Seat Ibizi 2000/2001 vs. Fiat Punto 1996/1~
Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 07-02-04 17:29

Hej folkens.

Jeg har tidligere stillet spørgsmål til jer ang. valg af brugtbil, hvor jeg
fik mange kompetente og brugbare svar. Selve købet er jeg lidt
tilbageholdende med, da jeg ikke har fundet "bilEN". Men, nu står mit valg
mellem at købe en ældre Fiat Punto SX/ELX af årgang 1996-1999 i et prisleje
omkring 40.000 - 60.000 kr, eller en Seat Ibiza Stella (1,4 eller 1,6, det
ligger ikke fast) af årgang 2000 eller 2001 i prislejet 90.000 - 125.000 kr.

For mig at se, så er der to ting, jeg skal være opmærksom på. Værditab og
vedligeholdelsesomkostninger. Forskellen i omkostningerne til "driften",
brændstof, forsikring, afdrag på lån og miljøafgift/vægtafgift virker
overkommelige (ca. 800-1000 kr. måneden), hvis jeg vælger den lidt dyre
løsning og køber en nyere Seat. Jeg er ret vild med Ibizaens instrumentbræt
og køreegenskaber, så jeg hælder mere til den side end til Puntoen.

Hvad kan bedst svare sig økonomisk mht. vedligeholdelsesomkostningerne? Min
økonomi bliver lidt stram de næste par år, da jeg skal igang med en
traineeplads (ejendomsmægler), så lige præcis de omkostninger skulle jeg
helst holde så langt nede som muligt. Det kan selvfølgelig være svært at
sige, for hver bil har vel deres eget liv og teer sig individuelt.

Der vil formentlig være mindre, der skal laves ved den nye Ibiza fremfor den
ældre Punto. Er det korrekt opfattet? Iflg. Bilmagasinet er Ibizaen ikke
videre bekostelig at holde ved lige, hvis man sørger for at tjekke visse
dele jævnligt og holder den godt. Puntoen er til gengæld temmelig billig i
reservedele.

Hvad ville I råde mig til? Jeg er absolut mest tændt på, at købe Ibizaen
grundet kvaliteten osv.

--
Mvh, Lasse K

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-04 17:42

"Lasse

(Snip en masse)

> Hvad ville I råde mig til? Jeg er absolut mest tændt på, at købe Ibizaen
> grundet kvaliteten osv.

Jeg ville tage de større afdrag og købe Ibizaen. Godtnok er Fiat'en
billigere i reservedele, men med italienere ved man aldrig... Du kan købe
dig en Punto, der aldrig fejler noget som helst, eller du kan risikere at få
en bil, der er samlet mandag efter julefrokosten, med dertil hørende
problemer i klynger... Jeg legede selv med tanken om en Fiat, da jeg
skiftede bil fornylig, men turde ganske simpelt ikke, selv om de kører
aldeles glimrende.

Seat er jo proppet med VW-teknik, og skulle derfor være nærmest udødelig
) - Og har nok en bedre samlekvalitet end Fiat'en, så du bliver fri for
alt for meget raslen. IMO er en Ibiza ihvertfald mere tiltalende en en
Punto.

Endelig er der det store (næsten vandtætte) argument. Alderen på bilen er
heller ikke ligegyldig. Og en bil fra 2000 eller nyere *burde* ikke volde
problemer, da den jo er "næsten" ny, mens en bil fra '98 eller tidligere,
trods alt er ved at komme i reperationsalderen..

VenHils
Peter

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 07-02-04 18:04

"Peter Juul" <juuls(snabela)stofanet.dk> wrote in message

> [...]

> problemer i klynger... Jeg legede selv med tanken om en Fiat, da jeg
> skiftede bil fornylig, men turde ganske simpelt ikke, selv om de kører

Med den nyere bil kan jeg vælge at afdrage lånet over en længere periode, så
det bliver ikke voldsomt meget dyre, medmindre jeg da vælger en Punto til
40.000 kr. og smider halvdelen til udbetaling, men så får jeg også ret
gammel bil, som der sikret skal ofres en del tid og ikke mindst kroner på.
Det betyder ikke så meget for mig, om jeg får en gæld på 50.000 kr. eller
120.000 kr., hvis værditabet ikke er synderligt meget større på den nyere
bil. Afdragene og den daglige økonomi betyder til gengæld lidt, når nu jeg
skal agere ludfattig trainee i et par år.

> [...]
> ) - Og har nok en bedre samlekvalitet end Fiat'en, så du bliver fri for
> alt for meget raslen. IMO er en Ibiza ihvertfald mere tiltalende en en

Lige mine tanker. Ibizaen oser IMO af kvalitet. Specielt instrumentbrættet
(modellen med kørecomputer) er ret lækkert.

> [...]
> problemer, da den jo er "næsten" ny, mens en bil fra '98 eller tidligere,
> trods alt er ved at komme i reperationsalderen..

Igen, lige mine tanker. Nu må vi se om andre kan skyde det i sænk.

Tak for svaret!

--
Mvh, Lasse K

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-04 18:18

"Lasse

> [...]
jeg
> skal agere ludfattig trainee i et par år.

Selvom man er "fuldbetalt" lønmodtager betyder alting noget, når det
kommer til kroner og øre. Jeg solgte min Xantia fra '93 fornylig og købte en
Megane 2001. Byttet kostede mig knap 110.000. Afdraget steg med 500 kroner
om måneden, men så sidder jeg osse med en 8 år nyere bil, og har dermed
mindre risiko for at skidtet brækker sig end jeg havde med Xantia'en (Som i
øvrigt kørte problemfrit i de knap 6 år/110 kkm jeg havde den.) Selvf.
førhøjer jeg mit billån, men de 500 extra pr. måned er godt givet ud, da jeg
ikke skal tænke på ny bil de næste 5-6 år, og så er skidtet betalt, og
situationen en ganske anden

VenHils
Peter

Fra : Lars Frandsen

Dato : 07-02-04 20:03

"Lasse Kristiansen" <nej@tak.dk> skrev i en meddelelse
<snip>

> Hvad ville I råde mig til? Jeg er absolut mest tændt på, at købe Ibizaen
> grundet kvaliteten osv.

Jeg vil heller ikke være et sekund i tvivl om at tage Seat'en. Jeg har selv
haft en Cordoba i 5 år uden nævneværdige problemer.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming