Midi-interface - opsætning
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-02-04 17:32

Er der noget sted, hvor man hente uddbyvbende vejledning om midi?

Hjælpen til OS X''s er meget kortfattet og ikke til nogen hjælp.

Jeg skal ganske simpelt kunne indtaste/indspille noder i Finale fra et
digitalklaver. Jeg har liget modtaget programmet i nyeste version. Jeg
har anskaffet et Midiman - Midisport 2x2 og hentet driver. men der vil
ikke rigtig ske noget.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Lasse Benjaminsen

Dato : 07-02-04 20:35

On 2004-02-07 17:32:25 +0100, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt)
said:

> [...]
> Jeg
> har anskaffet et Midiman - Midisport 2x2 og hentet driver. men der

Har du været i programmer -> hjælpeprogrammer -> indstil lyd og MIDI

/Lasse

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-02-04 22:07

Lasse Benjaminsen <lama@FJERNtdcspace.dk> wrote:

> Har du været i programmer -> hjælpeprogrammer -> indstil lyd og MIDI
>
> /Lasse

Ja, det er jo den, som jeg har lidt svært ved at gennemskue. F.eks. at
der tales om Port 1 og 2. Det lyder lidt af gamle dage. Nu kommer det
hele jo bare gennem USB.

Ove Steen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-02-04 02:14

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Ja, det er jo den, som jeg har lidt svært ved at gennemskue. F.eks. at
> der tales om Port 1 og 2. Det lyder lidt af gamle dage. Nu kommer det
> hele jo bare gennem USB.

Port 1 og 2 er fordi 2x2 modellen har to midi ind og to midi ud. Du kan
altså styre to midi instrumenter på en gang, og derfor er det ikke
uvæsentligt hvilken port du forbinder til.

Men jeg vil gi dig ret i at midi er noget hø at finde rundt i. I det
hele taget så er musiksoftware bare ikke noget man så'n lige kan anvende
optimalt. Det kræver træning og instruktion.

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer |

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-02-04 11:06

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> hele taget så er musiksoftware bare ikke noget man så'n lige kan anvende
> optimalt. Det kræver træning og instruktion.

Ja, og det er ikke rigtig til at finde frem til professionel hjælp nogen
steder. Hvis man spørger hos Office Line, melder manden bag disken fra
med det samme, selv om jeg antydede, at jeg var parat til at købe et nyt
produkt, som kunne være anbefalet, understøttet og supporteret af Apple.
Det findes åbenbart slet ikke.

Findes der virkelig ikke et forum for danskere, der laver musik på Mac?
Jeg tror, der findes en masse mennesker, der sidder og nørkler hver for
sig og i små lukkede cirkler:

undervisere af mange slags
avantgardekomponister med tilknytning til Dansk Komponistforening
fritidsmusikere
prof-musikere

De kan så hver for sig deles op i dem, der interesse i henholdsvis det
klingende og det trykte output.

Nogle af dem kom på gale veje i livet, da de fik præsenteret Musicator
som det mest selvfølgelige program. Men musikken er - ligesom den
grafiske branche - et af de områder, hvor Macen står stærkt.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Tom

Dato : 08-02-04 12:54

Bare rolig det meste musik er bliver produceret I Dk, bliver produceret på
Mac!
Blandt de mange steder du kan spørge er:
Musikhuset åge ( aage.com )
Soundcheck (.dk)
Logicforum.dk

Og en masse andre steder
I forhold til Finale tror jeg at du skal prøøve NG
Dk.produktion.muisk.produktion
Der er flere forhandlere der blander sig ind imellem
Mener at indigo.dk
Plejer at kigge forbi ( mener også at han forhandler Finale !)
Tom

On 2/8/04 11:05 AM, in article 1g8u2sg.1qr5l7m1rgp9cgN%xossmidt@tdcadsl.dk,

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-02-04 13:21

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> [...]
> Mener at indigo.dk
> Plejer at kigge forbi ( mener også at han forhandler Finale !)

Kan du ikke lige præcisere navnet på den NG? Jeg synes ikke, der kommer
noget frem, der ligner det, når jeg beder MacSoup vise liste over alle
grupper.

Finale har også et brugerforum med flere danske deltagere. Men det ville
være hyggeligere, hvis der også var mulighed for lidt
erfaringsudveksling på dansk grund.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Tom

Dato : 08-02-04 15:50

Undskyld!
Den hedder
Dk.kultur.musik.produktion
Tom

On 2/8/04 1:20 PM, in article 1g8ua8z.1hsqi8px696kaN%xossmidt@tdcadsl.dk,

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-02-04 17:29

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Undskyld!
> Den hedder
> Dk.kultur.musik.produktion
> Tom

Har fundet stedet. Det ser ud til at være et rigtig hyggeligst sted med
mange relevante musikrelevante emner og en fordrageligt tone med udbredt
OT-toletance.

Ove Steen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-02-04 18:48

xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> Har fundet stedet. Det ser ud til at være et rigtig hyggeligst sted med
> mange relevante musikrelevante emner og en fordrageligt tone med udbredt
> OT-toletance.

De er vel også Mac-brugere?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-02-04 19:57

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> De er vel også Mac-brugere?

Næh. Altså ordet "PC" forekommer ret ofte. Men musikfolk er generelt
også flinke mennesker - uanset hvilken computer de bruger.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Tom

Dato : 09-02-04 02:49

On 2/8/04 7:57 PM, in article 1g8usiv.ygk3zqh82e80N%xossmidt@tdcadsl.dk,

> Næh. Altså ordet "PC" forekommer ret ofte. Men musikfolk er generelt
> også flinke mennesker - uanset hvilken computer de bruger.
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen

På hjemmestudieplan er der vældigt mange flere Pcere end Macer igang !
Macerne hører mest "til" I proff enden..
Tom

Fra : Tom

Dato : 07-02-04 20:55

Hvilken midisoftware/driver bruger du ?

Tror at du skal I uttillyties og der rode lidt videre...
Gå I midi devises..
Add devise.. Se om det er muligt at finde din nye sport..2x2
Når dette er sket ( hvis det kan lade sig gøre ) er du godt igang..
Når du er færdig burde finale kunne se dit keyboard ( start altid med midi
CH1 så er du sikker på at enhederne har lettere ved at finde hinanden..
Tom

On 2/7/04 5:32 PM, in article 1g8sr31.jj7cb71y6de3aN%xossmidt@tdcadsl.dk,

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-02-04 22:07

> [...]

> CH1 så er du sikker på at enhederne har lettere ved at finde hinanden..

Midisport 2x2 er angivet med symbol i "Audio Midi Setup", men står
blegt, selv om hardware er sluttet til og er tændt. Iflg. hjælp skulle
der så i info stå "offline". Det gør der ikke. Der står "online" med
bleg skrift.

Man skulle i vinduet kunne trække streger til et input og et
outputudstyr. Jeg ved ikke, hvordan computeren skulle kunne få øje på
det.
Jeg har et ordinært Roland ep-5 digitalklaver. Og det har jeg brugt
tidligere til at indtaste musik med i Classic.
Til afspilning er QuickTime mig nok.
Jeg har downloadet driver fra
http://www.midiman.net/index.php?do=support.drivers&ID=
Den har forhåbentlig installeret sig korrekt.

Tidligere havde man OMS til at lave sin midiopsætning i.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Tom

Dato : 08-02-04 01:31

Jeg har lige installeret driver til mit eget midi time piece ( AMT8) og her
kommer der - også - et ikon ind I midi vinduet..
Kanal et på dette trækker jeg så en "ledning" fra, til "new external device"
hvorefter jeg tjekker med "test device" knapper ovre til højre..
Der kommer sådan en node frem hvorefter jeg trykker lidt på det hele..
Og så siger den "eksterne enhed" altså en masse..

Prøv evt at hente forskellige "drivere" til din "sport",, større og mindre
"versioner" og evt også andre OSX drivere til andet hardware fra denne
fabrikant..

Her virker det .. Me det samme !
Tom

On 2/7/04 10:07 PM, in article 1g8t3dk.1ulcdcr1b9u668N%xossmidt@tdcadsl.dk,

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-02-04 02:14

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Prøv evt at hente forskellige "drivere" til din "sport",, større og mindre
> "versioner" og evt også andre OSX drivere til andet hardware fra denne
> fabrikant..

Der er vist kun én driver til midisport serien så der er ikke så meget
at vælge imellem. Jeg har selv 1x1 modellen og den virker fint med den
driver der hentes hos midiman.com

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-02-04 11:06

> [...]

> Prøv evt at hente forskellige "drivere" til din "sport",, større og mindre
> "versioner" og evt også andre OSX drivere til andet hardware fra denne

OK. Nu fik jeg klaveret frem. Jeg troede, at det skulle kommee af sig
selv med Scan Midi-knappen. Men det går kun på interfacet. Controlleren
(klaveret) dukker op med Tilføj ny enhed. Og klaveret giver lyd fra sig
med testknappen.
Dermed skulle ddet være klart, at der ikke er noget galt med driveren.
Jeg har ellers ved søgning på nettet fundet udsagn om, at Midisport
havde problemer med OS X. Men den sidste nye driver er også kun nogle
uger gammel.
Nu mangler jeg bare at få forbindelse igennem til programmet.

"Indstil lyd og MIDI" er propfuld af knapper og valgmuligheder, som man
ikke får nogen forklaring på. jeg savner de gamle hjælpebobler, der gav
forklaring på alt, hvad man så i vinduerne.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-02-04 11:30

> [...]

> ikke får nogen forklaring på. jeg savner de gamle hjælpebobler, der gav
> forklaring på alt, hvad man så i vinduerne.

Hul igennem til programmet. Den nye vane med slutte programmet med klik
på den røde knap i stedet ffor at bruge æble+Q betyder, at man glemmer,
at programmet ikke er sluttet helt, hvilket stadig er nødvendigt for at
få nye indstillinger til at træde i kraft.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Tom

Dato : 08-02-04 12:57

Hvis du kan se midi delen, går du så tilbage til programmet, vælger midi CH
1
.... Grundlæggende skal alt bare hedde noget med 1, så kommer du hurtigt
igang !
PRøv evt. At se om du kan være I testmode ( I midi set up) og så trykke på
klaveret og se om din mac så siger nooget ( den der test lyd )
Tom

PS
Jeg forestiller mig at klaveret siger noget uanset hvad, da det sikkert er
på sin egen forstærkerree/højtalere..
Skru ned for det mens du eksperimenterer..

PPS
Jeg tror at der er en form for "midimonitor" I Finale, hvordu kan se om der
kommer midi ind, er det tilfældet, er alt på plads !

On 2/8/04 11:05 AM, in article 1g8u3cd.nyjzicwo1v2kN%xossmidt@tdcadsl.dk,

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 09-02-04 11:04

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Er der noget sted, hvor man hente uddbyvbende vejledning om midi?

Hov, her er vist en debat, jeg er kommet for sent til... Beklager, men
var lige væk et par dage. Har du fået løst dit problem, Ove Steen?

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-02-04 16:25

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> Hov, her er vist en debat, jeg er kommet for sent til... Beklager, men
> var lige væk et par dage. Har du fået løst dit problem, Ove Steen?

Jatak. Se andetsteds i tråden.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Sebastian

Dato : 09-02-04 22:07

> [...]

> Jeg skal ganske simpelt kunne indtaste/indspille noder i Finale fra et
> digitalklaver. Jeg har liget modtaget programmet i nyeste version.

Hej
har du fået Finale 2004 Mac? - fik Coda den endelig over stepperne.
Vi roder her med en 2002 version og Finale var indtil videre min bedste
undskyldning ikke at opgradere til OS X. Nu er undskyldningen bare
prisen for Finale 2004. .-(

Hvordan kører Finale 2004 det for resten, kan det anbefales, er der
noget nyt der rykker?
Kan man hurtigt fortsætte eller ser det hele "nyt" ud?

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-02-04 23:30

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> [...]
> noget nyt der rykker?
> Kan man hurtigt fortsætte eller ser det hele "nyt" ud?

Som sædvanlig ligner brugerfladen sig selv, og man kan fortsætte, som om
intet var hændt. Men der ligger mange nyheder gemt bag kulisserne. Se
selv: http://www.finalemusic.com/ eller http://www.yensen.org/ (hvor jeg
handler. Indehaveren er musiklærer med import som bierhverv.
Education-rabat til lærere).

Husk ved opgradering: Tag den gamle default-file med over i den nye
mappe. Ellers vil alle dine gamle dokumenter falde tilbage til
amerikansk papirformat.

Hvis man har midi-problemer med midi, er simple entry fra computerens
keyboard nu blevet langt mere sofistikeret.

Det er blevet automatiseret at lave et muikalsk velklingende playback i
mange stilarter fra de skrevne noder. Og filen kan konverteres til
audioformat.

Venlig hilsen

Ove Steen