Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
IR fotografering med DSLR
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 07-02-04 20:38

Hvad skal der til for at jeg kan fotografere IR billeder med mit D30?

Som jeg har forstået det skal der et IR filter på objektivet, men hvilket,
og hvor kan det købes og hvad koster det?

Som jeg forstår det kræver det at kameraet kan registrere det infrarøde lys,
hvilket det lader til at mit D30 kan, da man kan se lys fra en
fjernbetjening på billeder.

Skal der mere til for at jeg kan tage IR billeder, og er der andre der har
erfaringer med det?

--
Martin Kaltoft

Fra : max

Dato : 07-02-04 20:42

"Martin Kaltoft"
> [...]
> fjernbetjening på billeder.
>
> Skal der mere til for at jeg kan tage IR billeder, og er der andre der har

Måske har manden her svaret:
http://www.naturfotograf.com/index2.html
-max-

Fra : Klaus Madsen

Dato : 08-02-04 04:17

> [...]
> fjernbetjening på billeder.
>
> Skal der mere til for at jeg kan tage IR billeder, og er der andre der har

Hej Martin

Nej, der skal såmænd ikke mere til end et IR-filter, du har jo allerede
tjekket dit kamera

Jeg købte et Hoya Infrared R72 jeg kan ikke helt huske hvor meget det
kostede, men det
var ikke nogen herregård. Der er ikke så mange forretninger der ligger inde
med den slags,
så jeg bestilte det hos Bingo Foto og de havde det hjemme i løbet af en uge.

Du kan se et par billeder jeg har taget på nedenstående links. Det er godt
nok ikke et Digitalt SLR
kamera, det havde jeg ikke på det tidspunkt. Billederne er taget med et
Epson Photo PC850.

http://www.pbase.com/image/8886198

http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=47974

De to første links er til mine egne billeder, men ellers kan jeg anbefale
følgende sider:

http://home.twcny.rr.com/scho/newpics/intro.html

http://dpfwiw.com/ir.htm

http://dpfwiw.com/ir.htm

http://www.atsf.co.uk/ilight/index.html

http://www.pixelagogo.com/Nikon990/Nikon990.html

Jeg glæder mig til at se nogle IR billeder fra dig

Mvh. Klaus
http://www.grafreaks.dk/foto/

Fra : Knud Bonke

Dato : 08-02-04 06:54

:
[...]
: --
: Martin Kaltoft

Sådan af ren nysgerrighed, er der ikke noget med fokusering når man fotograferer
med IR? På mine slr objektiver er der en rød fokuserings-streg til brug ved IR, og den
ligger da noget ved siden af den "normale"
Jeg mener, det infrarøde "lys" bryder helt anderledes igennem en linse (?) Hvordan
kan man kompensere for det med alt den automatik der findes i dag ?
Hilsen Knud