Newfounderlænderhvalp ønskes
Fra : Lene Hansen

Dato : 07-02-04 12:59

Jeg kunne faktisk godt tænke mig en newfoundlænder til. Min gamle
newfoundlænder er 7 år og har været vant til at være alene, vil det være
synd at tage en hvalp i huset?

Noget andet er, at jeg ikke syntes jeg har råd til de 8.000 kr., jeg ved de
koster. Jeg ville gerne have en der ikke var så dyr, evt. uden stamtavle
(det havde min egen ikke og kostede derfor ikke ret meget). Men jeg har
kopier af hendes forældres stamtavler.

Er der nogen der ved hvor en sådan hund evt. kunne købes. Jeg ønsker en
hvalp på de 8 uger.

Hvis det skulle blive aktuelt, ville jeg helst have en tæve igen, men er det
godt med to hunhunde sammen?
Råd, tips og erfaringer ville jeg blive glad for at høre om.

Hilsen

Lene

Fra : Broegger

Dato : 07-02-04 15:43

"Lene Hansen" <le_ha@newmail.dk> fumlede med tastaturet og frembragte

> Jeg kunne faktisk godt tænke mig en newfoundlænder til. Min gamle
> newfoundlænder er 7 år og har været vant til at være alene, vil det
> være synd at tage en hvalp i huset?

prøv i dk.marked.privat.dyr det er gruppen der håndtere køb/salg af dyr.

Hvad med at finde en fra en kennel der måske har en mindre fejl der gør at
den ikke kan udstilles?

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-02-04 08:25

"Lene Hansen" <le_ha@newmail.dk> wrote in message
> [...]
> koster. Jeg ville gerne have en der ikke var så dyr, evt. uden stamtavle
> (det havde min egen ikke og kostede derfor ikke ret meget). Men jeg har

<flame suit on>
Det er netop havlpekøbere som dig som er med til at ødelægge en race som er
så plaget af HD som newfs.
Hvorfor ikke ofre de penge, har du råd til at fodre 2 så store hunde ?
Vores flat koster 500 kr / mdr i foder, det tager 16 mdr, så har den kostet
det samme som stamtavlen.
<flame suit off>

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Lene Hansen

Dato : 09-02-04 10:18

Jeg avler som bekendt ikke, min hund er steriliseret. Og ja, jeg ved hvad
det koster at holde hund og jeg har sagtens råd til to hunde. En veninde har
købt en meget fin newfoundlænder med en alen lang stamtavle og har givet
over 8.000 kr. for den. Den havde hun kun et år, så viste et røntgen at
hunden havde så svær en HD at den blev aflivet kort tid efter på grund af
ulidelige smerter. Den kamp hun har været igennem, lige fra avler til dansk
kennelklub, for at få en form for erstatning, eller få bremset avlen hvor
hun havde købt sin hund. Hvor er vi så henne. En hund til de dyre penge er
jo ingen garanti for en hund der er sund og rask åbenbart. Det har i hvert
fald afskrækket mig fra at købe dyre hunde, især når man ingen opbakning har
fra dem der burde hjælpe hvis der alligevel viser sig at være noget galt.

Men kom ikke og fortæl mig om jeg har råd til at have hund eller to eller
tre, du eller andre kender jo intet til mig eller min økonomi. Der er og kan
jo være andre grunde..............

Lene

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-02-04 11:25

> [...]
har
> fra dem der burde hjælpe hvis der alligevel viser sig at være noget galt.

Fuldstændig det samme har noget af min familie været ude for.
Men jeg holder stadig på at stambøgerne er en større sikkerhed end hvis de
ikke er der.

> [...]
> tre, du eller andre kender jo intet til mig eller min økonomi. Der er og

Du skrev "...at jeg ikke syntes jeg har råd til de 8.000 kr., jeg ved de
koster."

Fra : Lene Hansen

Dato : 09-02-04 11:55

I mine øjne er der forskel på at skal have mellem 8- 10.000 kr. op ad
lommen (med min venindes erfaringer i baghovedet) og så at have en løbende
økonomi, hvor der er rigelig plads til at have råd til foder, dyrlæger
o.s.v. til en eller to hunde.
Hvis en fin stamtavle gav mig en 100% garanti for at jeg fik en sund rask og
dejlig hund og at den kom fra seriøse opdrættere, så ville jeg ingen
betænkelighed have ved at give det det nu engang koster. Men for "os"
almindelige købere er det svært at gennemskue de useriøse. Det er i hvert
fald helt forkert at det som min veninde har oplevet ikke har fået avleren
til at stoppe opdrættet, eller få tage de hunde ud af avlen der ikke bør
bruges. Og det er endnu mere forkert at hun kan stå med klare beviser fra
dyrlægens side og de bakker hende 100% op med dokumentation for at få hjælp
mod denne opdrætter, og hun får at vide at det er noget DKK skal gå ind i,
at de hos DKK så ikke gør mere ved sagen.
Nogenlunde det samme har jeg oplevet hos en opdrætter af ægte katte. Her har
jeg for en del år siden købt to fine katte (med stamtavler!) Og siden viser
det sig at en af mine katte bliver alvorligt syg og må aflives, og selvom
jeg henvender mig til opdrætteren, nægter denne kendskab til at hun skulle
have sygdommen inde i sin "besætning". Senere får en dyrlæge dog talt over
sig og det viser sig at det HAR hun faktisk.
Jeg må tilstå at en fin stamtavle altså ikke gør mig mere tryg, selvom det
burde gøre det.
Det min veninde oplevede hos den opdrætter, det var tydeligt et spørgsmål om
penge og ikke så meget på dyrenes sundhed. Det kan kun fremkalde foragt hos
mig, og jeg ville ikke ane hvor jeg skulle finde en opdrætter jeg ville føle
jeg kunne stole på.

Lene

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-02-04 12:20

> [...]
> lommen (med min venindes erfaringer i baghovedet) og så at have en løbende
> økonomi, hvor der er rigelig plads til at have råd til foder, dyrlæger

Det er selvfølgelig rigtigt, men tror du chancerne for en rask hund er
større fordi den er uden papirer ?
Vel nærmere mindre ikke ?

> [...]
> mod denne opdrætter, og hun får at vide at det er noget DKK skal gå ind i,
> at de hos DKK så ikke gør mere ved sagen.

Så lad være med at købe hund der, fortæl potentionelle hvalpekøbere om det,
udbred kendskabet til denne opdrætters metoder i specialklubben etc.

> [...]
> sig og det viser sig at det HAR hun faktisk.
> Jeg må tilstå at en fin stamtavle altså ikke gør mig mere tryg, selvom det

Måske ikke, men man kan jo stadigvæk se (dokumenterer) forældrenes HD
bedømmelse og AA etc.

> [...]
hos
> mig, og jeg ville ikke ane hvor jeg skulle finde en opdrætter jeg ville

Enig, men mon ikke nogle fra specialklubben kan hjælpe dig ?

Fra : Leyna

Dato : 09-02-04 13:10

On Mon, 9 Feb 2004 12:19:41 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>"Lene Hansen" <le_ha@newmail.dk> wrote in message
>
>Det er selvfølgelig rigtigt, men tror du chancerne for en rask hund er
>større fordi den er uden papirer ?
>Vel nærmere mindre ikke ?

Når man hverken skal avle eller udstille, så kan jeg ærlig talt ikke
se hvad man skal med fine papirer på sin hund. Jeg har kun haft een
racehund, og den betalte vist dyrlægens fritidshus på Bahamas.
Mine blandinger har jeg aldrig haft de store problemer med rent
sygdomsmæssigt, men uanset om man vælger det ene eller det andet, så
er risikoen der jo. Fordi der er fine papirer er der jo ingen
garantier for at hundene er 200% raske. Sygdom kan ramme alle, og
personligt mener jeg at racehunde er noget mere skrøbelige end
blandinger... men det er min personlige overbevisning.
Jeg har intet imod opdræt af racehunde, men jeg ville til en hver tid
selv vælge en blanding, da min personlige erfaring siger mig, at de
ikke er nær så sarte som de "ægte" hunde. Genetiske fejl pga. indavl
har man ikke den store risiko for, hvis man vælger en blanding, men
hvis man vælger en racehund uden papirer, så ville jeg nok også sige
fra, for det kunne tyde på, at der netop ER noget galt med hunden.
Hvis det blot er noget raceatypisk (at den f.eks er for stor/lille),
så er det da ok, men jeg ville alligevel være skeptisk. Så hvis det er
dér du vil hen, så er vi enige, men en look-alike ville da være fint
for mig.
Og så er 8.000-10.000 kr. lige på en gang altså temmelig mange penge
for de fleste. Det har jeg da heller ikke råd til at gi' for en hund,
selvom jeg gerne ville. Men at man ikke har råd til anskaffelsesprisen
betyder altså ikke at dyret ikke bliver passet og plejet. Selv har jeg
det sådan at uanset om der er penge til det eller ej, så skal hundene
altså til dyrlægen når de har behov for det, og de fleste dyrlægen
forstår også hvis økonomien er anstrengt, og giver gerne et tilbud om
at splitte regningen op. Det kan man vist ikke når man skal anskaffe
hunden...?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-02-04 13:45

"Leyna" <leyna@leyna.dk> wrote in message

> [...]
> Mine blandinger har jeg aldrig haft de store problemer med rent
> sygdomsmæssigt, men uanset om man vælger det ene eller det andet, så

Nu var det jo ikke racerene kontra blandninger der var tale om. Vi kan
hurtigt blive enige om at de fleste blandinger er meget raske. Desværre er
der så måske andre problemer med temperament, kommende størrelse og
udseende.

> [...]
> personligt mener jeg at racehunde er noget mere skrøbelige end
> blandinger... men det er min personlige overbevisning.

Det gælder ikke alle racer.
Men nogle racer er meget udsatte for visse ting, specielt pga. at racen ikke
vil se problemerne i øjnene.

> Jeg har intet imod opdræt af racehunde, men jeg ville til en hver tid
> selv vælge en blanding, da min personlige erfaring siger mig, at de
> ikke er nær så sarte som de "ægte" hunde.

Det afhænger meget af hvilken race man vælger.
Vores race, flatcoated retriever er en meget sund og harmonisk race. Mens
fx. schæfere, som jo alt andet lige burde have et meget større avlsmateriale
har mange problemer med specielt HD og AA.

> [...]
> hvis man vælger en racehund uden papirer, så ville jeg nok også sige
> fra, for det kunne tyde på, at der netop ER noget galt med hunden.

Tak, så er vi enige.

> [...]
> så er det da ok, men jeg ville alligevel være skeptisk. Så hvis det er
> dér du vil hen, så er vi enige, men en look-alike ville da være fint

Men nogle gange er det ikke nok med en look-alike
Det kunne være at man gerne ville træne de steder hvor de rene er

> [...]
> forstår også hvis økonomien er anstrengt, og giver gerne et tilbud om
> at splitte regningen op. Det kan man vist ikke når man skal anskaffe

Hvis man ikke spørger for man jo ikke noget svar.
Desuden kunne det måske også være at den vare som newfs opdrætterne sælger
ikke er så meget værd med de skavanker som racen har.

Fra : Lene Hansen

Dato : 09-02-04 14:23

Den newfoundlænder jeg har nu, er købt for 7 år siden, fra en opdrætter der
havde avlet i mange år, men som ville stoppe, simpelthen fordi de ikke
orkede mere. De to sidste newfoundlændere de havde, havde kun fået én hvalp.
Og det var den, der blev min nuværende hund. Og jeg syntes de var ærlige
omkring det at der altså ikke var lavet en stamtavle på den hund jeg så
købte. Jeg syntes også de var meget fleksible med hensyn til at der blev
givet kopier af forældre og forfædres stamtavler, som jeg lod en dyrlæge
gennemgå, og selvom jeg ikke fik en stamtavle med, så fik jeg en dejlig
hund. Min "billige" hund uden stamtavle, har jeg da haft mere held med end
min venindes dyre hund med stamtavle.
Jeg vil nu også give mit besyv med og mener altså også at uægte hunde (og
katte) er langt mere sunde og uden sygdomme og skavanker end racerene dyr.
Jeg har kun haft "rundkørsler" ind til jeg købte min newfoundlænder. Men jeg
kender mange med racerene hunde, der er gode klienter hos dyrlægerne.

Lene

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-02-04 14:28

> [...]
> hund. Min "billige" hund uden stamtavle, har jeg da haft mere held med end

Den måde du fik en hund uden stamtavle er vist heller ikke den normale.

> [...]
jeg
> kender mange med racerene hunde, der er gode klienter hos dyrlægerne.

Det er nok rigtigt. Men de "urene" kan have andre problemer så som
adfærdsmæssige. Desuden synes jeg at det kan da måske være et problem at man
ikke ved hvordan hunden kommer til at se ud som voksen, og hvordan dens
temperament bliver ?

Fra : Lene Hansen

Dato : 09-02-04 14:50

Lige præcis. Der er nemlig rigtig mange dejlige hunderacer, og nu er jeg
selv faldet meget for newfoundlænderen.
Og efter jeg har prøvet at have uægte hunde (som bestemt har været dejlige
hunde), så var lysten der altså til at få denne newfoundlænder, netop fordi
jeg elsker dens udseende og temperament. Lige så stor den er, lige så god er
den.
Jeg kender også én der har haft den mest blandede hund der vist fandtes, men
den måtte også aflives som ganske ung p.g.a. en svær HD, så der er
selvfølgelig ingen garanti for sygdomsfrie hunde, racerene eller ej. Men det
der gør mig ked af det på dyrenes vegne er at avlerne ikke prøver at avle
noget mere uden om de sygdomme der er. Jeg ved godt der er mange seriøse
avlere (håber jeg da), men der er altså også nogle der ikke tager de så
alvorligt. Lige netop schæferen, som du er inde på, ved jeg også er en
hunderace med mange problemer. Flatcoatretriveren er jeg også blevet
anbefalet som den mest robuste racerene hund.
Men jeg elsker stadig newfoundlænderen, den passer så godt til mig selv og
mit liv.

Lene

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-02-04 14:54

> [...]
fordi
> jeg elsker dens udseende og temperament. Lige så stor den er, lige så god

Jeg kan da kun give dig ret.

> [...]
> den måtte også aflives som ganske ung p.g.a. en svær HD, så der er
> selvfølgelig ingen garanti for sygdomsfrie hunde, racerene eller ej.

Hvis en lab med C eller D i HD og en flat med B eller C i HD fik hvalpe
kunne de sagtens ende med at blive C eller D.

> [...]
> hunderace med mange problemer. Flatcoatretriveren er jeg også blevet
> anbefalet som den mest robuste racerene hund.

Jeg håber det fortsætter sådan.

> Men jeg elsker stadig newfoundlænderen, den passer så godt til mig selv og
> mit liv.

Jeg håber du bliver heldigere end din veninde eller min onkel/tante.

Fra : Broegger

Dato : 09-02-04 22:00

> Lige præcis. Der er nemlig rigtig mange dejlige hunderacer, og nu er
> jeg selv faldet meget for newfoundlænderen.

Netop det er det bedste argument for at købe fra en anerkendt kennel der
også elsker racen. Stambøgerne er jo netop det bedste våben mod
hundehandlere der kun avler kvatititet.

Har du overvejet muligheden af at gå efter en hund med en mindre
skønhedsmæssig fejl? De kan tit fåes med en betydelig reduktion i prisen
men har stadig det sunde gener de fleste avlere arbejder efter.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : JSC

Dato : 09-02-04 14:41

> Det afhænger meget af hvilken race man vælger.
> Vores race, flatcoated retriever er en meget sund og >harmonisk race.

Det bliver spændende om det holder ved. Flatten er jo godt på vej til at
blive en udstillingshund, hvor udseende er alt afgørende. Der skal nok komme
avlere som er villig til at gå på kompromis med sundheden. Jeg kan allerede
se argumenterne for mig - Den skal ikke bruges hårdt til jagt, så vi kan
godt avle på en gang C-hofter når nu hunden er flot. (Sådanne argumenter har
jeg hørt fra goldens avlere.....)

Jeg har selv en flat med gode blandede linier, hvor sundheden/temperamentet
er i top, det bliver så nok aldrig en udstillingshund...

I øvrigt er jeg så enig i at en stambog er en ganske god mulighed for at
vurdere hundens chancer/risiko for at få arvelige sygdomme...

En raceren hund uden stamtavle, må da få alle advarselslamper til at
blinke.....

Mvh.
Jørgen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-02-04 14:51

"JSC" <JSC@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> se argumenterne for mig - Den skal ikke bruges hårdt til jagt, så vi kan
> godt avle på en gang C-hofter når nu hunden er flot. (Sådanne argumenter

Der er sikkert nogen der er sådan.
Heldigvis synes jeg at der er en overvægt af opdrættere (i øjeblikket) som
vægter dualhunden højt. Dette betyder jo at jagtdelen også vægtes en del, og
det er vigtigt.

> Jeg har selv en flat med gode blandede linier, hvor
sundheden/temperamentet
> er i top, det bliver så nok aldrig en udstillingshund...

Det samme har vi, vores er A i hofter. Men pga. at hun er for høj efter
standarden vil hun sandsynligvis ikke få hvalpe.

> I øvrigt er jeg så enig i at en stambog er en ganske god mulighed for at
> vurdere hundens chancer/risiko for at få arvelige sygdomme...

Helt enig.

> En raceren hund uden stamtavle, må da få alle advarselslamper til at
> blinke.....

Helt enig.

Fra : Lene Hansen

Dato : 09-02-04 14:56

Det er da klart. Nu har jeg prøvet at fortælle hvordan jeg købte min newf
uden stamtavle og det fandt jeg helt ok. Men kom der én og ville sælge mig
en ægte hvalp, som jeg ingen mulighed fik for at se forældres papirer og evt
et dyrlægetjek af hundene, så ville jeg da aldrig købe sådan en hvalp. Det
ville da også få mig til at sige fra.
Men man kan jo i enkelte tilfælde få en hund på den måde jeg fik min uden
der er sygdomme som baggrund for en manglende stamtavle. Men jeg kan regne
ud at så "heldig" er man nok kun en gang.

Lene

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-02-04 15:14

> [...]
> der er sygdomme som baggrund for en manglende stamtavle. Men jeg kan regne
> ud at så "heldig" er man nok kun en gang.

De opdrættere som du skrev om, som havde solgt en hund som skulle aflives,
sælger de så uden stamtavle ?
Hvis ja, så er det vel nemt for DKK at fratage deres muligheder for at reg.
under DKK, da alt afkom skal vel registreres ?

Fra : Lene Hansen

Dato : 09-02-04 15:37

Nu går jeg ud fra du mener den hund min veninde købte? Hvis det er den du
mener, så ved jeg ikke hvor historien er endt i dag. Min veninde kan ikke få
kontakt til opdrætterne og tilsyneladende er de flyttet. Så jeg ved ikke
hvordan det er i dag. Men jeg ved min veninde har været hele møllen op og
prøvet at få trumfet igennem at den opdrætter havde problemer. Men jeg ved
også at hun ikke kom videre og aldrig fik nogen erstatning, fordi DKK ikke
gjorde noget ved sagen, i hvert fald ikke så det hjalp hende.

Lene

Fra : Jytte

Dato : 09-02-04 16:20

Lene Hansen wrote:
> [...]
> videre og aldrig fik nogen erstatning, fordi DKK ikke gjorde noget
> ved sagen, i hvert fald ikke så det hjalp hende.

DKK har ingen magt til at få opdrættere til at betale pengene tilbage. De
kan kun smide opdrættere der ikke følger reglerne ud. Så kan vedkommende
fortsætte et andet sted eller opdrætte uden stamtavle.
Ikke engang forbrugerklagenævnet har magt til at inddrive erstatning. Det
har kun domstolene.

Jytte

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-02-04 18:43

> Det er selvfølgelig rigtigt, men tror du chancerne for en rask hund er
> større fordi den er uden papirer ?
> Vel nærmere mindre ikke ?

at have to NF'ere rent privat, er ikke helt almindeligt idag.
Hvis man har kopier af forældrenes stambøger, som nu Lene har. Så er der to
muligheder. Enten har de ikke kunnet opnå de par første eller anden præmier,
som de skulle have, for at blive avlskåret, eller de har ikke været
udstillet. Det vil på ingen måder påvirke hvalpens helbred. Der findes
faktisk ret mange, som aldrig stiller op på udstilling, og mange af dem, som
endelig kommer, kommer kun den samme gang, fordi ejeren keder sig til døde
på udstillingen.

Jeg er også rimeligt sikker på, at Lene ikke ønsker at bekrige NF
opdrættere, eller løbe ud og opsøge potentielle hvalpe købere, og sige de
ikke skal købe hvalpe der, hvor den anden nu havde købt hendes HD hund.

Hvad der havde været endnu mere ønskeligt, når nu det er så stort et problem
med NF, var at DKK gik ind og sagde, at hunde med dårligere hofter end B, er
udelukket fra avl. Hellere gå ned til A end op til B2. Det vil nok være
hårdt i starten, men må vel gavne racen på langt sigt. Set med vore øjne,
er det jo kun hundens kvalitet vi tænker på, ikke om de har en god økonomi
på deres kennel. Hundefabrikkerne kan for den sags skyld, producere ganske
udmærkede hunde, men en hund opdrættet og plejet af et godt og kærligt
hjerte, og kvaliteten i højsædet, er nu en gang Nr. 1.

M.V.H.....Benny..

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 09-02-04 15:26

"Lene Hansen" <le_ha@newmail.dk> writes:
> [...]
>evt
>et dyrlægetjek af hundene, så ville jeg da aldrig købe sådan en hvalp.

Øhh, du vil ikke selv investere i papirer på den hund du skal have, men
forlanger at opdrætteren skal have papirer på sine hunde, og dermed have
givet fuld pris for sine hunde. Er det dobbeltmoral?

I øvrigt får du svært ved at skaffe en ordentlig newf uden papirer. Så
vidt jeg husker må du ikke avle papirløst, hvis du er medlem af DKK. Der
skal søges dispensation, hvis der sker et fejlskud.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Lene Hansen

Dato : 09-02-04 15:45

Jeg har egentlig ikke sagt jeg ikke vil investerer i papirer på en evt.
hund, noget andet
er så at jeg aldrig ville have noget at bruge den til. Læs mine tidligere
skrivelser.
Da jeg købte min newf var det da klart jeg forventede der var papirer på
hende. Da jeg så kommer og får at vide at det er der altså ikke, så er det
vel igen klart at jeg stiller en masse spørgsmålstegn ved det. Så derfor fik
jeg kopier af forældres tavler. Og det syntes jeg ikke er dobbeltmoralsk.
Jeg ville sikre mig så godt som muligt også selv om jeg fik den billigere af
den grund.

Lene

Fra : dpl

Dato : 09-02-04 18:24

Lene Hansen wrote:
> [...]
> koster. Jeg ville gerne have en der ikke var så dyr, evt. uden stamtavle
> (det havde min egen ikke og kostede derfor ikke ret meget). Men jeg har

Flot... endnu en hvalpekøber der kan støtte de useriøse avlere der ikke
gider teste deres hunde, eller avler på syge dyr. Lige hvad racen har
brug for!

Lene, hvis en seriøs newf-avler tester sine dyr, og bruger den fornødne
tid på at vælge de rigtige avlsdyr, så er det altså ikke hvalpens
stamtavle der koster. Det er blot et stykke papir med et stempel, og
koster et par hundrede kroner!

Find en seriøs kennel, tjek forældrene stamtavler, og deres
test-resultater for HD mm. Det er sku ikke så svært. Så kan du jo smide
stamtavlen ud når du kommer hjem, hvis du har så meget imod sådan en.

Køber du derimod en hund uden at have styr på disse ting først, bliver
du nok del af en lang og kedelig statistik.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Lene Hansen

Dato : 09-02-04 19:13

Mon ikke det først og fremmest er avlerne der er skyld i at der avles syge
hunde, og ikke køberne uanset hvilke hunde og på hvilken måde de købes. I
mine øjne må det først og fremmest være dem der avler dyrene der står med
ansvaret og burde have samvittighed og moral nok til at avle uden om syge
dyr.
Med dette bliver der punktum i denne debat fra min side. Det er kørt helt af
sporet og det er kommet til at lyde som om jeg vil hænge alle opdrættere ud,
og det er absolut ikke tilfældet. Og jeg har faktisk prøvet at forklare
hvordan jeg fik min nuværende newfoundlænder. En hund der bare er og har
været en meget dejlig hund. En hund der kom fra en "gammel" kennel, hvor
parret ikke orkede mere efter at have opdrættet i mange år. Min hund blev
den sidste fra dette sted og de to avlshunde gik på "pension".

Lene

Fra : Jonas Andersen

Dato : 11-02-04 09:22

Jeg synes måske efter at have læst alle disse indlæg om stambøger, kryds,
HD, m.m. at pussigt nok, er der ingen der har nævnt en købskontrakt af nogen
art! De er måske rimelig vigtige, hvis man skal stille sig op mod en
opdrætter, ved ikke Lene om din veninde har haft sådan en, hvis hun har, så
undrer det mig meget, at sagen er forløbet som den er! Et godt råd kan måske
være, at lave en kontrakt med den evt. opdrætter, så man ikke ender i
fedtefadet... man kan jo lave så mange man lyster, sørg bare for opdrætters
samtykke! Nu har jeg selv kontakt til en new. opdrætter, og ja der er da
også store problemer med HD, men de hunde med svær HD, retunerer de pengene
til, og så er det op til køberen selv, om de vil beholde deres hund, eller
få den aflivet. Selvfølgelig findes der også mange useriøse opdrættere, men
køberer til dem, har ikke gjort deres lektie godt nok! Der findes jo også
omplaceringshunde, de er måske også en mulighed for dig! Selvom man avler på
HD-A, kan der godt komme en hund med HD-B, kender det fra min egen race!

Noget andet er som Christinan så også har nævnt nogle gange, at man ved
aldrig hvad man får, hvis man ikke har papirer på sin hund eller køber et
kryds!

Heidi...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-02-04 10:08

"Jonas Andersen" <jones@andersen.mail.dk> wrote in message
> [...]

> HD-A, kan der godt komme en hund med HD-B, kender det fra min egen race!

Jo, men det er jo snarere D eller E der er tale om i newf. ere.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået