Ping af server
Fra : ZAP

Dato : 23-04-01 11:33

Hej NG

Jeg har en server stående som jeg gerne vil kunne pinge udefra. Serveren
bruger en Cisco 677 ADSL router som gateway. Kan det lade sig gøre at
forwarde et ping til en server, eller kan der evt sættes et filter eller
lign i routeren??

Venligst ZAP

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 23-04-01 11:40

Prøv at forwarde port 7

Mvh. Simon Pedersen

Fra : ZAP

Dato : 23-04-01 11:48

"Simon H. Pedersen" <simon@email.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at forwarde port 7

Desværre, det virker ikke...

Venligst ZAP

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 23-04-01 15:05

"ZAP" <presario266@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Desværre, det virker ikke...

Husker du at skrive ICMP ??

SET NAT ENTRY ADD xxx.xxx.xxx.xxx 7 yyy.yyy.yyy.yyy 7 ICMP

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : ZAP

Dato : 23-04-01 15:30

"Tonni Aagesen" <newsSPAM_ME_NOTpost@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> "ZAP" <presario266@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Husker du at skrive ICMP ??
>
> SET NAT ENTRY ADD xxx.xxx.xxx.xxx 7 yyy.yyy.yyy.yyy 7 ICMP

Ja, det virker desværre ikke

-Request time out

venligst ZAP

Fra : Bent skohorn

Dato : 23-04-01 18:12

"Simon H. Pedersen" <simon@email.dk> wrote
> Prøv at forwarde port 7
>
> Mvh. Simon Pedersen

[bent@skohorn bent]$ cat /etc/services | grep echo
echo 7/tcp
echo 7/udp

Hvis vi lige tager et kig i /etc/inetd.conf står der noget i retning af:

# Echo, discard, daytime, and chargen are used primarily for testing.
# To re-read this file after changes, just do a 'killall -HUP inetd'
#echo stream tcp nowait root internal
#echo dgram udp wait root internal

echo står sammen med et par andre underlige services - som der står -
primært til test. Og den # foran linien betyder at den er udkommenteret, den
'gælder' altså ikke. Men jeg kan pinge maskinen alligevel. Så tror du ikke
det er det forkerte du har fat i der?

Bent

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 23-04-01 18:18

"Bent skohorn" <a@b.c> wrote:

> [...]
>'gælder' altså ikke. Men jeg kan pinge maskinen alligevel. Så tror du ikke

Den "echo"-service som findes på udp og tcp port 7 og som du
snakker om her, har intet som helst at gøre med ping.

Ping er icmp-pakker type 8 ("echo request") og type 0 ("echo
reply").
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Bent skohorn

Dato : 23-04-01 18:31

"Jesper Dybdal" <jdunet@u5.dybdal.dk>
> Den "echo"-service som findes på udp og tcp port 7 og som du
> snakker om her, har intet som helst at gøre med ping.
>
> Ping er icmp-pakker type 8 ("echo request") og type 0 ("echo
> reply").

hey.. det var det jeg prøvede at pointere.. det var ikke mig der bragte port
7 ind i det hele..

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 23-04-01 19:11

"Bent skohorn" <a@b.c> wrote:

>"Jesper Dybdal" <jdunet@u5.dybdal.dk>

>hey.. det var det jeg prøvede at pointere.. det var ikke mig der bragte port
>7 ind i det hele..

Undskyld hvis det lignede kritik af dit indlæg - det var ikke
ment sådan.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 23-04-01 15:12

> [...]
> bruger en Cisco 677 ADSL router som gateway. Kan det lade sig gøre at
> forwarde et ping til en server, eller kan der evt sættes et filter eller

Hvis du forwareder alle porte, virker det.... Men det kører ikke som sådan
på en port (se evt. http://www.freesoft.org/CIE/RFC/792/index.htm)

/Stig

Fra : ZAP

Dato : 23-04-01 15:32

"Stig Meyer Jensen" <stig@smj.dk> skrev i en meddelelse

> "ZAP" <presario266@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du forwareder alle porte, virker det.... Men det kører ikke som sådan
> [...]

Hvad skriver jeg for at forwarde samtlige porte??

Venligst ZAP

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 23-04-01 15:56

set nat entry add 10.0.0.2

eller http://adsl.cybercity.dk/autoconf/forward.phtml

Fra : ZAP

Dato : 23-04-01 16:13

> set nat entry add 10.0.0.2
>
> eller http://adsl.cybercity.dk/autoconf/forward.phtml
>
> Mvh. Simon Pedersen

Jeg bruger normalt

SET NAT ENTRY ADD 192.168.1.4 80 XXX.XXX.XXX.XXX 80 TCP

men hvad skriver jeg hvis det er samtlige porte der skal nattes, og ikke ku
én??

Jeg kan desværre ikke bruge CC's script da jeg er WOL kunde

venligst ZAP

Fra : ZAP

Dato : 23-04-01 16:38

"Simon H. Pedersen" <simon@email.dk> skrev i en meddelelse
> set nat entry add 10.0.0.2

Okay, har fanget ideen. Alt trafik forwardes nu til min server, men jeg kan
stadig ikke pinge den udefra...

venligst ZAP

Fra : Bent skohorn

Dato : 23-04-01 17:54

"Simon H. Pedersen" <simon@email.dk> wrote
> set nat entry add 10.0.0.2
>
> eller http://adsl.cybercity.dk/autoconf/forward.phtml
>
> Mvh. Simon Pedersen

Nu har vi gjort det der(set nat entry add 10.0.0.2). Kan du fortælle mig
hvorfor vi ikke kan lave dns lookups mere? Alt resolver til den
samme(ubrugelige) ip.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-04-01 23:01

On Mon, 23 Apr 2001 18:54:01 +0200, "Bent skohorn" <a@b.c> wrote:

>Nu har vi gjort det der(set nat entry add 10.0.0.2). Kan du fortælle mig
>hvorfor vi ikke kan lave dns lookups mere? Alt resolver til den
>samme(ubrugelige) ip.

Det er en fejl i CBOS. En "løsning" er at skrive:

set nat entry delete all

.... men så ryger ideen jo ligesom lidt i samme forbindelse. Vent til
der er en mere stabil CBOS på banen.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Bent skohorn

Dato : 24-04-01 23:40

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote

> Det er en fejl i CBOS. En "løsning" er at skrive:
>
> set nat entry delete all
>
> ... men så ryger ideen jo ligesom lidt i samme forbindelse. Vent til
> der er en mere stabil CBOS på banen.

hver gang jeg har slukket og tændt routeren kommer den nat entry igen. og
det er cbos 2.4.1 som er den nyeste så vidt jeg er informeret, og den er
ikke mere end et par måneder gammel så der går nok et pænt stykke tid før de
opdaterer den.

> --
> - Pede
> Professionel nørd

bent

Fra : i fight for jesus

Dato : 25-04-01 08:32

"Bent skohorn" <a@b.c> wrote in message
> [...]
> ikke mere end et par måneder gammel så der går nok et pænt stykke tid før

bent, du bliver nødt til at slette hele konfen i routeren og lægge den ind
påny... så vil denne "onde" nat ikke vise sig igen. sørg lige for du har et
kabel liggende til overførsel mellem din router og en maskine med seriel
port.

fejlen er med hele vejen fra 2.3.0 til 2.4.1

/killer

Fra : Bent skohorn

Dato : 25-04-01 18:24

"i fight for jesus"
<you.dont.need.to.know.my.email.address@jedi.mind.trick.com> wrote
> [...]
> port.
>
> fejlen er med hele vejen fra 2.3.0 til 2.4.1

Vil det så sige at ham simon pedersen der sagde man kunne skrive det der
gjorde det for at sabotere min vens internet, eller er det bare fordi han
ikke ved hvad han snakker om at han siger forkerte ting? Så vidt jeg kan se
sidder han inde i cybercity. Det er ikke specielt betryggende.

Bent.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 25-04-01 22:46

"Bent skohorn" <a@b.c> skrev i en meddelelse

[klip]

Der finder faktisk en metode til at rette i konfigurationen, så de
irreterende NAT ENTRIES, der bare kommer igen og igen, kan fjernes
permanent.
Ved hjælp af TFTP kan man hente konfigurationsfilen som een tekstfil, og så
rette i den manuelt. Denne metode har reddet min egen cisco677. Der er vist
en der har lavet en udførlig guide på sin hjemmeside, men jeg kan ikke huske
hvem. Hmm, måske Bjarne Duelund... var det dig Bjarne?

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 25-04-01 22:54

> [klip]
> Der er vist en der har lavet en udførlig guide på sin hjemmeside,
> men jeg kan ikke huske hvem.
> Hmm, måske Bjarne Duelund... var det dig Bjarne?

Det var Bjane, fandt lige hans link:
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/adsltips/index.htm

Held og lykke
Tonni Aagesen

Fra : Bent skohorn

Dato : 23-04-01 17:45

"ZAP" <presario266@hotmail.com>
> Jeg har en server stående som jeg gerne vil kunne pinge udefra.
-snipsnip-

Hvorfor? Hvis du vil se om den kører må det jo være fordi du vil tilgå en
service den udbyder. Hvad med at forsøge at tilgå den?

> Venligst ZAP

Bent

Fra : ZAP

Dato : 24-04-01 07:15

> Hvorfor? Hvis du vil se om den kører må det jo være fordi du vil tilgå en
> service den udbyder. Hvad med at forsøge at tilgå den?
>
> Bent

Fordi jeg igennem en asp side skal pinge flere forskellige servere for at se
om de er oppe / nede.
I den forbindelse skal jeg bruge ping-returværdien.

ZAP

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 24-04-01 16:10

> Fordi jeg igennem en asp side skal pinge flere forskellige servere for at
se
> om de er oppe / nede.
> I den forbindelse skal jeg bruge ping-returværdien.

Bare lige for at vi har det på det rene...

Skal du:

[1] Pinge din server(e) udefra, sådan som du startede med at skrive

Så kan du altså kun NAT 'e til een server og ikke flere.

[2] Pinge andre server(e) fra din computer bag WOL's router.

Så behøves du slet ikke at NAT 'e, du vil modtage returværdien alligevel

[3] Pinge een server bag en WOL forbindelse og andre server(e) udenfor
forbindelsen.

Så overvej om det ikke er bedre at kontakte den/de service(s) som serveren
udbyder, som en anden også har foreslået. F.eks. www-servicen på en server
kan godt være nede, selv om selve serveren kører videre. Kan du finde ud af
dette ved at pinge serveren !?!

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : ZAP

Dato : 24-04-01 17:29

> [...]
> kan godt være nede, selv om selve serveren kører videre. Kan du finde ud

Jeg skal pinge flere forskellige servere ja, men kun en af dem er på mit
eget
lokalnet. Pinget skal foregå udefra (fra et webhotel ude i byen, via
ASPping).

Jeg kan ikke (så vidt jeg er orienteret) pinge en bestemt service (f.eks
port 80 / 21)

Venligst ZAP