Bil og penge
Fra : Mette

Dato : 07-02-04 15:59

Hvis man uden at have pengene, skal ud og købe en gammel bil til 30 - 40 000
kr fra måske 1990, så er det mest oplagt vel at benytte et forbrugslån er
det ikke? - man får vel ikke et alm. billån til så gammel en bil, eller
hvad?

Indlæget er sendt i dk.forbruger, dk.fritid.bil, og dk.penge

Mette

Fra : Mogens...

Dato : 07-02-04 16:00

On Sat, 7 Feb 2004 15:58:33 +0100, "Mette"
<metteerik92@LÆSESIKKEhotmail.com> wrote:

>Hvis man uden at have pengene, skal ud og købe en gammel bil til 30 - 40 000
>kr fra måske 1990, så er det mest oplagt vel at benytte et forbrugslån er
>det ikke?

Kald det hvad du vil -> din kreditværdighed er afhængig af bevillingen

>man får vel ikke et alm. billån til så gammel en bil, eller hvad?

Du tænker på, at banken tager pant i bilen?
Det er de næppe med på...

/Mogens

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-02-04 16:20

Hej Mette,

"Mette" <metteerik92@LÆSESIKKEhotmail.com> wrote in

> [...]
> 40 000 kr fra måske 1990, så er det mest oplagt vel at benytte et
> forbrugslån er det ikke? - man får vel ikke et alm. billån til så

Hvis du har andet af værdi (læs: fast ejendom; hus; lejlighed) er det en
mulighed at undersøge hvad det vil koste at låne pengene med sikkerhed dér,
men det kan sagtens være at omkostningerne i forbindelse med etablering af
sikkerhed bliver for store til at det kan betale sig, når det ikke er et
større beløb.

En tredie mulighed kunne være at benytte sig af en kassekredit i banken.

** Lars

Fra : Ivan G

Dato : 07-02-04 20:38

"Mette" <metteerik92@LÆSESIKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kr fra måske 1990, så er det mest oplagt vel at benytte et forbrugslån er
> det ikke? - man får vel ikke et alm. billån til så gammel en bil, eller

Sikkert ikke hos forhandleren. Snak med din bank.

Fra : Andy

Dato : 07-02-04 21:32

> [...]
> kr fra måske 1990, så er det mest oplagt vel at benytte et forbrugslån er
> det ikke? - man får vel ikke et alm. billån til så gammel en bil, eller

En kassekredit i en bank vil nok være billigere.

Andy

Fra : RH

Dato : 07-02-04 23:36

> [...]
> kr fra måske 1990, så er det mest oplagt vel at benytte et forbrugslån er
> det ikke? - man får vel ikke et alm. billån til så gammel en bil, eller

Har netop stået i samme situation - banken ville ikke have noget med bilen
at gøre, hvis den var mere end 6 år gammel (som tommelfingerregel
naturligvis....ville nok være en anden situation hvis det var en stor
Mercedes der stadig var 2-300.000 kr værd ) Derfor kunne vi kun få
beløbet som et forbrugslån. Som hovedregel tror jeg, at de fleste banker
ikke vil have noget at gøre med biler som er fra 1990.

/Sanne

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 08-02-04 01:03

"Mette" <metteerik92@LÆSESIKKEhotmail.com> wrote in message

> [...]
> kr fra måske 1990, så er det mest oplagt vel at benytte et forbrugslån er
> det ikke? - man får vel ikke et alm. billån til så gammel en bil, eller

Der er masser af muligheder. Som andre har skrevet, så tager de ikke pant i
bilen, hvis den er så gammel som du nævner, medmindre det er en særlig bil,
som holder dens værdi af en eller anden årsag, hvilket der ikke bliver tale
om her.

www.bilbasen.dk

Tryk på "Finansiering". Der er en masse links til forskellige
finansieringsselskaber. Det er ikke alle, der tilbyder lån til så gamle
biler, men en del af dem gør, vel at mærke uden pant i bilen mod en lidt
højere procentsats (de fleste er rimelige alligevel).

Iøvrigt: Du kan sagtens finde en langt nyere bil (~1996) for 30-40.000 kr.
Hvis en Fiat Punto er stor nok, så kig evt. efter en Fiat Punto SX 60 fra
1995-1997. De er tit at finde i de prisleje, og du får en billig økonomisk
bil, som ikke er særlig bekostelig at vedligeholde.

--
Mvh, Lasse K

Fra : Sp@cey

Dato : 08-02-04 08:52

> [...]
> 1995-1997. De er tit at finde i de prisleje, og du får en billig økonomisk
> bil, som ikke er særlig bekostelig at vedligeholde.

Jamen det er sq da også noget af en knepæske og køre rundt i.
Til den pris kan du sagtens finde noget bedre.

--
Mvh Sp@cey der har kørt Pjat og ALDRIG gør det mere!

Fra : Ivar

Dato : 08-02-04 12:54

Sp@cey skrev:

> Jamen det er sq da også noget af en knepæske og køre rundt i.
> Til den pris kan du sagtens finde noget bedre.

Jeg ved ikke hvad en "knepæske" er. Om den ene bil er bedre
end den anden er afhængig af hvilke krav man har - og intet andet.

Ivar Magnusson

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 08-02-04 14:28

"Sp@cey" <Someone@microsoft.dk> wrote in message

> Jamen det er sq da også noget af en knepæske og køre rundt i.
> Til den pris kan du sagtens finde noget bedre.

At du har været uheldig med et køb af en Fiat siger ikke særlig meget.
Tusindvis af andre har været tilfredse, og har fået meget bil for få penge.
Men man kan være uheldig. Sådan er det jo med så meget i livet.

Jo vist, man kan få en Skoda Felicia m.m., men der er ikke mange forskellige
NYERE (nyere end 1995) biler at vælge mellem i den prisklasse.

Mvh, Lasse

Fra : J.K.Arning

Dato : 08-02-04 14:45

Mette wrote:
> [...]
> gammel en bil, eller hvad?
>
> Indlæget er sendt i dk.forbruger, dk.fritid.bil, og dk.penge

Jeg hopper lige af forbruger og penge gruppen.

Jeg tror du muglivis kan gøre en god handel hos
www.nysynet.dk men det kan andre i gruppen evt.
sige noget om ?

Regards

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-02-04 14:58

"J.K.Arning" <news@no_spam_arning.dk> skrev :

>Jeg tror du muglivis kan gøre en god handel hos
>www.nysynet.dk men det kan andre i gruppen evt.
>sige noget om ?

Måske - bortset fra han har et lidt sløset forhold til købeloven

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Mogens...

Dato : 08-02-04 15:01

On Sun, 08 Feb 2004 14:58:21 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Måske - bortset fra han har et lidt sløset forhold til købeloven

Mere en BT-biler?
(de er kommet til Humlebæk - og der er sort af mennesker sådan en
søndag som idag)

/Mogens

Fra : Mette

Dato : 08-02-04 20:38

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Måske - bortset fra han har et lidt sløset forhold til købeloven

Tak allesammen!

Fra : Anita

Dato : 08-02-04 18:00

> [...]
> kr fra måske 1990, så er det mest oplagt vel at benytte et forbrugslån er
> det ikke? - man får vel ikke et alm. billån til så gammel en bil, eller

Hej Mette

Da vi skulle købe en bil til ca. 50.000 kr. valgte vi at få en kassekredit,
da billånet var dyrt i oprettelse og vi alligevel havde planer om at betale
gælden så hurtigt som muligt. Vi sparede på renterne ved at bruge
kassekreditten som budgetkonto, dvs. at de månedlige indbetalinger til den
årlige bilforsikring, vægtafgift og andre dyrere poster i budgettet blev
"sparet op" på kassekredit-kontoen, og på den måde holdt vi minusset nede.
Når vi ellers havde mulighed for det satte vi ekstra penge ind, og havde vi
en måned brug for ekstra elastik i budgettet havde vi her løsningen. Det var
rart, men kræver selvfølgelig en vis mængde selvdisciplin.

Jeg har netop lige regnet på det. I vores tilfælde kostede det ikke noget at
få lavet kassekreditten, renten var 9,75% (kan sikkert forhandles lavere) og
ialt lykkedes det os at få den betalt i nul over en periode på ca. 2 år med
en samlet renteudgift på ca. 2600,- kr. Jeg har egentlig ikke overblik over
om det er lidt eller meget.

Det virkede fint for os, men om det duer til dit/jeres behov kan I kun selv
vurdere. Det kræver som sagt selvdisciplin, og bankrådgiveren var ikke
umiddelbart lun på ideen, men vurderede åbenbart at vi nok kunne styre det.

Venligst Anita

Fra : Mette

Dato : 08-02-04 19:59

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "Mette" <metteerik92@LÆSESIKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> 000

- klip -

> [...]
> vurdere. Det kræver som sagt selvdisciplin, og bankrådgiveren var ikke
> umiddelbart lun på ideen, men vurderede åbenbart at vi nok kunne styre

Tak for dit svar, jeg tvivler dog på at min ægtefælle ville have den
nødvendige selvdiciplin til denne metode

Jeg har altid forbundet kassekrediter med at være en absolut nødløsning, men
det kan åbenbart tiltider betale sig at bruge denne metode til at låne
penge.

Det skal bemærkes at jeg kontinuerligt har behøv for 'nødløsninger' i min
økonomi, så kassekrediter er ikke et ukendt begreb for mig.

Fra : Anita

Dato : 08-02-04 20:39

"Mette" <metteerik92@LÆSESIKKEhotmail.com> skrev

> Tak for dit svar, jeg tvivler dog på at min ægtefælle ville have den
> nødvendige selvdiciplin til denne metode

Det er jo ærlig snak

> Jeg har altid forbundet kassekrediter med at være en absolut nødløsning,
men
> det kan åbenbart tiltider betale sig at bruge denne metode til at låne
> penge.

Det tror jeg det kan i nogle tilfælde. Jeg ser det dog ikke som en
nødløsning, men en mulighed :) Man skal jo bare være obs på at renten her er
højere end på de faste lån med faste afdrag. Men så har man også
fleksibiliteten, hvilket tiltaler mig meget.

> Det skal bemærkes at jeg kontinuerligt har behøv for 'nødløsninger' i min
> økonomi, så kassekrediter er ikke et ukendt begreb for mig.

Da kassekreditten var fælles, skulle det også være et fælles behov, der
skulle dækkes før vi gik ind og hævede på kreditten. Det kunne fx. være når
bilen skulle repareres eller lign.

Men jeg håber I finder en løsning der passer til jer - som også er til en
fornuftig pris.

Venligst Anita