antivirusprogram?
Fra : jens winding

Dato : 07-02-04 12:46

Hvem vil give et råd om nødvendigheden af at investere i antivirusprogram?
Jeg kører Panther og deler bredbånd med naboen som kører windows. Naboen
har modem og router og har TeleDKs antivrus, men det ligger vel bare på
deres windowscomputere...
Mit spørgsmål er så om det anbefales mig at købe Norton antivrus og
firewall? Jeg har styr på at jeg ikke får noget gennem mailen (så mange
mails får jeg ikke), men kan man ikke få noget snavs via surf på nettet og
dowmloadning fra nyhedsgrupper og fildelingsprogrammer? På forhånd tak?

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-02-04 13:21

jens winding <vasevej60@beskedboks.dk> wrote:

> [...]
> dowmloadning fra nyhedsgrupper og fildelingsprogrammer? På forhånd tak?

Hvilke vira? Jeg har endnu ikke hørt om virus på OS X, så jeg tror ikke
at det er værd at bruge sparepengene på antivirusprogrammer.
Og brandmuren: Der er en indbygget i OS X; kig på systemindstillinger ->
linien "Internet og netværk" -> Deling.
Og med naboens router er du endda usynlig for andre ude på internetet,
du kan kun ses af andre på naboens lokalnet så hvis i ikke er flere om
at dele linien, og du stoler nogenlunde på naboen, så burde du allerede
være sikret.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : jens winding

Dato : 07-02-04 14:16

On Sat, 7 Feb 2004 13:21:14 +0100, Kaj Christiansen wrote
(in message <1g8sf14.sdzsry18howd4N%kajc@ofir.dk>):

> [...]
> du kan kun ses af andre på naboens lokalnet så hvis i ikke er flere om
> at dele linien, og du stoler nogenlunde på naboen, så burde du allerede

Tak, det var lige hvad jeg ønskede at høre. Man priser sig lykkelig over at
være macbruger, når mange andre man kender har problemer med virus, uønskede
opkaldsprogrammer, trojanske heste osv.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-02-04 17:08

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> du kan kun ses af andre på naboens lokalnet så hvis i ikke er flere om
> at dele linien, og du stoler nogenlunde på naboen, så burde du allerede

Jeg har også kigget ovennævnte sted og undres lidt. Hvorfor står det med
Firewall under Deling? betyder det, at man slet ikke har brug for
Firewall, når man er alene om sin computer?
Eller skal bare se at få Firewall slået til i fforhold til alle de
angivne områder?
Er der nogen grunde til at lade være? Kan man risikere at udelukke sig
fra et eller andet (ligesom når man blokerer for reklamer)?

Venlig hilsen

Ove Stteen

Fra : Jens

Dato : 08-02-04 13:30

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har også kigget ovennævnte sted og undres lidt. Hvorfor står det med
> Firewall under Deling? betyder det, at man slet ikke har brug for
> Firewall, når man er alene om sin computer?

"Deling" skal læses som deling af computeren med andre på nettet - ikke
om du giver andre adgang til tastaturet.

> Eller skal bare se at få Firewall slået til i fforhold til alle de
> angivne områder?

Firewall'en åbner eller lukker for de forskellige services din maskine
har mulighed for at give til andre over nettet. Vil du give andre adgang
til ét eller andet, så luk op. Ellers lad det forblive lukket.

Hvis din nabos router er sat op til NAT (Network Adress Translation) er
din maskine usynlig udefra. I "Systemindstillinger" -> "Netværk" vil du
kunne se din IP-adresse. Den giver et hint om routerens funktion.

Uanset routeren, vil de øvrige deltagere på det lokale netværk (din
nabos) kunne benytte de services du stiller til rådighed for dem -
frivilligt eller ufrivilligt. Mac'en har som udgangspunkt stort set
lukket af, medmindre du åbner for noget.

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 08-02-04 14:01

> [...]

> Er der nogen grunde til at lade være? Kan man risikere at udelukke sig
> fra et eller andet (ligesom når man blokerer for reklamer)?

Nu fungerer det jo normalt sammen med emnet ved siden af: "Tjeneste".
Hvis man ikke har hakket nogen af dem af, og ikke bruger dem, er der
normalt lukket for alle porte. Når man så aktiverer f.eks
"Printerdeling" kommer der også flueben i firewall'ens "Printerdeling
(631, 515)", hvor den så har åbnet for porten 631 og 515 så naboen kan
kommunikere med din printer, mens der stadig er lukket for de andre
porte.
Så hvis andre computere ikke skal kunne bruge din computers ressourcer,
skal man bare slå samtlige tjenester fra, og kontrollere, at samtlige
flueben i firewall'en er fjernet og ellers fjerne dem der er tilbage
(iChat og iTunes), og så er du afskåret fra, at nogen kan komme ind i
din computer udefra nettet såvel Lan (lokal) som Wan (Indernettet).

mvh.
Kaj.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-02-04 17:09

> [...]

> (iChat og iTunes), og så er du afskåret fra, at nogen kan komme ind i
> din computer udefra nettet såvel Lan (lokal) som Wan (Indernettet).

Både forstået og ikke forstået. - Det som jeg kan se under "Firewall"
(hvor jeg ladrig har rørt ved nogen indstillinger) er, at der står:
"Firewall slået fra". Dernæst er der en startknap til "at hindre
indkommende netværkskommunikation til alle andre tjenester end dem, der
er slået til nedenfor." Og så er der en række emner uden flueben.
Så er installationen da ikke født med aktiv Firewall. Jeg skal trykke
på start for overhovedet at gøre den aktiv ikke sandt?

På den anden side: der står nogle talkoder ud for forskellige
funktioner, bl.a. printeren. Kan jeg give mig, og kun mig adgang til
dem, når jeg sidder på et andet netværk, f.eks. min arbejdsplads?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 08-02-04 19:03

> [...]

> Så er installationen da ikke født med aktiv Firewall. Jeg skal trykke
> på start for overhovedet at gøre den aktiv ikke sandt?

Jo, jeg troede bare at firewall'en var slået til som standard, jeg har
altid haft den stående som aktiv.

> På den anden side: der står nogle talkoder ud for forskellige
> funktioner, bl.a. printeren. Kan jeg give mig, og kun mig adgang til
> dem, når jeg sidder på et andet netværk, f.eks. min arbejdsplads?

De talkoder der står er de porte (ind/udgange) der bliver åbnet for til
kommunikation.
Hvis du vil have adgang udefra, skal du som hovedregel logge ind med
brugernavn og password, dvs. at du kun kan logge ind hvis du er oprettet
som bruger på computeren i "Konti" hvor du også er har bestemt hvilke
rettigheder den enkelte bruger har. Hvis der ikke er andre end dig der
bruger computeren er du oprettet som administartor, og kan også logge
ind udefra med fulde rettigheder; du skal bare bruge dit sædvanlige
bruger-id og adgangskode.
Og så skal du selvfølgelig have slået de ønskede tjenester f.eks.
personlig arkivdeling til.
Det eneste sted jeg har oplevet problemer, er med printerdeling, fordi
jeg ikke kan sætte kode på printeren, så den kan misbruges af andre (til
at printe reklamer ud til dig).
Og så er der selvfølgelig lige den detalje hvis du sidder med en router,
at den skal konfigureres med portforwarding, så du kan finde din
computer når du kommer til dit eget ip-nr ude fra internettet.

mvh.
Kaj.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-02-04 19:57

> [...]

> at den skal konfigureres med portforwarding, så du kan finde din
> computer når du kommer til dit eget ip-nr ude fra internettet.

Tak. Så er jeg blevet en del klogere på den sag.

Venlig hilsen

Ove Steen