Trådløst netværk - Rækkevidde
Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 07-02-04 17:45

Jeg har nogle kammerater der bor i nærheden af mig.

Er det muligt at oprette et trådløst netværk?
Den ene bor ca. 100 meter fra mig og jeg har Line-Of-Sight hen til ham, så
det burde vel ikke give problemer?
Den anden bor ca. 400 meter væk og der står nogle træer i vejen
Kan man evt. ved hjælp af en lidt større antenne booste signalet nok til at
jeg kan få fat i ham der bor langt væk?
Hvis vi har et access point hver er det så muligt at sætte dem sammen?
Jeg er temmeligt ny indenfor trådløst netværk så bær over med mig hvis mine
spørgsmål er lidt tossede

/Morten

Fra : gg

Dato : 07-02-04 20:56

On Sat, 7 Feb 2004 17:44:48 +0100, "Morten Lundstrøm"
<semizealot@iname.com> wrote:

>Jeg har nogle kammerater der bor i nærheden af mig.
>
>Er det muligt at oprette et trådløst netværk?
>Den ene bor ca. 100 meter fra mig og jeg har Line-Of-Sight hen til ham, så
>det burde vel ikke give problemer?
Det er 100 m. der står på boksen, men ikke i virklighedens verden bare
en væg og du kan være nede på 12 m.

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 08-02-04 19:32

> Jeg har nogle kammerater der bor i nærheden af mig.

Det er da rart

> Er det muligt at oprette et trådløst netværk?

Altid.

> Den ene bor ca. 100 meter fra mig og jeg har Line-Of-Sight hen til ham, så
> det burde vel ikke give problemer?

Måske ikke eller måske.

> Den anden bor ca. 400 meter væk og der står nogle træer i vejen
> Kan man evt. ved hjælp af en lidt større antenne booste signalet nok til
at
> jeg kan få fat i ham der bor langt væk?

Du kan jo lave nogle eksperimenter. Hvis du selv har mod på det så findes
der byggeanvisninger på nettet til at lave en lille fødeantenne som du så
bruger på en alminedelig TV parabol. Så er der da stor mulighed for at du
kan nå dem begge for en lille penge.
--
Mvh Kai Hoffmann

Læs om citatteknink på:

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-02-04 19:33

<semizealot@iname.com> wrote:

> Er det muligt at oprette et trådløst netværk?
> Den ene bor ca. 100 meter fra mig og jeg har Line-Of-Sight hen
> til ham, så det burde vel ikke give problemer?

Med ordentligt udstyr kan det godt lade sig gøre, men det vil
sikkert ikke virke med Netto-AP'er med standard-antenner.

> Den anden bor ca. 400 meter væk og der står nogle træer i vejen

You're out of luck.

> Kan man evt. ved hjælp af en lidt større antenne booste signalet
> nok til at jeg kan få fat i ham der bor langt væk?

Ikke som (standard, lovlig) 802.11.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Carsten JvT

Dato : 09-02-04 15:18

"Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har nogle kammerater der bor i nærheden af mig.
>
> Er det muligt at oprette et trådløst netværk?
> Den ene bor ca. 100 meter fra mig og jeg har Line-Of-Sight hen til ham, så
> det burde vel ikke give problemer?
Med lidt held, kan det godt lade sig gøre, men jeg ville ikke satse mine
penge på det.

> Den anden bor ca. 400 meter væk og der står nogle træer i vejen

Her kan det ikke lade sig gøre, med mindre du har mulighed for at sætte
Accesspoints ind som signalforstærkere (ca 1 pr 50 - 100 meter).

> Kan man evt. ved hjælp af en lidt større antenne booste signalet nok til
at
> jeg kan få fat i ham der bor langt væk?
Måske, men har ingen erfaring..

> Jeg er temmeligt ny indenfor trådløst netværk så bær over med mig hvis
mine
> spørgsmål er lidt tossede

Det er der ikke noget der hedder...

> /Morten

Carsten

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 09-02-04 17:24

> Den anden bor ca. 400 meter væk og der står nogle træer i vejen
> Kan man evt. ved hjælp af en lidt større antenne booste signalet nok til
at
> jeg kan få fat i ham der bor langt væk?

Fandt lige det link jeg tænkte på. http://martybugs.net/wireless/biquad/
giver en byggeanvisning, og det ser let nok ud. Materialer er også lette nok
at få fingre i.
--
Mvh Kai Hoffmann

Læs om citatteknink på:

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 10-02-04 10:43

Hvis du invistere i en ekstern antenne vil du uden viddere kunne komme op på
en rækkevide på mindst 7 km.

Vi laver mange af den slags løsninger i det firma jeg arbejder. Og det køre
uden problemer.
Det sidste kunne enda køre igennem nogle sprækker der var i et trækærk i et
kirkespir. Og stadig nå 3 km væk.
Så er intet problem.
Ikke men min gode vilje men de ville ikke have antenne siddene udenfor.

Vil nok vær en fordel i at bruge en retningsbestemt antenne, for at
koncentrere dit signal lidt og forminske risikoen for andre kan lytte med på
dit netværk.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-02-04 17:50

On Tue, 10 Feb 2004 10:42:52 +0100, "Kim Jørgensen"
<kim@teledi.dk> wrote:

> Det sidste kunne enda køre igennem nogle sprækker der var i et trækærk i et
> kirkespir. Og stadig nå 3 km væk.
> Så er intet problem.

Hvilket AP, hvilken antenne og hvilken sendestyrke?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 12-02-04 09:19

Af AP bruger vi såvel SMC, Cisco og D-Link, af antenner det det gerne 18 db.
både Omni eller Parabol.

Sende styrke, huhm ved jeg faktisk ikke de er bare sat direkte på de Access
Points og så kører det.

> Hvilket AP, hvilken antenne og hvilken sendestyrke?
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-02-04 01:58

On Thu, 12 Feb 2004 09:19:05 +0100, "Kim Jørgensen"
<kim@teledi.dk> wrote:

> Af AP bruger vi såvel SMC, Cisco og D-Link, af antenner det det
> gerne 18 db. både Omni eller Parabol.
>
> Sende styrke, huhm ved jeg faktisk ikke de er bare sat direkte
> på de Access Points og så kører det.

Ja, jeg syntes heller ikke, dit scenarie (med at braldre gennem
træværk og alligevel række 3 km) lød lovligt.

De fleste AP'er vil default'e til 100 mW[1], men det må man kun
bruge med en 0 dBi antenne. (Det er EIRP, der er max 100 mW, ikke
AP'ets sendestyrke). Man skal fx ned i 1 mW for at måtte bruge en
21 dBi parabol-antenne (lidt afhængig af kabler etc.)...

Så når du skriver, I laver mange af den slags løsninger i det
firma, du arbejder i, synes jeg det lyder lidt bekymrende.

-A
[1] I hvert fald AP'er i ETSI-config.
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/