CPU-kølers temperaturstyring på bundkort
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 07-02-04 17:56

Hej med jer.

Er det rigtigt at det er muligt at indstille bundkortet Asus P4C800-E Deluxe
til at styre CPU-kølers hastigheden alt efter hvor varm CPU er?

Hvordan og hvor skal funktionen aktiveres eller deaktiveres i BIOS på dette
bundkort?

Hvad hedder BIOS´en i øvrigt på dette bundkort for jeg kan ikke finde navnet
på BIOS´en.

Venlig hilsen Bart Bendtsen

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 07-02-04 18:42

> Hvordan og hvor skal funktionen aktiveres eller deaktiveres i BIOS på dette
> bundkort?

Kig efter Q-fan (mener jeg, det hedder).

> Hvad hedder BIOS´en i øvrigt på dette bundkort for jeg kan ikke finde navnet
> på BIOS´en.

Version? Mit ældre Asus-board skriver det meget kort under opstart.

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 08-02-04 08:01

Du sendte mig en mail, der bliver besvaret her.

BIOS navn (ikke version): Dem jeg har set, skriver det i toppen af
skærmen, når man er i BIOS.

Ja, forskellige mærker bundkort kan bruge forskellige BIOS. Især
AwardBIOS og en anden, som jeg ikke lige husker, bliver brugt meget.
Nogle folk kan bedre lide den ene end den anden, men generelt er måden,
man bruger dem på, ikke særlig forskellig. Så jeg ville aldrig vælge
bundkortet ud fra BIOS'en.

Der er meget ofte (hvis ikke altid) en jumper på bundkortet til at
resette BIOS. Jumperen resetter din nuværende BIOS - ikke tilbage til
fabriks-BIOS.

Asus blandt andet har dog gjort deres BIOS lidt mere sikker: "Whenever
BIOS gets corrupted, ASUS CrashFree BIOS 2 allows users to reboot the
computer and perform an smart auto-recovery procedure through the
motherboard support CD."

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Hans Harbeck

Dato : 09-02-04 21:47

On Sat, 07 Feb 2004 18:41:51 +0100, Lene Skov Mikkelsen
<pivnu@loveletters.dk> wrote:

>Kig efter Q-fan (mener jeg, det hedder).

Rigtig. Under Power menu, Hardware monitor.
Problemet er bare, at det ikke virker.
Når man slår Q-fan til går CPU blæseren helt i stå uanset hvad man
stiller forholdet til.
Nogen siger den starter når temperatur kommer op på 60 grader, det har
jeg ikke turdet vente på og slået Q-fan fra igen.
Jeg har ledt og ledt efter løsningen på dette også i udenlandske
grupper. Mange steder påpeges fejlen men løsningen har jeg ikke
fundet.
Jeg jagter en støjsvag PC så denne facilitet ville være rigtig smart.
Er der nogen der kan hjælpe????

Mvh Hans Harbeck