skiver og myter ?
Fra : t

Dato : 07-02-04 11:21

Har en felicia. Skiftede selv skiver på den i efteråret. klong klong
klong. Tydligivis skæve. Nå, bide i det sure æble og op til mek'eren. Han
sagde at jeg havde spændt skruerne forkert. Nå, kan det virkeligt ødelægge
sådanne nogle tykke skiver ?!

Nå men han får lov at montere nye skiver + nav + klodser + lejre. klong
klong klong. Ingen forskel. Naturligvis fralægger han sig ethvert ansvar
og kommer med alle mulige andre ting der også skal skiftes.

Nå kom en 3 måneder senere så til en aut. skoda mand : Skift de skiver siger
han. De er skæve og har været skæve fra fabrikken. Han mener at lev
(TWA.DK) skal erstatte dem og give mig nye.

Så : Kan det passe at to sæt skiver (uoriginale) kan være skæve fra frabrik,
eller kan man virkeligt ødelægge skiver ved blot at have en fedtfinger eller
en fejlspændt skrue ?

mvh Tom
Der har skiftet skiver masser af gange på mc uden disse problemer ?!

Fra : Karsten Andersen

Dato : 07-02-04 11:49

Sat, 7 Feb 2004 11:20:57 +0100, skrev t, på 21 linier, i
<4024bc0a$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

> [...]
>en fejlspændt skrue ?
>
>mvh Tom
>Der har skiftet skiver masser af gange på mc uden disse problemer ?!

Hvordan kan en skæv skive sige klonk klonk?

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-02-04 11:53

Karsten Andersen <karsten@fjern.mig.jyde.dk> skrev :

>Hvordan kan en skæv skive sige klonk klonk?

når den kaster sig mod calibren

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Karsten Andersen

Dato : 07-02-04 14:31

Sat, 07 Feb 2004 11:52:58 +0100, skrev jan@stevns.net, på 10 linier, i
<rrg920tp7rj0107b595ktmn5gp538vtir6@dtext.news.tele.dk>, :

>når den kaster sig mod calibren
Hvis det er klonk klonk lyder det mere som kadanled end bremserne
(eller løst forhjul)
Det kan også slå i rattet ved bremsning.
men et er sikkert hvis der kommer lyde skal det laves...

Ligesom en bære kugle hvis den først larmer, skal man skynde sig og
skifte den

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : t

Dato : 07-02-04 15:15

> [...]
> men et er sikkert hvis der kommer lyde skal det laves...
>
> Ligesom en bære kugle hvis den først larmer, skal man skynde sig og

og hvordan lyder en bærekugle så?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-02-04 15:34

"t" <t@nomail.t> skrev :

>og hvordan lyder en bærekugle så?

den siger bare "donk" i stedet for "klonk"

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-02-04 15:33

On Sat, 07 Feb 2004 15:15:01 +0100, t wrote:

> og hvordan lyder en bærekugle så?

Klok klok ikke klonk klonk

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Karsten Andersen

Dato : 07-02-04 20:13

Sat, 7 Feb 2004 15:15:01 +0100, skrev t, på 12 linier, i
<4024f2e5$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

>og hvordan lyder en bærekugle så?

kan feks knage og skure.
specielt når du drejer
Det gør den bare ikke så længe
Og det er sgu træls og holde halvvejen til værkstedet med en bærekugle
der er brækket

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 07-02-04 11:58

"Karsten Andersen" <karsten@fjern.mig.jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan en skæv skive sige klonk klonk?

De skæve skiver på vores mondeo siger nærmere "duk, duk, duk" <--- med tryk
på "k"
Det er jo lidt svært at forklare :)

Fra : t

Dato : 07-02-04 12:23

> De skæve skiver på vores mondeo siger nærmere "duk, duk, duk" <--- med
tryk
> på "k"
> Det er jo lidt svært at forklare :)

jaja så duk duk duk, og mærkbart i ratet ved bremsning

Fra : Dennis Nielsen [9400~

Dato : 07-02-04 12:30

Fedtede fingre, forkert spændte bolte, ingen tilkørsel kan sagtens smadre et
sæt skiver, og især uoriginale, de er altså i ringere kvalitet, det hænger
jo også lidt sammen med prisen...

Dennis

Fra : KASO

Dato : 07-02-04 13:24

"Dennis Nielsen [9400]" <Denner@FJERNDETTEwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> sæt skiver, og især uoriginale, de er altså i ringere kvalitet, det hænger

Magen til sludder skal man lede længe efter. Uoriginale kan sagtens være i
samme eller højere kvalitet end originale! Ingen bilfabrikant fremstiller
selv skiver - de køber hos en underleverandør, der også sælger samme produkt
billigere under eget navn - det bliver produktet ikke ringere af.
Naturligvis findes der også dårligere uoriginale dele - men man kan ikke
sætte lighedstegn mellem uoriginal og dårligere - det er noget vrøvl.

Jeg har f.eks. selv skiftet til Brembo skiver - og prøvet andre biler
før/efter skift til Brembo - og i alle tilfælde var resultatet på højde
med - og i visse tilfælde - markant bedre - end de originale. Brembo er også
originalmontering på en række mærker (bl.a. Ferrari).

Samme fænomen gælder mange andre dele - det er en meget lille del af en
moderne bil, der rent faktisk fremstilles af bilfabrikanten - langt over
halvdelen er idag leveret af underleverandører, der leverer til mange
mærker - og som desuden sælger under eget navn.

Fra : Søren Christensen

Dato : 07-02-04 16:11

> [...]
et
> sæt skiver, og især uoriginale, de er altså i ringere kvalitet, det hænger

Sludder!
Jeg har to gange købt uoriginale dele som viser sig at være produceret samme
sted og har samme nummer
indtrykt som de originale. Det har bla været drivaksel. Indpakningen var
enda magen til. Den eneste forskel
var på de originale sad der et Renault klistermærke og så kostede drivakslen
600kr mere...

Venligst

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-02-04 16:45

On Sat, 07 Feb 2004 16:11:02 +0100, Søren Christensen wrote:

> Sludder!

Ikke altid.

> [...]
> enda magen til. Den eneste forskel
> var på de originale sad der et Renault klistermærke og så kostede drivakslen

Sådan er det med meget, men der er såsandelig også meget som IKKE er
det samme...

Fra : Hit

Dato : 08-02-04 11:32

> [...]
>enda magen til. Den eneste forskel
>var på de originale sad der et Renault klistermærke og så kostede drivakslen

Og du påstår så, at det er samme produkt, men har du tænkt over, at
godt nok ligner de visuelt hinanden, og har samme part nummer, men
hvad er der inden i. Er de lige meget lige, og er de lige meget i
balance ?

Det er det samme som at sige, at en øl er en øl, og det er jo
ingenlunde tilfældet.

Jeg er sikker på, at Renault stiller helt specifikke og forholdsvis
høje tekniske krav til deres underleverandører, ganske som andre
bilmærker gør, men at påstå, at pris og kvalitet ALDRIG hører sammen,
er ganske enkelt sludder. Jeg siger ikke at det altid hænger således
sammen, men jeg tror på at det gør det i stor udstrækning.

Tænkt eksempel:
En fabrik laver skivebremser og leverer til 5 forskellige bilmærkers
værksteder, og derudover sælger de også selv til andre
reservedelsforhandlere.
Det bilmærke som stiller de største krav til deres skiver, får de
bedste, og må betale for det, Det bilmærke som stiller 2. størst osv.
osv.
Tilbage er de skiver som ingen af de 5 bilmærker vil have, men de
bliver også solgt, og du kan selv gætte til hvem.

Niels

Fra : KASO

Dato : 09-02-04 10:57

> [...]
> Tilbage er de skiver som ingen af de 5 bilmærker vil have, men de
> bliver også solgt, og du kan selv gætte til hvem.

Jeps - det er netop et meget "tænkt" eksempel! Hvis underleverandørene
havde så dårligt styr på deres produktion, at der var så stor afvigelse
i kvaliteteten, ville de slet ikke få lov til at være underleverandører.

Du er åbenbart et let offer for autoriserede værksteders bondefangeri
med "kun autoriserede dele dur"!

Mange af underleverandørerne er så store, at de også har et "navn" at
beskytte - de vil ikke levere dårligere kvalitet under eget navn!

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-04 12:32

> jaja så duk duk duk, og mærkbart i ratet ved bremsning

Så gå til en mekker som har udstyr til at dreje skiverne af mens de sidder
på bilen.

Jeg er ikke tilhænger af at man drejer skiver af når nye er så billige men
hvis det er eneste måde at få rystelserne væk på så må man gøre det.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mogens...

Dato : 07-02-04 15:42

On Sat, 7 Feb 2004 12:32:19 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Så gå til en mekker som har udstyr til at dreje skiverne af mens de sidder
>på bilen.

Hvor finder man det i "København"?

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-02-04 16:17

On Sat, 07 Feb 2004 15:41:48 +0100, Mogens...
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Hvor finder man det i "København"?

>--

Sådan én har "vi" til lastbilerne. Jeg aner ikke om den kan "krympes"
til personbiler.

Hvis den kan, er jeg sikker på at mekanikerne ikke gider.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens...

Dato : 07-02-04 16:14

On Sat, 07 Feb 2004 16:16:52 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Sådan én har "vi" til lastbilerne. Jeg aner ikke om den kan "krympes"
>til personbiler.
>Hvis den kan, er jeg sikker på at mekanikerne ikke gider.

Pis mand! - jeg ku' ellers godt lige bruge "en tur"

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 07-02-04 16:21

Mogens... wrote:
> Pis mand! - jeg ku' ellers godt lige bruge "en tur"

Jeg tror de fleste "seriøse" dækcentre har det. Hjulcentret
har jeg set det hos flere steder, dog har jeg ikke frekventeret
nogen af dem her på Sjælland..

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-02-04 16:27

On Sat, 07 Feb 2004 16:14:04 +0100, Mogens...
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Pis mand! - jeg ku' ellers godt lige bruge "en tur"

>--

Ja, men de bliver strittet ud, hvis de "fusker" for os andre.

Desuden har de nok at se til. de er 3 mand om 50 biler. Der bliver
sendt en del ud i byen skal jeg hilse og sige.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 07-02-04 16:51

> Hvor finder man det i "København"?

Min lille betroede uafhængige mekaniker som jeg har stor tiltro her i
Augustenborg (2 mands værksted) har da sådan et apparatur - så mon ikke også
det er udbredt i kbh ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-04 17:17

> Min lille betroede uafhængige mekaniker som jeg har stor tiltro her i
> Augustenborg (2 mands værksted) har da sådan et apparatur - så mon ikke
også
> det er udbredt i kbh ?

Det er slet ikke sikkert at de er så "teknologiske" i kbh

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-02-04 17:24

On Sat, 7 Feb 2004 17:17:05 +0100, "Tom"

>også
>
>Det er slet ikke sikkert at de er så "teknologiske" i kbh

>--

Hopper du selv i havnen, eller skal vi komme og hjælpe til? )

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Møller

Dato : 07-02-04 18:26

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Hopper du selv i havnen, eller skal vi komme og hjælpe til? )
>
> Venlig hilsen
> Folmer

Jeg skal godt nok derover inden længe, men jeg tror, at jeg står på Toms
side i denne sag )
Han lignede godt nok en druknet mus sidst
Jeg er jo selv "udlånt" for at hjælpe kjøbenhavnerne.
--
Møller

Fra : Fam. Olsen

Dato : 07-02-04 20:50

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor finder man det i "København"?
>

> /Mogens

Har de fleste værksteder ikke udstyr til det efterhånden? Ellers kunne et
bud være et Mazda værksted, da det ofte er noget hurtigere (billigere) at
dreje dem af end at udskifte dem. Der skal skilles en del ad, for at skifte
skiver på en Mazda.

MVH Niels

Fra : Mogens...

Dato : 07-02-04 20:57

On Sat, 7 Feb 2004 20:49:31 +0100, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
wrote:

>Har de fleste værksteder ikke udstyr til det efterhånden?

Okay - vidste jeg ikke. Jeg vil se mig omkring...

/Mogens

Fra : Møller

Dato : 08-02-04 11:57

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Okay - vidste jeg ikke. Jeg vil se mig omkring...
>

> /Mogens

Jeg kan huske, at blev anskaffet for en del år siden, da problemer med
skiver var større og de var forholdsvis nye på biler og normalt kun foran,
det var beskrevet i hedengangne SMJ.
Jeg tror ikke at det er mange stede de har det men hvad med Google.dk
På moderne skiver er der jo kun få mm der kan fjernes på nye skive til de
skal kasseres, så det er minimalt man kan fjerne.
Men ofte er problemet jo :
Ikke ordentlig rengjorte anlægsflader på nav og skive.
Forskellig moment på hjulbolte, det e jo dem der holder skiverne hast.
Samt undladelse af måleur ved påsætning, man har jo min. 4 positioner skiven
kan monteres på, nogle har måske helt op til 6.

Så omhyggelighed, og så ordentlig tilkøring, som Tom har beskrevet:

Start med mindre tryk, v
ær ikke bange for at bruge bremserne kraftig efter nogle nedbremsninger,
kør til bremseskiverne er kølet mest muligt ned inden I stopper,
undlad at træk håndbremsen til at begynde med, bremsebelægning isolerer
godt, og giver en skæv afkøling.

Nu ved jeg godt, at det er barnelærdom for de fleste, men der kommer
heldigvis hele tiden nye til i gruppen

Gode skiver behøver nødvendigvis ikke at koste meget mere end dårlige.
Og værksteder bruger i stor omfang reservedele uden at der står autoriseret
bilmærke på æskerne, men indholdet er det samme (originale reservedele), de
bruger også ikke originale reservedele. Det gør jeg også, men det er tit for
at få et bedre produkt: hvad med Brembo, Ate Powerdisk m.v.
--
Møller

Fra : Mogens...

Dato : 08-02-04 12:30

On Sun, 8 Feb 2004 11:57:25 +0100, "Møller" <eam@son.dk> wrote:

<clip af masse børnelærdom>

Den løftede pegefinger i fortsættelse af mit svar kunne en far ikke
ha' gjort meget bedre. "Du" har helt ret -> jeg hader den slags

/Mogens

Fra : t

Dato : 08-02-04 15:58

> [...]
skiven
> kan monteres på, nogle har måske helt op til 6.

måleur, hvad er nu det. Hvis skiven er lige er det vel ligegyldigt ?!
anyway, skodaen har et lille skruehul til ekstra skrue, så der er ikke så
meget valg...

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-04 16:20

> måleur, hvad er nu det. Hvis skiven er lige er det vel ligegyldigt ?!
> anyway, skodaen har et lille skruehul til ekstra skrue, så der er ikke så
> meget valg...

Gider du virkelig bruge den skrue?
Den er da kun et irritationsmoment når den skal løsnes og gavner ellers ikke
noget.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-02-04 19:35

On Sun, 08 Feb 2004 16:20:20 +0100, Tom wrote:

> Gider du virkelig bruge den skrue?

Jeg gør ikke..

> Den er da kun et irritationsmoment når den skal løsnes og gavner ellers ikke
> noget.

Tror nok hjulboltene holder skiven okay på plads

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-04 12:30

> De skæve skiver på vores mondeo siger nærmere "duk, duk, duk" <--- med
tryk
> på "k"
> Det er jo lidt svært at forklare :)

Men JEG forstår godt hvad du mener ))))

--
Tom (Mondeo)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 07-02-04 12:43

> Men JEG forstår godt hvad du mener ))))

Du kører jo osse Fårrd

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-02-04 13:15

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev :

>Du kører jo osse Fårrd

Vi Ford ejere er jo generelt ganske forstående ;)

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 07-02-04 16:09

> tryk
>
> Men JEG forstår godt hvad du mener ))))

Kan du så svare på hvordan man kører et nye sæt skiver til?

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-04 17:22

> Kan du så svare på hvordan man kører et nye sæt skiver til?

Som man plejer.....ikke ALLT for meget fedtbremsen hvor man bremser med
ultralet fod, man må gerne træde godt til (uden at overdrive).
Og så helst ikke for mange af dem fra 200-0.......skulle det være nødvendig
så skal man ikke lade bilen stå stille i bare 10 sekunder, men lade den
trille så skiven bliver jævnt afkølet.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 07-02-04 13:34

"t" skrev i en meddelelse:

> [...]
frabrik,
> eller kan man virkeligt ødelægge skiver ved blot at have en fedtfinger

Tilspænding af hjul og hjulbolte med luftnøgle uden moment, kan ødelægge
enhver bremseskive til mindre og almindelige bilmodeller. De kraftige
hjulbolte kan ved for hård tilspænding, trække svage skiver ud af facon.
Især hvis man samtidig ikke krydsspænder og spænder med uens og for højt
moment på de forskelige bolte.

/Mark.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 07-02-04 13:51

"t" <t@nomail.t> wrote in

> Så : Kan det passe at to sæt skiver (uoriginale) kan være skæve fra
> frabrik, eller kan man virkeligt ødelægge skiver ved blot at have en
> fedtfinger eller en fejlspændt skrue ?

Bremseskiver er typisk lavet af støbegods. Hvis det afdrejes inden metallet
har sat sig (kræver tid = penge) så kan de godt være skæve fra fabrik -
hele serien.

Nogle gange er de så skæve, at man kan se det ved at holde en metal-lineal
mod skiven!

Mvh. NKJensen