 og 4. gang??
> Hvilken lader er bedst? Rejselader, lynlader, normal/den der f_lger
> med? Hvordan veligeholder jeg batt. bedst??

Det bedste du kan gøre er at bruge det fuldt ud indtil det er helt tomt,
og så først derefter lade på det. Angående lader, så er den normale vist
den bedste, da lynladeren bare fyrer mere op og derfor presser batteriet
til at tage alt hvad det kan på kortest mulig tid.

Fra : Kent

Dato : 17-01-04 14:17

jeg har bare hørt noget om det kun var Ni-MH batt det var sådan, og andre
regler gælder for Li-ion..
Er dette rigtigt??

Fra : Hornbech

Dato : 17-01-04 14:45

Ja jeg har også forstået det sådan at Li-ion sker der ikke noget ved at
"klat-lade"
Men man kan evt. finde noget om det her:
http://www.batterier.dk/

Mvh
René

Fra : Jesper Hansen

Dato : 17-01-04 16:23

Kim Schulz wrote:
> [...]
> normale vist den bedste, da lynladeren bare fyrer mere op og derfor
> presser batteriet til at tage alt hvad det kan på kortest mulig tid.

Det var kun de gamle NiCD der s´kulle behandles på den måde.
NiMh kan det diskuteres, men nu er det jo et Li-Ion batteri der sidder i en
6600, og det kan man bare bruge som man vil.

Mvh Jesper

Fra : Olesen

Dato : 17-01-04 14:38

"Kent" <Kent@mobiltoner.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor mange timer skal den have 1, 2, 3 og 4. gang??

Det burde elektronikken selv klare.

> Hvilken lader er bedst? Rejselader, lynlader, normal/den der følger med?

Den der følger med.
En lynlader skader vidst ikke, blot
lader + batteri er nyeste type.

> Hvordan veligeholder jeg batt. bedst??

Bruge det til apparatet slukker af sig selv,
og så lade det op igen. Ganske enkelt.
Mener ikke, der er statistisk bevis
for, dên fremgangsmåde sku' være
direkte dårlig...