Tak ! - Snegle !
Fra : Thomas Neumann

Dato : 23-04-01 14:55

Hej NG

For lang tid siden spurgte jeg om hvorda man kommer eller i hvert fald får
nedsat antallet af snegle da mit akvarie var ret så befolket af disse.

Et af rådene var at købe nogle pragtsmerlinger.

Jeg købte dog 4 net-smerlinger istedet.

OG DE ER GODT NOK EFFEKTIVE !

Antallet er snegle er stort set 0.

Nu bliver jeg så nødt til at fodre med myggelarver, tubifix og andet for at
holde "modet oppe" hos smerlingerne.

Hvad er pointen tænker du ! Tja.. det er min måde at sige tak til de folk
der altid svarer på os nybegynderes spørgsmål.

--

Med venlig hilsen / Sincerely yours

Thomas Neumann
thomas@neumann.dk
www.neumann.dk
ICQ: 9101196

Fra : Søren

Dato : 23-04-01 15:29

har du ikke et link til noget info on dem ?

--
SOS - www.overclockingdk.com
Get paid to be online:

Fra : Thomas Neumann

Dato : 23-04-01 18:02

Har kun www.fishbase.com eller er det www.fishbase.org ?

Hvad vil du vide?

Fra : Søren

Dato : 23-04-01 20:58

hvad hedder den på latin/engelsk ?
hvor stor bliver den osv ?

Fra : Thomas Neumann

Dato : 23-04-01 21:46

Den hedder Botia Lohachata.. ( er ikke helt sikker på om det er stavet
rigtigt)

Mine er udvoksede tror jeg og de er 4-5 cm lange.

Sjov "fætter". Meget aktiv uden dog at genere de andre fisk.

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-04-01 23:07

Thomas Neumann <thomas@neumann.dk> skrev i en
> Den hedder Botia Lohachata.. ( er ikke helt sikker på om det er stavet

Her er hvad der står om fisken i fishbase, ikke meget, men dog nok til at
kunne lede videre.

Species Summary for Botia lohachata
Reticulate loach

Botia lohachata Chaudhuri, 1912
Family: Cobitidae (Loaches), subfamily: Botiinae ( not available )
Order: Cypriniformes
Class: Actinopterygii (ray-finned fishes)
FB name: Reticulate loach
Threatened: Not in IUCN Red List () , (Ref. 36508)
Dangerous: harmless
Coordinator: Kottelat, Maurice
Main Ref: Talwar, P.K. and A.G. Jhingran. 1992. (Ref. 4832)

Carsten

Fra : Karsten Plesner

Dato : 24-04-01 06:22

Og der blev lavet dansk førsteopdræt på den sidste efterår. Det er faktisk
meget sjældent, at Botia'er yngler i fangenskab, men det lykkedes altså.
Opdrætteren hedder i øvrigt Jan Lyngdorf. For nogle år siden oplevede jeg
selv umiskendelig yngleadfærd hos netop denne art (hvilket der kan læses mere
om på www.loaches.com).

M.v.h.
Karsten

Fra : Madsen

Dato : 24-04-01 13:19

"Karsten Plesner" <karsten.plesner@get2net.dk> skrev:

> Og der blev lavet dansk førsteopdræt på den sidste efterår.

Det var pokkers! Jeg troede ikke man nogensinde havde fået
en eneste Botia til at yngle i fangenskab.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Karsten Plesner

Dato : 24-04-01 15:25

> Det var pokkers! Jeg troede ikke man nogensinde havde fået
> en eneste Botia til at yngle i fangenskab.

Jo, det sker da af og til. Der ligger en beskrivelse af opdræt af
pragtsmerlinger på www.loaches.com.

M.v.h.
Karsten

Fra : Madsen

Dato : 25-04-01 22:42

"Karsten Plesner" <karsten.plesner@get2net.dk> skrev:

> Jo, det sker da af og til. Der ligger en beskrivelse af opdræt af
> pragtsmerlinger på www.loaches.com.

Tak for linket.
Jeg har lige siddet og kigget mig lidt omkring derinde og er
stødt på et sjovt billede som siger mig at den ene pragtsmerling
jeg havde engang alligevel ikke var sindsyg, for det virker som
et nogenlunde almindeligt fænomen ved disse fisk. Er der nogen
der har en teori om hvorfor de gør sådan her:
Faktisk så troede jeg at min enten var syg, eller at den havde
taget skade på svømmeblæren eller noget i den retning, men
åbenbart ikke?

Jeg havde på et tidspunk 5 flotte og store pragtsmerlinger, men
det var kun den ene der udførte det her "ritual"

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 25-04-01 22:50

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg havde på et tidspunk 5 flotte og store pragtsmerlinger, men
> det var kun den ene der udførte det her "ritual"

Ja der er en god grund til de på engelsk kaldes 'clown loaches'

Det klovner rundt, ret sjove at kigge på :)

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Madsen

Dato : 25-04-01 22:52

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev:

> Ja der er en god grund til de på engelsk kaldes 'clown loaches'
>
> Det klovner rundt, ret sjove at kigge på :)

Ja det er selvfølgelig rigtig nok, men det så faktisk ikke
særlig rart ud. Jeg troede jo dyret var syg ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 24-04-01 09:06

Thomas Neumann skrev:
> Den hedder Botia Lohachata.. ( er ikke helt sikker på om det er
stavet
> rigtigt)

Den *hed* B. lohachata. Nu hedder den B. almorhae.

> Mine er udvoksede tror jeg og de er 4-5 cm lange.

Det er muligt, at de ikke bliver større end det, hvis akvariet er
meget lille eller fiskene ikke fodres "ordentligt". Men de bliver
altså større. Jeg har 4 stk, hvoraf de 3 er mindst 7,5 cm. Den
sidste halter lidt bagefter. Jeg synes de har en ret langsom
vækst, men har ikke kunnet finde omtale nogetsteds ang.
voksehastighed. Men det kan være derfor du tror at dine
udvoksede. Har de fornuftige betingelser vil de afgjort vokse sig
større. Jeg har set omtalt at de mindst skulle (kunne) blive 4"
(~10 cm).

> Sjov "fætter". Meget aktiv uden dog at genere de andre fisk.

Ja, IMHO en virkelig spændende fisk. Selvom den ikke ligefrem har
"pragt"-fulde farver er den i hvert fald hverken grim eller
kedelig Og så bliver den ikke så stor som B. macracantha.
De drøner rundt, roder grundigt i bundlaget, udtynder
sneglebestanden, udviser ret social adfærd med artsfæller, og
deres høje aktivitetsniveau er åbenbart ikke generende for andre
arter. Uanset hvad jeg har haft gående sammen med dem er de
blevet fuldstændigt ignoreret.

Mvh Jonas

[snippet en hel masse bundcitater]

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-04-01 09:54

> [...]
>udvoksede. Har de fornuftige betingelser vil de afgjort vokse sig
>større. Jeg har set omtalt at de mindst skulle (kunne) blive 4"

Ja op til 11 cm står der på fishbase - men det kommer nok an på forholdene !

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Søren

Dato : 24-04-01 15:27

den lyder da enormt interesant....
nogen der ved hvor de kan købes i nærheden om København ?

Fra : iver

Dato : 25-04-01 19:23

Hej.

> nogen der ved hvor de kan købes i nærheden om København ?

Jeg er med på at købe I KBH.

Hilsen Iver

Fra : Karsten Plesner

Dato : 25-04-01 22:31

> Jeg er med på at købe I KBH.

Jeg har lige set en flok af dem hos dyrehandleren i Glostrup centret.

M.v.h.
Karsten