EU flag?
Fra : Jens M Andreasen

Dato : 06-02-04 14:03

Hej!

For en tid siden var der en lang tråd her om EU flag versus Dannebrog. De
artikler er forsvundet fra vores server nu hvor jeg skulle bruge dem.

Hvordan var det. Skulle EU flag indføres istedet for, eller som
alternativ? Eller var det bare en gang gas?

mvh // Jens M Andreasen (Stockholm)

Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-02-04 14:48

Jens M Andreasen wrote:

> [...]
>
> Hvordan var det. Skulle EU flag indføres istedet for, eller som
> alternativ? Eller var det bare en gang gas?

Forhåbentlig bare gas.
Ellers kan jeg ikke slet ikke tage dem seriøst mere.

- Lars

Fra : Lars k.

Dato : 06-02-04 16:27

> For en tid siden var der en lang tråd her om EU flag versus Dannebrog. De
> artikler er forsvundet fra vores server nu hvor jeg skulle bruge dem.

Du kan næsten altid finde sædan noget på google.dk under grupper

Den du snakker om er her
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=2FvLb.2376%24wn1.1876%40news.get2net.dk

> Hvordan var det. Skulle EU flag indføres istedet for, eller som
> alternativ? Eller var det bare en gang gas?

Det kan du nu læse dig til :)

Go' vin(d)
Lars

Fra : Egon Stich

Dato : 07-02-04 12:31

"Jens M Andreasen" <ja@linux.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan var det. Skulle EU flag indføres istedet for, eller som
> alternativ? Eller var det bare en gang gas?

Hej.
Det var mig, der startede tråden.
Og nej, det er desværre IKKE gas..!!
Forslaget om at erstatte medlemslandenes handelsflag og Yachtflag med et EU
flag fortsætter i EU parlamentet.
Det foreslåede flag ser ud som følger:
En blå klud med et lille nationalflag i øverste venstre hjørne samt en
cirkel med gule stjerner.
Forhåbentlig kan England, som er det eneste land hvor de tilsyneladende
værner om deres flag, få sat en stopper for forslaget..!!
Sagen har været livligt debatteret i engelsk presse.
Tankevækkende nok kan man ikke råbe danske politikere op. De frygter nok
øget modvilie overfor EU. Og de er jo billigt til salg..!! Politikerne.

MVH
Egon.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-02-04 12:41

Egon Stich wrote:

> Forslaget om at erstatte medlemslandenes handelsflag og Yachtflag med et EU
> flag fortsætter i EU parlamentet.

<klip>

> Tankevækkende nok kan man ikke råbe danske politikere op. De frygter nok
> øget modvilie overfor EU. Og de er jo billigt til salg..!! Politikerne.

Jeg vil vædde på at størstedelen af de danske sejlere ikke vil af med
det danske flag som det ser ud nu.
Eller vil de? Mange viser ikke den respekt som flaget kræver ved at tage
det ned ved solnedgang (Men det er en anden historie).

Anyway, DS er vel en organisation der skal varetage vores, sejlernes,
interesser, f.eks. at vi kan beholde vores flag. Ville det ikke være en
idé at gøre DS bekendt med hvad der sker i EU i øjeblikket og få dem til
at prøve at råbe politikerne op. De repræsenterer trods alt over 60.000
mennesker.
Ligeledes er dagspressen vel også en mulighed. Det er næppe kun sejlerne
der har deres flag kjært. Jeg har ikke set det i pressen, og sådan en
sag kan de vel ikke bare lade ligge. Danskerne er vel ikke ligeglade -
eller er de?

I øvrigt har du et par referencer til lidt materiale fra EU?

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-02-04 19:30

Hmmm jeg tror ikke sejlere er enige om dette. Og der er også glødende EU
tilhængere i DS.

Det er en politisk sag, dette her. Det har ikke noget med sejlsport at gøre.
Nogle mennesker vil ind i det store vilde Europa og spille med musklerne
ift/som USA. Andre vil beskytte den lille andedam og ønsker ikke
tilnærmelser fra omgivelserne.

Det er en politisk sag hvilken side man tager.

Jeg synes vores flag er smukt, men vi har jo nogle brødre på den anden side
af sundet (nu kan man høre jeg er københavner) der tidligere både har haft
det danske, skånske og nu det svenske flag. Det kan være vi skulle høre dem,
hvor slemt det har været.

/Bjarke

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 09-02-04 21:46

"Egon Stich" <stich@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det var mig, der startede tråden.
> Og nej, det er desværre IKKE gas..!!
> Forslaget om at erstatte medlemslandenes handelsflag og Yachtflag med
et EU
> flag fortsætter i EU parlamentet.

Hej alle.

I den frie verden er det tilladt at komme med mulige og umulige forslag.
Og der er nok andre der vil protestere, hvis dette forslag kommer
videre. I Portugal har man både det nationale flag og byerne, i hvert
fald Lissabon, deres eget flag, som de hejser side om side ved byfester.
På Gotland har de mindst 3 flag; foruden det svenske også et for øen
Gotland og byen Visby har sit eget flag. Jeg tror, at uanset hvad de
snakker om/vedtager i EU, så flager folk med det de har lyst til, og det
er der nok ikke nogen, der vil forhindre dem i. Så vi tager det roligt.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Martin S?rensen

Dato : 10-02-04 14:04

Har du mulighed for at komme med nogle henvisninger? Jeg prøvede at
søge sidst den var oppe, men kunne ikke finde noget.

Jeg kunne forestille mig, at det var en EU-parlamentariker som skulle
markere sig med et eller andet - det blev så flag. Lidt lige som når
MFer Enhedslisten kommer med forslag som dør en stille død.

Normalt plejer det da at være kommissionen der er initiativtager til
ny lovgivning, ikke? Og det var ikke engang oppe i forbindelse med den
gang makværk der skulle have været forfatning.

Så lang tid der er initiativ fra en MEP uden noget bedre at lave,
bekymrer jeg mig ikke så meget om det. MEPer har ikke initiativret i
EU, de kan kun stoppe/modificere ny lovgivning.

mvh

Martin

Fra : Egon Stich

Dato : 11-02-04 09:54

Så kan vi ånde lettede op igen.
Takket være Briterne, er forslaget om afskaffelse af yachtflaget blevet
"jordet".
Se nedenstående.
Man må erindre, at forslaget også omfattede lystbåde.
Sørgeligt, at socialdemokraterne stemte for. Ligesom det er fantastisk, at
sagen ikke har været omtalt i noget skandinavisk land. Vel nok af,
berettiget, frygt for yderligere at skabe modstand mod de eurokratiske
pampere.

http://www.thisdayonline.com/business/20040116bus07.html

Plans to Force British Ships to Fly EU Flag Rejected

----

The idea of adding the EU's emblem to the Red Ensign was rejected during a
vote in Strasbourg on tighter maritime safety controls.

Spanish MEP Josu Ortuondo Larrea had suggested the notion to complement
European Commission proposals to increase recognition at sea of vessels that
meet strict safety standards.

He denied claims that it was a plot to impose an EU stamp on the member
states' merchant fleets.

But Conservative MEPs were not convinced, and led the rejection of his
proposal that "ships registered in a Member State shall display the emblem
of the European Union, i.e. a circle of 12 gold stars on a square blue
background, in a corner of their flags".

British Labour and Liberal Democrat Group MEPs backed the shipping safety
plans, including the use of the EU flag, arguing there was no threat to
national sovereignty.

But Tory transport spokesman in the European Parliament Jacqueline Foster
insisted: "The proposal to replace the Red Ensign with the European flag was
yet another attempt to force the EU identity on to member states.

"There was no justification for the compulsory display of the EU symbol on
the Red Ensign - it would not have enhanced security or ease of
identification."

She added: "Hundreds of years of maritime tradition were under threat, and I
am delighted that Britain's merchant fleet can continue to proudly fly the
historic Red Ensign."

Today's agreement to improve the safety requirements before a ship can fly
the flag of any EU member state now require formal approval by EU transport
ministers before becoming law.

Labour's transport spokesman Mark Watts said the future of the Red Ensign
was not at risk and would benefit from the adoption of improved standards
for registering safe shipping.

"Ships that meet the standard for flying a flag of an EU member state will
find it easier to move in and out of EU ports, making the free movement of
goods a working reality on the seas and providing a positive incentive for
British-owned ships to fly the flag of our merchant navy."

Mr Watts went on: "It is, sadly, a myth that all British ships fly the red
ensign. In fact, many British-owned ships do not fly the red ensign, but fly
'flags of convenience'."